Vil lage verdens beste ridespill

Fire tidligere HINN-studenter står bak spillselskapet Raidho Games AS. Under ett år etter oppstarten har de fått inn over 1 million kroner til å utvikle sitt første spill, Astride.

Animert bilde av en rytter som rir på en hest.

Fire tidligere HINN-studenter står bak spillet Astride. 

Mathilde Kvernland, Maja Nygjelten, Marius Mobæk Strømmevold og Tirna Kristine Mellum har alle studert ved Spillskolen på Hamar før de sammen etablerte spillselskapet Raidho Games AS. Sammen jobber de nå med å utvikle hestespillet Astride. Finansiell støtte er i denne sammenheng avgjørende for å sikre kontinuerlig progresjon og utvikling av spillet, og siden oktober 2021 har de totalt fått inn ca. 1,1 millioner kroner fra en egen kicstarter i mars, samt tilskudd fra blant annet Norsk filminstitutt.

– Vi er på rett vei, men vil fortsatt jobbe for å sikre mer støtte til utviklingen av spillet. Nå har vi heldigvis fått en fot innenfor hos blant annet Norsk filminstitutt, slik at det forhåpentligvis vil bli enklere å få innvilget søknader i fremtiden, sier Mathilde.  

Tilskudd gir økt progresjon i utviklingen av spillet

Her kan du lese mer om opprettelsen av selskapet og bakgrunnen til våre tidligere studenter.

Selskapet samlet i mars inn over 400.000 kroner under en egen kickstarter der målet var å få inn 300.000 kroner. Her fikk man inn 47 prosent mer enn målet man satte seg.

Tidligere har man fått inn ca. 200.000 kroner fra Østnorsk Filmsenter. I mai fikk man 500.000 kroner fra Norsk Filminstitutt for å utvikle spillet. I tillegg har man fått inn midler fra blant annet private donasjoner.

Arbeidet med spillet startet mot slutten av 2020, da de jobbet ulønnet med spillet på kveldstid og helger. I januar 2022 flyttet gruppen inn i Hamar Game Collective. Siden har de i praksis jobbet med spillet på fulltid, men på 40 til 50 prosent betalt stilling. Målet er å sikre 100 prosent lønnede stillinger fra 2023.

– I praksis jobber vi over 100 prosent med å utvikle spillet, men det er helt nødvendig når man er gründere som oss. Målet er å sikre finansiering slik at vi kan jobbe og få betalt for å utvikle spillet på fulltid etter hvert, sier Marius.

Vil utmerke seg globalt

Det har vært en bratt læringskurve for teamet, da det å drifte et spillselskap handler om langt mer enn å utvikle et spill. De skriver søknader, må lage og følge budsjetter og ha god økonomisk styring underveis i prosjektet. Dette krever god planlegging.

– Heldigvis har dette gått veldig bra, og vi er trygge på at det blir verdt innsatsen. Målet er at vi med spillet skal utmerke oss globalt. Vi har noen store konkurrenter, spesielt i Sverige, så vi må være bedre enn dem, noe vi er trygge på at vi får til. Målet vårt er å skape verdens beste ridespill, sier Tina.

De tidligere HINN-studentene har fått med seg koder Trond Fasteraune på laget. Den prisbelønte spillskaperen sier til pressfire.no at spillet kan bli det mestselgende norske spillet i 2023/2024.

– For øyeblikket jobber vi med å lage hester, møbler, personer og utstyr. Akkurat nå fokuserer vi spesielt på delen knyttet til sprangridning i spillet. Utviklingen av en egen multiplayer arbeider vi også med, og vi gjennomfører jevnlig tester som har gått veldig bra, forklarer Mathilde.  

Når ut til stadig flere

Når fullversjonen av spillet blir lansert er foreløpig ikke klart, men teamet håper at en early access versjon vil bli sluppet i desember i år. Det sikrer at de får inntekter og tilbakemeldinger mens de fullfører utviklingen av spillet.

– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra markedet og målgruppene våre, spesielt i Tyskland og USA har mange vist interesse for spillet. Vi har nå over 7000 personer som gir oss feedback og er aktive på Discord, for eksempel, sier Mathilde.  

Over 25.000 følger dem nå på Instagram og de har over 17.000 wishlists på Steam. Hver måned får de inn ca. 40.000 kroner i donasjoner på Patreon.

– Vi merker at vi når ut til stadig flere, blant annet i sosiale medier, så ting ser lyst ut, avslutter Mathilde, Tina og Marius.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 20. juni 2022 08:44 - Sist endret 20. juni 2022 08:44