Du får en spennende arbeidshverdag i verdens viktigste yrke! På grunn av ditt engasjement vil du utgjøre en stor forskjell for hver enkelt elev!
Grunnskolelærerutdanning trinn 5 - 10
- Hamar
- Varighet: 5 år
- Heltid
- Studiepoeng 300 studiepoeng
- Søknadsperiode Søknadsperiode: – *
Om utdanningen
Grunnskolelærerutdanningen trinn 5-10 er en femårig utdanning på masternivå og gir kompetanse til å undervise på mellomtrinnet og i ungdomsskolen. Det er en allsidig utdanning som gjør deg kvalifisert til å søke på en rekke ulike jobber, også utenfor utdanningssektoren. Lærere finnes på både private og offentlige arbeidsplasser, innen næringsliv og ledelse, kommunikasjon og teknologibransjen.
Utdanningen gir deg faglig fordypning innenfor flere fagområder, og mest sentralt står pedagogikkfaget. Kunnskap om pedagogikk og elevkunnskap er et verktøy til å forstå andre mennesker, og hvordan de tenker og fungerer. Denne kompetansen, kombinert med fagfordypning gjør at du ved endt utdanning vil ha god forståelse for hva som definerer god undervisning og hva den enkelte elev har behov for for å lykkes i sin skolegang.
Som grunnskolelærer skal du tilrettelegge for læring, utvikling og gode holdninger hos barn og unge. Det betyr at du skal forberede, gjennomføre og vurdere undervisningen på bakgrunn av gjeldende læreplaner og skolens verdigrunnlag. Lærerrollen inneholder mye mere enn bare å undervise i fag. Læreren skal engasjere seg i elevenes skolehverdag, og følge med på hver enkelt elevs personlige utvikling – både faglig og sosialt. Den gode lærere gjør en forskjell for hele klassens læring og for den enkelte elev.
Grunnskolelærerutdanningen kvalifiserer for «verdens viktigste yrke.»
Praktisk informasjon
Lærerutdanningen er et heltidsstudium over fem år. Det er undervisning på Hamar 4-5 dager hver uke. Pedagogikk og elevkunnskap er et obligatorisk fag. I tillegg skal studentene velge ytterligere 2 - 3 undervisningsfag.
Studentene velger mellom undervisningsfagene engelsk, matematikk, norsk, kroppsøving og samfunnsfag, og mellom kristendom, religion, livssynskunnskap og etikk (KRLE), naturfag, musikk, kroppsøving og mat og helse. Høstsemesteret i tredje studieår kan studentene velge mellom et tredje undervisningsfag, internasjonalt semester eller et skolerelevant fag som profesjonsrettet pedagogikk eller spill, animasjon og læring. Detaljer finner du i studiemodellen Studiemodellen finner du ved å klikke her
Jobbmuligheter
Du blir lærer og kan jobbe i grunnskolen med elever på 5. - 10. trinn.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse og minimum 35 skolepoeng, samt et gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk (393 timer) og 4,0 i fellesfaget i matematikk (224 timer, som oftest 1P + 2P) fra videregående opplæring. Kravet i matematikk oppfylles også med minimum karakteren 2 i programfag i matematikk med minimum 140 timer (R- eller S-matematikk).
Skal du bli lærer og oppfyller ikke mattekravet?
Du kan melde deg opp til privatisteksamen, og samtidig på et gratis nettbasert kurs før 1. februar. Dette er tilbud i matematikk for deg som vil bli lærer, men som ikke oppfyller karakterkravet 4 i matematikk. Kurset vil være nettbasert og tilbys for elever og studiesøkende over hele landet.
Ved opptak må søkere legge fram gyldig politiattest.
Dette lærer du
Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene har fastsatt læringsutbytte for utdanningen for trinn 5- 10.
Kandidaten skal etter fullført grunnskolelærerutdanning ha følgende samlede læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk/spesialpedagogikk
- har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)
- har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
- har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående opplæring
- har inngående kunnskap om videreutvikling av grunnleggende ferdigheter, vurderings- og prøvesystemer, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
- har inngående kunnskap om læringsteori og barn og unges utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, gjeldende lovverk og barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv,
- har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
- kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
- kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i arbeid med elevers grunnleggende ferdigheter og fag
- kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
- kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
- kan initiere og ivareta et godt skole-hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
- behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
Emner
Emnetabell
Obligatoriske emner
Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5-
2MPEL5101-1 PEL 1, emne 1: Et læringsmiljø preget av mangfold
15 studiepoeng S1(H) -
2MPEL5101-2 PEL 1, emne 2: Elevens læring og læringsmiljø
15 studiepoeng S4(V) -
2MPEL5101-3 PEL 2, emne 3: Den profesjonelle lærer
15 studiepoeng S7(H) -
2MPEL5101-4 PEL 2, emne 4: Den forskende, kreative og etisk bevisste lærer
15 studiepoeng S8(V)
Obligatoriske emner - praksis
Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5-
2MPRA5101-1 Praksisstudium 1. studieår: Lærerrollen og lærerarbeidet
0 studiepoeng -
2MPRA5101-2 Praksisstudium 2. studieår: Eleven og elevmangfoldet
0 studiepoeng -
2MPRA5101-3 Praksisstudium 3. studieår: Skolen som organisasjon
0 studiepoeng -
2MPRA5101-4 Praksisstudium 4. studieår: Læringsledelse og elevmangfold
0 studiepoeng -
2MPRA5101-5 Praksisstudium 5. studieår: Forsknings- og utviklingsarbeid
0 studiepoeng
Undervisningsfag 1. studieår
Kroppsøving 1/ Matematikk 1/ Norsk 1/ Samfunnsfag 1
Engelsk 1/KRLE 1/ Naturfag 1/Musikk 1
-
2MKRO5101-1 Kroppsøving 1, emne 1: Kroppsøving som skolefag (valgfritt)
15 studiepoeng S1(H) -
2MKRO5101-2 Kroppsøving 1, emne 2: Klasseledelse i kroppsøving (valgfritt)
15 studiepoeng S2(V) -
2MMA5101-1 Matematikk 1, emne 1: Tall, algebra, statistikk og sannsynlighet (valgfritt)
15 studiepoeng S1(H) -
2MMA5101-2 Matematikk 1, emne 2: Funksjoner, geometri og måling (valgfritt)
15 studiepoeng S2(V) -
2MNK5101-1 Norsk 1, emne 1: Språk og tekst (valgfritt)
15 studiepoeng S1(H) -
2MNK5101-2 Norsk 1, emne 2: Lesing og skriving (valgfritt)
15 studiepoeng S2(V) -
2MSF5101-1 Samfunnsfag 1, emne 1: Innføring i samfunnsfag (valgfritt)
15 studiepoeng S1(H) -
2MSF5101-2 Samfunnsfag 1, emne 2: Mennesker, samfunn og globalisering (valgfritt)
15 studiepoeng S2(V) -
2MEN5101-1 Engelsk 1, emne 1: English language (valgfritt)
15 studiepoeng S2(V) -
2MKRLE5101-1 KRLE 1, emne 1: Religioner og ideer i europeisk tradisjon (valgfritt)
15 studiepoeng S2(V) -
2MMU5101-1 Musikk 1, emne 1: Eleven, læreren og musikkfaget (valgfritt)
15 studiepoeng S2(V) -
2MNF5101-1 Naturfag 1, emne 1: Kjerneelementer i naturfag på mellomtrinnet (valgfritt)
15 studiepoeng S2(V)
Undervisningsfag 2. studieår
Kroppsøving 2/ Matematikk 2/ Norsk 2/ Samfunnsfag 2
Engelsk 1/KRLE 1/ Naturfag 1/ Musikk 1
-
2MKRO5101-3 Kroppsøving 2, emne 3: Kroppsøving som utviklingsarena (valgfritt)
15 studiepoeng S3(H) -
2MMA5101-3 Matematikk 2, emne 3: Geometri og matematisk analyse (valgfritt)
15 studiepoeng S3(H) -
2MNK5101-3 Norsk 2, emne 3: Litteratur og litteraturdidaktikk (valgfritt)
15 studiepoeng S3(H) -
2MSF5101-3 Samfunnsfag 2, emne 3: Stat, nasjon, kultur og identitet (valgfritt)
15 studiepoeng S3(H) -
2MEN5101-2 Engelsk 1, emne 2: Literature, culture and teaching English 1 (valgfritt)
15 studiepoeng S3(H) -
2MEN5101-3 Engelsk 2, emne 3: Literature, culture and teaching English 2 (valgfritt)
15 studiepoeng S4(V) -
2MKRLE5101-2 KRLE 1, emne 2: Kristendom, religionsmangfold og etikk (valgfritt)
15 studiepoeng S3(H) -
2MKRLE5101-3 KRLE 2, emne 3: Modernitet, konfesjonskunnskap og religionsdidaktikk (valgfritt)
15 studiepoeng S4(V) -
2MMU5101-2 Musikk 1, emne 2: Musikalsk barne- og ungdomskultur (valgfritt)
15 studiepoeng S3(H) -
2MMU5101-3 Musikk 2, emne 3: Musikk som sosial praksis (valgfritt)
15 studiepoeng S4(V) -
2MNF5101-2 Naturfag 1, emne 2: Naturfag på ungdomstrinnet (valgfritt)
15 studiepoeng S3(H) -
2MNF5101-3 Naturfag 2, emne 3: Bærekraftig utvikling i naturfag på trinn 5-10 (valgfritt)
15 studiepoeng S4(V)
Undervisningsfag 3. studieår
Kroppsøving 1/ Mat og helse 1/Samfunnsfag 1/ Profesjonsrettet pedagogikk/Spill, animasjon og læring/Education for Diversity and Sustainable living/
Kroppsøving 2/ Matematikk 2/ Norsk 2/ Samfunnsfag 2
Engelsk 2/KRLE 2/ Musikk 2/ Naturfag 2
-
2MKRO5101-1 Kroppsøving 1, emne 1: Kroppsøving som skolefag (valgfritt)
15 studiepoeng S5(H) -
2MKRO5101-2 Kroppsøving 1, emne 2: Klasseledelse i kroppsøving (valgfritt)
15 studiepoeng S5(H) -
2MMAHE30 Mat og helse 1 (valgfritt)
30 studiepoeng S5(H) -
2MSF5101-2 Samfunnsfag 1, emne 2: Mennesker, samfunn og globalisering (valgfritt)
15 studiepoeng S5(H) -
2MSF5101-1 Samfunnsfag 1, emne 1: Innføring i samfunnsfag (valgfritt)
15 studiepoeng S5(H) -
2MPED-1 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 1: Fordypning i spesialpedagogikk (valgfritt)
15 studiepoeng S5(H) -
2MPED-2 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 2: Fordypning tilpasset opplæring (valgfritt)
15 studiepoeng S5(H) -
2SALGL1-1 Spill, animasjon og læring I (valgfritt)
15 studiepoeng S5(H) -
2SALGL1-2 Spill, animasjon og læring 2 (valgfritt)
15 studiepoeng S5(H) -
2EDSL-1 Education for a Sustainable Society and the Nordic Welfare model (valgfritt)
10 studiepoeng S5(H) -
2EDSL-2 Environmental Education (valgfritt)
10 studiepoeng S5(H) -
2EDSL-3 Global Citizenship, Culture and Religious Diversity: A Nordic Perspective (valgfritt)
10 studiepoeng S5(H) -
2MKRO5101-4 Kroppsøving 2, emne 4: Kroppsøving i skole og samfunn (valgfritt)
15 studiepoeng S6(V) -
2MNK5101-4 Norsk 2, emne 4: Språklig variasjon i didaktisk perspektiv (valgfritt)
15 studiepoeng S6(V) -
2MMA5101-4 Matematikk 2, emne 4: Statistikk og kvantitativ metode med FoU-oppgave (valgfritt)
15 studiepoeng S6(V) -
2MSF5101-4 Samfunnsfag 2, emne 4: Samfunnet som læringsarena (valgfritt)
15 studiepoeng S6(V) -
2MEN5101-4 Engelsk 2, emne 4: Research and development in the English subject (valgfritt)
15 studiepoeng S6(V) -
2MKRLE5101-4 KRLE 2, emne 4: Religion, samfunn og estetikk (valgfritt)
15 studiepoeng S6(V) -
2MMU5101-4 Musikk 2, emne 4: Musikkutdanning som forskningsfelt (valgfritt)
15 studiepoeng S6(V) -
2MNF5101-4 Naturfag 2, emne 4: Forskning på undervisning og læring i naturfag på trinn 5-10 (valgfritt)
15 studiepoeng S6(V)
Masterfag 4. studieår
Engelsk/ KRLE/ Kroppsøving/ Matematikk/ Musikk/ Naturfag/ Norsk/ Samfunnsfag
-
2MEN5101-5 Engelsk: Cultural Expressions in English (valgfritt)
15 studiepoeng S7(H) -
2MEN5101-6 Engelsk: Assessing and researching English (valgfritt)
15 studiepoeng S8(V) -
2MKRLE5101-5 KRLE: Flerkulturelt mangfold i utdanning (valgfritt)
15 studiepoeng S7(H) -
2MKRLE5101-6 KRLE: Religion, politikk og medier (valgfritt)
15 studiepoeng S8(V) -
2MKRO5101-5 Kroppsøving: Perspektiv på helse og bevegelsesglede (valgfritt)
15 studiepoeng S7(H) -
2MKRO5101-6 Kroppsøving: Undervisningspraksis til forsking, tur-retur (valgfritt)
15 studiepoeng S8(V) -
2MMA5101-5 Matematikk: Lineær algebra (valgfritt)
15 studiepoeng S7(H) -
2MMA5101-6 Matematikk: Matematikkdidaktikk (valgfritt)
15 studiepoeng S8(V) -
2MMU5101-5 Musikk: Fagdidaktikk musikk: Eleven, læreren, kulturen (valgfritt)
15 studiepoeng S7(H) -
2MMU5101-6 Musikk: Musikkfagets teorigrunnlag (valgfritt)
15 studiepoeng S8(V) -
2MNF5101-5 Naturfag: Naturfag som skolefag på trinn 5-10 (valgfritt)
15 studiepoeng S7(H) -
2MNF5101-6 Naturfag: Naturfagdidaktikk og egen profesjonsutvikling (valgfritt)
15 studiepoeng S8(V) -
2MNK5101-5 Norsk: Norsk litteratur (valgfritt)
15 studiepoeng S7(H) -
2MNK5101-6 Norsk: Vitenskapelige teorier og metoder i norskfaget (valgfritt)
15 studiepoeng S8(V) -
2MSF5101-5 Samfunnsfag: Utdanning for bærekraftig utvikling (valgfritt)
15 studiepoeng S7(H) -
2MSF5101-6 Samfunnsfag: Demokrati, medborgerskap og flerkulturalitet (valgfritt)
15 studiepoeng S8(V) -
2MPED-3 Profesjonsrettet pedagogikk emne 3: Mangfold og inkludering (valgfritt)
15 studiepoeng S8(V)
Masterfag 5. studieår
Engelsk/ KRLE/ Kroppsøving/ Matematikk/ Musikk/ Naturfag/ Norsk/ Samfunnsfag
-
2MEN5101-7 Engelsk: Making meaning (valgfritt)
15 studiepoeng S9(H) -
2MKRLE5101-7 KRLE: Dannelse, profesjonsetikk og humanistiske vitenskapstradisjoner (valgfritt)
15 studiepoeng S9(H) -
2MKRO5101-7 Kroppsøving: Fordypning i kroppsøving og kroppsøvingsetikk (valgfritt)
15 studiepoeng S9(H) -
2MMA5101-7 Matematikk: Matematisk tenkning og tallteori (valgfritt)
15 studiepoeng S9(H) -
2MMU5101-7 Musikk: Musikalsk barne- og ungdomskultur (valgfritt)
15 studiepoeng S9(H) -
2MNF5101-7 Naturfag: Autentisk naturvitenskapelig forskning i skolen (valgfritt)
15 studiepoeng S9(H) -
2MNK5101-7 Norsk:Språk, litterasitet og læring (valgfritt)
15 studiepoeng S9(H) -
2MSF5101-7 Samfunnsfag: Global historie (valgfritt)
15 studiepoeng S9(H) -
2MASTER510 Masteroppgave (valgfritt)
45 studiepoeng S9(H) S10(V)
Utenlandsopphold
Som student hos oss kan du velge mellom en rekke muligheter for internasjonal erfaring. i høstsemesteret i tredje studieår kan du søke om et tilrettelagt studieutvekslingsopphold som en integrert del av utdanningen. I tillegg er det også mulig å søke om et utenlandsk praksisopphold hos en av høgskolens samarbeidspartnere på studiets sjette semester, enten i Namibia, Zambia eller en rekke land i Europa.
Du har også mulighet til å studere fransk i Frankrike eller spansk i Spania i ett semester. Da får du undervisningskompetanse i fremmedspråk og er med på å løfte fremmedspråkene i norsk skole, og du blir svært ettertraktet i jobbmarkedet.
Internasjonalisering er en viktig komponent i de nye grunnskolelærerutdanningene. Internasjonal erfaring gir deg økt kulturell kompetanse og gjør deg bedre rustet til å jobbe i dagens flerkulturelle skole. Grip sjansen til et eventyr i trygge rammer! Et utvekslingsopphold gir en opplevelse for livet, i tillegg til faglige og karrieremessige fordeler. Les mer om utvekslingsmuligheter.
Ta kontakt med internasjonal koordinator ( international.hamar@inn.no) for ytterligere informasjon om studieopphold i utlandet.
Praksis
Praksis er en integrert del av alle fag i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. All praksis er obligatorisk og har et omfang på totalt 110 dager fordelt over fem år. I tillegg legges fem dager tilrettelagt observasjon i grunnskolen i første semester.
Høgskolen i Innlandet har partneravtaler med grunnskoler i kommunene Eidsvoll, Elverum, Gjøvik, Hamar, Lillehammer, Løten, Ringsaker og Stange hvor praksisopplæringen skal gjennomføres. Studenter må påregne reisekostnader i forbindelse med praksis.
Praksisstudiet 1. studieår er delt opp i to perioder, tre uker sammenhengende i høstsemesteret (inkludert tilrettelagt observasjon) og tre uker sammenhengende i vårsemesteret. Studentene skal være på samme praksisskole i begge perioder. Informasjon om når praksis skal gjennomføres studieåret 2021/22 vil komme så snart dette er klart.
Informasjon og sentrale dokumenter for gjennomføring av praksisstudiet: https://www.inn.no/prosjektsider/praksis-i-laererutdanningene
For å gjennomføre praksis i profesjonsutdanningene må alle studenter levere politiattest ved studiestart. Mer informasjon om dette finner du her: https://www.inn.no/student/praksis-i-profesjonsstudiene/politiattest-og-erklaeringer/politiattest
Lurer du på noe angående praksis? Ta kontakt med praksiskoordinator Liv Oddny Røragen.
Videre studiemuligheter
Høgskolen i Innlandet tilbyr en rekke etter- og videreutdanninger for lærere i grunnskolen.
Hva koster det?

Blogger om studiet
Vår studentambassadør Trine studerer Grunnskolelærerutdanning trinn 5 - 10. Jevnlig blogger hun om tilværelsen som lærerstudent og studentmiljøet på Hamar.
Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta informasjon om studier hos oss.
Gå til påmeldingsskjema