Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen

  • Varighet: 1
  • Deltid, Samlingsbasert
  • Studiepoeng 30 studiepoeng
  • Søknadsperiode Udirs søknadsfrist: 01. februar - 01. mars

Om utdanningen

Studiet har et omfang på 30 studiepoeng på masternivå. Studiet er samlingsbasert med 3 samlinger à 2 dager i semesteret ved Campus Hamar. I tillegg vil det bli gjennomført nettbaserte og praktiske læringsaktiviteter. Gjennom dette studiet skal studentene tilegne seg kunnskaper om Rammeplan for barnehager, læreplanverket for Kunnskapsløftet, praksisveiledning, kommunikasjons- og samspillsprosesser og kollektive utviklings- og læreprosesser i barnehagens praksisfeltet.

Praktisk informasjon

Velkomstbrev

Praktisk informasjon

Samlinger 2019-2020
Ukedager: Mandag/tirsdag (bortsett fra første samling som er torsdag/fredag)
Timeplan høst 2019
Vår 2020:
03.-04. februar
09.-10. mars
11.-12. mai

Emner

Emnetabell

Studiepoeng År 1

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om Rammeplan for barnehager og kjennskap til hvordan rammeplan kan bidra til kontinuitet i hele opplæringsløpet
  • har avansert kunnskap om veiledning som redskap for profesjonsutvikling
  • har avansert kunnskap om ulike veiledertradisjoner
  • har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske perspektiver på veilederrollen og profesjonsutøvelsen som barnehagelærer
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse til å belyse og reflektere over praksisveiledningen
  • har inngående kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier knyttet til praksisveiledning
  • har inngående kunnskap om kollektive utviklings- og læringsprosesser

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre veiledningsprosesser samt reflektere over egen veilederrolle
  • kan bruke ulike veiledningsteorier og metoder både individuelt og i gruppeveiledning
  • kan lytte, utfordre, støtte og skape progresjon i studentenes profesjonsutvikling
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulik forskningsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i samsvar med profesjonsetiske normer
  • kan gjennomføre veiledningssekvenser knyttet til kontinuitet i opplæringsløpet når det gjelder overgang fra barnehage og skole
  • kan gjennomføre kollektive læreprosesser for profesjonsutvikling

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere praksisveiledning som støtter studenten i egen profesjonsutvikling og som deltaker i kollektive læringsprosesser i praksisbarnehagen
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i veiledning for profesjonsutvikling
  • kan analysere og forholde seg kritisk til profesjonsetiske normer
  • kan kommunisere faglige profesjonsetiske dilemmaer i praksisfeltet

Opptakskrav

Fullført førskole- eller barnehagelærerutdanning.

Les mer om søknad og opptak

Veien videre

Studiet er en videreutdanning for barnehagelærere, og kvalifiserer som praksislærer for barnehagelærerstudenter. Studiet kan inngå som et valgemne i Master i tilpasset opplæring. 

Mer informasjon

Pris

Gratis, men semesteravgift påløper