Ann Kristin valgte markedsføring og ledelse av turismeopplevelser

23-åringen fra Dokka var på utkikk etter en allsidig utdannelse som passet med hennes interesse for reise- og friluftsliv. Det førte henne til Lillehammer.

Kvinnelig student i kano på en innsjø.

Ann Kristin er en student som er spesielt glad i reise og friluftsliv. Foto : Privat. 

– Grunnen til at jeg valgte dette studiet er egentlig så enkelt som at jeg alltid har vært veldig glad i å reise og oppleve nye ting, og var på utkikk etter en allsidig utdannelse.  I tillegg syntes jeg det var interessant å ta et studium som dekker litt mer en bare reiseliv, for å ha flere bein å stå på i fremtiden, sier hun.  

Bachelor i markedsføring og ledelse av turismeopplevelser dreier seg om utvikling og organisering, og studentene får blant annet lære om hvordan man kan tiltrekke seg turister til ulike arrangementer.

Ann Kristin, som startet på bachelorgraden høsten 2021, trekker frem at de har flere fag, i tillegg til de rene reiselivsfagene, og at dette gir henne store valgmuligheter i fremtiden.  

Variert studium

– Vi lærer om veldig mye forskjellig, noe som er en klar styrke ved studiet. I det første semesteret hadde vi både reiselivsemner og markedsføring. Nå i vår lærer vi blant annet om regnskap, prosjektledelse og organisasjoner. Dette synes jeg er en stor fordel med tanke på fremtidig arbeidsliv da man har tilegnet seg en bred kompetanse. Vi lærer jo om alt fra reiseliv, til økonomi, markedsføring, innovasjon og entreprenørskap, forklarer Ann Kristin.

Jente på tur ute i naturen.
Naturen og mulighetene utendørs var medvirkende til at Ann Kristin valgte studier i Lillehammer. Foto : Privat. 

Trives i studentbyen Lillehammer

Hun har kun vært student ved Høgskolen i Innlandet i noen få måneder, men har på kor tid hatt et stort faglig utbytte. 23-åringen er født og oppvokst på Dokka, en drøy 50 minutters kjøretur fra Lillehammer. Hun er derfor godt kjent med det nærområdet har å tilby, og er klar over hva hun syntes gjør Lillehammer til en super studentby.

– Det beste med Lillehammer som by vil jeg absolutt si er naturen. Det er så mye man kan gjøre utendørs både om sommeren og vinteren, og det syntes jeg er helt supert! Det å studere på en litt mindre plass syntes jeg skaper et spesielt godt studentmiljø og man har muligheten til å bli godt kjent med mange av de man studerer sammen med, sier Ann Kristin.

Hun beskriver studentmiljøet som veldig bra, men er samtidig klar på at pandemien har lagt visse føringer for hvordan studenttilværelsen har blitt. Likevel stortrives hun som bachelorstudent, både faglig og sosialt.

– Det sosiale rundt studietiden har jo blitt noe amputert så langt på grunn av pandemien, men når vi startet i høst var det heldigvis åpent for å være litt mer sosiale. Vi hadde blant annet en kjempefin fadderuke som gjorde at vi ble godt kjent med medstudentene. Jeg er nå på første året, så jeg har bare studert på Lillehammer i litt over et halvt år, men stortrives med det. Fagene har vært spennende, med gode forelesere og ett godt studiemiljø.

En bransje i endring

Mange næringer har fått merket effekten av pandemien, blant dem reiselivsnæringen, men Ann Kristin ser positivt på fremtiden både for egen del og næringen i seg selv. Det at hun og medstudentene får relevant i kompetanse iblant annet utvikling og drift av turismeopplevelser, og kombinerer innsikt fra blant annet opplevelsesproduksjon, prosjektstyring og innovasjon, gjør at hun føler seg godt rustet i møte med arbeidslivet etter fullført grad. Det at mange de siste årene har valgt å feriere innad i Norge, har vist seg å trolig gi en varig interesse som bransjen kan ha glede av i årene som kommer.

– Reiseliv er en næring som lenge hadde stor vekst, sett bort fra hvordan covid-19 har påvirket det, og norsk reiselivsnæring opplever jo en økt konkurranse for å hevde seg med andre reiselivsaktører både nasjonalt og internasjonalt. Jeg tror derfor at det kan bli mange spennende jobber innenfor reiselivet i fremtiden, spår Ann Kristin.

Men studiet åpner ikke kun dører til jobber i reiselivet, siden Ann Kristin og medstudentene får kompetanse innen en rekke andre områder.

– Jeg vil derfor si at jeg føler studiet gjør meg godt forberedt på å ta skrittet ut i arbeidslivet.

Studiet gir mange muligheter

Bachelor i markedsføring og ledelse av turismeopplevelser kvalifiserer deg også til å søke deg inn på rekke ulike studier. Blant annet tilbyr høgskolen en master i innovasjon og master i økonomi og ledelse, med spesialisering innenfor markedsføringsledelse.

Mulighetene er derfor mange for Ann Kristin. Og selv om planen lenge har vært å jobbe innenfor reiselivssektoren, holder hun fortsatt døren åpen for videre studier før arbeidsmarkedet venter.

I studieløpet har hun også fått en spesielt stor interesse for et emne innen markedsføring Ann Kristin og medstudentene har blant annet flere emner hvor de lærer om arrangementer, opplevelser og eventer, noe som gjør de godt rustet til å jobbe innenfor opplevelsessektoren.

– Jeg vurderer å gå videre på en mastergrad, spesielt i økonomi og ledelse med spesialisering innen markedsføringsledelse er aktuelt for meg. Men om det dukker opp spennende jobber når jeg er ferdig med bachelorgraden er det absolutt mulig at jeg søker på de også. Jeg synes det er vanskelig å peke ut en spesiell drømmejobb, men det hadde vært veldig spennende å drive med noe innenfor reiseliv, kanskje spesielt arrangementer, eventer eller festivaler. Jeg syntes også generelt all type markedsføring er veldig spennende, så å jobbe med det kunne jeg også absolutt tenkt meg.

Hun mener studiet kan passe for en rekke mennesker, uavhengig av alder, kjønn og personlige egenskaper. Men en interesse for markedsføring og reiseliv skader ikke.

– Dette studiet vil jeg egentlig si at passer godt for veldig mange. Det passer definitivt for de som er interessert i reiseliv, men jeg vil også si at det passer godt for de som kanskje også er litt usikre på hva de vil bli. Det er et studium med veldig varierte emner, så man får kompetanse innenfor mange felt.

Av Stian Karlsen
Publisert 21. feb. 2022 09:12 - Sist endret 21. feb. 2022 09:12