Et studium med mange muligheter

Ola har i lang tid vært interessert i aksjemarkedet. Det var hovedgrunnen til at han valgte bachelor i økonomi og administrasjon.

Mann som jobber på en PC i en forelesningssal.

Ola Rosvold er spesielt interessert i aksjer og aksjemarkedet, og studerer nå økonomi og administrasjon hos oss.

Studieomtale : Bachelor i økonomi og administrasjon

24-åringen fra Ottestad er inne i det andre året som student på studiested Rena. Han beskriver studiet så langt som lærerikt, spennende og fremtidsrettet. Han er som sagt veldig interessert i aksjemarkedet, og hvilke faktorer som påvirker kursene til ulike selskaper i børsen. Han tok samfunnsøkonomi som valgfag da han gikk påbygg, noe som vekket interessen hans for økonomi enda mer. Så langt syns Ola at studiet er veldig lærerikt.

- Vi lærer om hvordan man arbeider med og analyserer regnskap og metoder for å ta gode investerings og finansieringsbeslutninger. For eksempel hvilket lån som lønner seg, vi har om strategiske analyser, organisering av virksomheter, markedsføring og hvordan økonomien i samfunnet fungerer.

Lurt med forkunnskaper innenfor regnskap

I det første semesteret forteller Ola at de hadde emnet «Grunnleggende regnskap», som for enkelte kan være litt krevende. Ola nevner derfor at det kan være lurt å komme litt forberedt til studiestart.

- Du har kommet en lang vei hvis du på forhånd kan litt og forstår funksjoner og tall, også kan det være lurt å ha forkunnskaper innenfor regnskap. Men det er begrenset hvor mye man lærer om dette på videregående. Jeg har fått inntrykk av at det er «Grunnleggende regnskap» folk sliter mest med å få en ordentlig forståelse for i begynnelsen.

Men om du ikke har noen forkunnskaper, så går det greit likevel. Ola forteller at foreleserne er svært hjelpsomme, og at det er utrolig hvor tilgjengelige foreleserne er for studentene.

- Er det noe jeg lurer på, får jeg raskt svar tilbake.

En relevant utdanning

Om du gjør som Ola og begynner på økonomi og administrasjon, men plutselig finner ut at dette kanskje ikke dette var noe for deg allikevel – fortvil ikke. Ola forteller at det beste med studiet er at det er en relevant utdanning som kan brukes til mye.

- Jeg føler dette er noe alle har bruk for å lære. Samtidig kan man hoppe på mange forskjellige masterstudier etter fullført bachelor. Man kan også spesialisere seg gjennom ulike retninger ved å ta en master eller annen videreutdanning.

Den store guttedrømmen

Ola har blitt positivt overrasket over hvor interessant studiet er. Han forteller at han var litt usikker på hva han egentlig ville jobbe med, men etter å ha startet på studiet er han nå helt sikker på at han ønsker å drive med noe innenfor økonomi. Han har alltid hatt en drøm om å drive med noe eget som han kan leve av – noe som han kan bruke tid på å bygge opp. Ola har alltid fått en skikkelig «drive» av å gjøre noe som skaper fremgang.

- Jeg har alltid syntes at «veien mot målet», har vært morsommere enn å komme frem, og er derfor nødt til å ha noe å jobbe mot hele tiden, for det er det som driver meg. Foreløpig ser jeg for meg at jeg kommer til å starte et investeringsselskap når jeg har nok kapital og erfaring til at det er mer lønnsomt enn å drive som privatperson. Kommer jeg på en god forretningside en gang i fremtiden, er det stor mulighet for at jeg starter noe mer.

Men etter studiet er det ikke guttedrømmen som kommer først. For Ola går mest sannsynlig veien videre mot en mastergrad innen økonomi, med mindre han endrer planer innen den tid.

Passer for alle som er interessert i tall

Det er kanskje ikke overraskende at dette studiet passer mest for de som er interesserte i tall og økonomi, men Ola forteller også at studiet passer for andre, for eksempel de som sikter seg inn mot en lederkarriere.

- Studiet passer for alle som er interessert i tall, og hvordan økonomien i verden fungerer. Men også for de som har lyst til å starte noe eget, for å få en dypere forståelse av hvordan et selskap er satt opp, og hvordan man kommer frem og setter opp en forretningside og hvordan man kan ta gode strategiske beslutninger.

Høres dette spennende ut? Søk økonomi og administrasjon. Studiet finnes både på Lillehammer og Rena.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 22. juni 2021 10:44 - Sist endret 25. aug. 2021 14:47