Grunnskolelærerutdanning 1 - 7. trinn, samlingsbasert

  • Varighet: 5 år
  • Heltid, Nett og/eller samlingsbasert
  • Studiepoeng 300 studiepoeng
  • Søknadsperiode Søknadsperiode: *
* - for noen søkere
  • Du vil undervis på små- og mellomtrinnet i norsk grunnskole
  • Du ønsker å kvalifiserer deg til ”verdens viktigste yrke” gjennom en samlingsbasert lærerutdanning
  • Det er et godt arbeidsmarked

Om utdanningen

Grunnskolelærerutdanningen for trinn 1 - 7 er en femårig profesjonsutdanning på masternivå. Lærerutdanningen kvalifiserer deg til undervisning på små- og mellomtrinnet i norsk grunnskole. Den samlingsbaserte lærerutdanningen passer for deg som ikke har anledning til å følge daglig undervisning på studiestedet, men har rom for et heltidsstudium i hverdagen.

Lærerutdanningen har en normert studietid på fem år, og dette studiet krever stor grad av selvstudium. Studenten må kunne sette av mange timer til studiearbeid hver dag.

Fagene matematikk, norsk og pedagogikk og elevkunnskap er obligatoriske. I tillegg kan studentene velge mellom fagene engelsk, KRLE, musikk eller naturfag og mellom fagene kroppsøving, mat og helse, samfunnsfag eller profesjonsrettet pedagogikk i løpet av de 3 første årene. 

Som masterfag de to siste årene kan studentene velge engelsk, naturfag, norsk, matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk.

Det er veiledet obligatorisk praksis hvert studieår. Praksisplasser tilrettelegges kun i Hedmark, Oppland, Akershus og Oslo.

Studiemodell for femårig grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn samlingsbasert

Det er utarbeidet en studiemodell som viser hva som er obligatoriske fag og hva som er valgfag gjennom hele studieløpet.

Meld deg på vårt nyhetsbrev så sender vi deg nyttige oppdateringer opp mot søknadsfristen.

Gå til påmeldingsskjema

Tilbud om forkurs i matematikk

Høgskolen i Innlandet vil tilby forkurs i matematikk for deg som har søkt lærer-/lektorutdanning og har behov for å forbedre karakter. Mer informasjon om forkurset kommer når opplegget er tidfestet.

Nye opptakskrav til lærerutdanninger

Fra høsten 2016 ble kravene hevet for å bli tatt opp på grunnskolelærer- og lektorutdanninger.

Lønnsomt å ta lærerutdanning

Ikke bare fører masterutdanningen til at startlønnen for lærere øker, men du kan også få slettet deler av studielånet ditt.

Bilde av Kajsa Wahlström

Studentintervju Kajsa Wahlström

Kajsa Wahlström ønsket å omskolere seg til lærer. Derfor startet hun med samlingsbaserte studier på studiested Hamar.

- Det beste med studiet er pedagogikken, samt muligheten for omskolering og det å møte nye mennesker. Ikke minst å jobbe med barn og unge. Også blir det spennende å se hvordan man utvikler seg som klasseleder etter hvert.

Praktisk informasjon

Lærerutdanningen er et heltidsstudium over fem år, og organiseres med obligatoriske undervisningssamlinger på studiested Hamar og med nettstøtte mellom samlingene. I de to første studieårene er det 3-4 dagers samlinger hver måned. Organiseringen i tredje studieår avhenger av hvilke fag studentene velger. I fjerde og femte studieår vil undervisningen også være samlingsbasert.

Emner

Emnetabell

Obligatoriske emner

Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5

Obligatoriske emner - Praksis

Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5

Undervisningsfag 1. studieår
Engelsk 1 /Naturfag 1

Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5

Undervisningsfag 2. studieår
Engelsk 1 / Naturfag 1

Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5

Undervisningsfag og undervisningsrelevante fag 3. studieår
Samfunnsfag 1 (samlingsbasert)
Engelsk 2/ Norsk 2

Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5

Masterfag 4. studieår
Engelsk/ KRLE/Matematikk/ Musikk/ Naturfag/ Norsk/ Profesjonsrettet pedagogikk

Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5

Masterfag 5. studieår
Engelsk/ KRLE/Matematikk/ Musikk/ Naturfag/ Norsk/ Profesjonsrettet pedagogikk

Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5

Læringsutbytte

Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene har fastsatt læringsutbytte for utdanningen for trinn 1-7.

Kandidaten skal etter fullført grunnskolelærerutdanning ha følgende samlede læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk/spesialpedagogikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)
  • har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, om sammenhengen i utdanningsløpet barnehage – skole og om overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, vurderings- og kartleggingsverktøy, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
  • har inngående kunnskap om læringsteori og barns utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
  • kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
  • kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse, med særskilt vekt på begynneropplæring i lesing, skriving og regning
  • kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
  • kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
  • kan initiere og ivareta et godt skole-hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
  • behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen 

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse med minimum 35 skolepoeng fra videregående skole og et karaktergjennomsnitt på 3 i norsk og 4 i matematikk. Kravet om 4 i matematikk betyr at søkere må ha et karaktergjennomsnitt på 4, 0 i fellesfaget i matematikk (for de fleste innebærer dette 1P + 2P) fra videregående opplæring. For matematikk fyller søkeren opptakskravet også med minimum karakteren 2 i programfag i matematikk med minimum 140 timer (R- eller S-matte).

Ved opptak må søkere legge fram gyldig politiattest.

Les mer om søknad og opptak

Poengberegning og poenggrenser

Utveksling

Som student hos oss kan du velge mellom en rekke muligheter for internasjonal erfaring. På studiets femte semester vil du kunne søke om et tilrettelagt studieutvekslingsopphold som en integrert del av utdanningen. I tillegg er det også mulig å søke om et utenlandsk praksisopphold hos en av høgskolens samarbeidspartnere på studiets sjette semester, enten i Namibia, Zambia eller en rekke land i Europa. Våren 2018 var Kari og Øystein på utveksling i nettopp Namibia.  De blogget om utvekslingen her. 

Internasjonalisering er en viktig komponent i de nye grunnskolelærerutdanningene. Internasjonal erfaring gir deg økt kulturell kompetanse og gjør deg bedre rustet til å jobbe i dagens flerkulturelle skole. Grip sjansen til et eventyr i trygge rammer! Et utvekslingsopphold gir en opplevelse for livet, i tillegg til faglige og karrieremessige fordeler.

Les mer om  utvekslingsmuligheter.

Ta kontakt med internasjonal koordinator ( international.hamar@inn.no) for ytterligere informasjon om studieopphold i utlandet.

Praksis

Praksis er en integrert del av alle fag i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. All praksis er obligatorisk og har et omfang på totalt 110 dager fordelt over fem år. I tillegg legges fem dager tilrettelagt observasjon i grunnskolen i første semester.

Praksis tilrettelegges kun i Hedmark, Oppland, Akershus og Oslo. Det gis ikke anledning til å gjennomføre praksis ved en skole hvor man har et ansettelsesforhold.

Studenter må påregne reisekostnader i forbindelse med praksis.

Veien videre

Du blir lærer for elever i grunnskolens trinn 1 – 7. Det tilbys en rekke etter- og videreutdanninger for lærere i grunnskolen.

Mer informasjon

Pris

Gratis, men semesteravgift påløper