• Studiested:
  • Varighet: 2-4 år
  • Organisering Heltid, Deltid, Nett og/eller samlingsbasert
  • Studiepoeng 120 studiepoeng
  • Søknadsperiode Søknadsperiode: *
* - for noen søkere
  • Du får avansert kunnskap og innsikt i virksomheters verdiskaping
  • Du ønsker deg en lederrolle i privat eller offentlig virksomhet
  • Du kan med riktig opptaksbakgrunn få tittelen Siviløkonom

Om utdanningen

Virksomheter står overfor mange utfordringer enten det knytter seg til markedsmessige rammefaktorer og posisjoneringer, eller til det å ha styring og kontroll innad i egen organisasjon.

Studiet tar utgangspunkt i at virksomheter stadig står overfor to sentrale spørsmål relatert til ytre og indre effektivitet og å oppnå balanse mellom disse to forholdene, det vil si gjøre de riktige tingene og gjøre tingene riktig.

For å nå målene sine må virksomheter kontinuerlig forbedre prosesser eller differensiere tjenester for å øke konkurranseevne og skape gode kundeopplevelser.

Spesialiseringen, markedsføringsledelse, tar utgangspunkt i at markedsføringen er den oppgaven i virksomheten som i størst grad ivaretar den strategiske forretningsposisjonen og dermed sikrer og bedrer virksomhetens inntekter.

Masterutdanningen tilbys også med spesialisering i økonomistyring.

For å oppnå sidetittelen «siviløkonom» må du fullføre Master i økonomi og ledelse og inneha en spesiell fagkombinasjon fra grunnutdanningen.

Gir meg mange muligheter

Tonje Vinnem Fosse studerer Master i økonomi og ledelse - spesialisering markedsføringsledelse.

- Masteren er spennende, og bygger videre på bacheloren jeg tok i serviceledelse og markedsføring. Jeg mener at å ta denne masteren vil gi meg et bedre grunnlag for den jobben jeg ønsker meg.

Les hele intervjuet med Tonje her

Tonje Fosse 2
Master i økonomi og ledelse - spesialisering markedsføringsledelse

Følg med på studentbloggen

Andrea Brataas studerer Master i økonomi og ledelse - spesialisering markedsføringsledelse på Rena. Hun blogger også om studenttilværelsen. 

Les bloggen til Andrea her

Praktisk informasjon

Transport og veibeskrivelse

Hvis du ikke kjører egen bil til Rena anbefaler vi deg å ta toget. Sjekk ut NSB sine avganger fra både sør og nord. Rena stasjon ligger midt i sentrum og 700 m fra høgskolen. Østerdalsekspressen og Hedmark Trafikk har også bussruter til og fra Rena men i begrenset omfang.

Finn veibeskrivelse til Høgskolen i Innlandet, studiested Rena her.

 

Overnatting

I høst skal det foregå en stor NATO-øvelse på Østlandet. I den forbindelse antas det å bli stor pågang på overnattingsstedene på Rena.
Vi oppfordrer til å bestille overnatting på hotell, motell og camping så snart som mulig.

Emner

Heltid (studiested Rena)

Studiepoeng År 1 År 2

Emnetabeller og emnebeskrivelser er sist oppdatert i april 2018.

Studiepoeng År 1 År 2

Deltid undervises slik (studiested Rena):
1. semester: 4MMF100 Markedsføringsteori og 4MØS Økonomisk organisasjonsteori
2. semester: 4MSM130 Kvantitativ metode og 4MMF220 Verdiskaping og tjenesteyting
3. semester: 4 MMF120 Strategi og ledelse og 4MØS120 Økonomisk styring og kontroll
4. semester: 4MMF200 Markedsføringsledelse og strategisk kommunikasjon og 4MMF240 Tjenesteinnovasjon
5. semester: 4MSM120 Kvalitativ metode og valgemne hovedprofil
6. semester: Valgemne støtteprofil og oppstart med masteroppgave
7. semester: Valgemne hovedprofil og arbeid med masteroppgaven
8. semester: Masteroppgave

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har avansert kunnskap om strategisk ledelse og økonomistyring i et tjenesteperspektiv og kan kombinere dette for å bedre virksomheters verdiskaping gjennom markedsføringsledelse og effektiv styring (K1)
  • har spesialisert innsikt i verdiskaping innen virksomheters markedsrelasjoner og strategiske posisjoner (K2)
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, forskningsprosesser og -metoder tilpasset problemstillinger innenfor markedsføringsledelse (K3)
  • kan anvende kunnskapen på nye områder innenfor det økonomisk-administrative fagområdet og kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i markedsføringsfagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet (K4)

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, samt analysere empiri for å strukturere og formulere faglige resonnementer med mål om langsiktig strategisk markedsposisjonering, effektiv styring og kontroll (F1)
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor markedsføringsledelse og økonomistyring, samt anvende tjenesteperspektivet i praktiske og teoretiske problemløsninger (F2)
  • kan bruke relevante forskningsbaserte metoder på en selvstendig måte for å legge til rette for virksomheters verdiskaping gjennom å utvikle strategier og markedsrelasjoner, samt å kunne utvikle nye forretningsmuligheter (F3)
  • kan relatere problemstilling, kontekst og data til metodevalg og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning innenfor spesialiseringsområdet og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer (F4)

Generell kompetanse

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger, samt forholde seg til etiske problemstillinger knyttet til virksomheters strategiske og taktiske valg (G1)
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder, for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og i fellesskap med andre (G2)
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer (G3)
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner knyttet til markedsføringsledelse med virksomheters interessenter og med allmennheten (G4)
  • kan bidra til nytenkning i endrings- og innovasjonsprosesser i virksomheter (G5)

Opptakskrav

Bachelorgrad, Cand.mag.-grad, eller annet grad eller yrkesutdanning av minimum tre års omfang med fordypning i økonomisk-administrative fag. Utdanningen må tilfredsstille av fagkravet om fordypning på minst 80 studiepoeng innen økonomi og administrasjon hvor fagområdene bedriftsøkonomisk analyse, organisasjonsteori, markedsføring, strategi, samfunnsøkonomi og samfunnsvitenskapelig metode inngår.

For å oppnå sidetittelen «siviløkonom» ved fullført mastergrad, må man ha følgende fagkombinasjon fra grunnutdanningen: 

Metodefag: 20 studiepoeng (matematikk for økonomer, statistikk for økonomer, samfunnsvitenskapelig metode)

Samfunnsøkonomi: 15 studiepoeng (makroøkonomi, mikroøkonomi)

Bedriftsøkonomisk analyse: 30 studiepoeng (finansregnskap, økonomistyring, investering og finansiering)

Administrasjonsfag: 25 studiepoeng (markedsføring, organisasjon og ledelse, foretaksstrategi)

Videreførings-/fordypningsemner: 30 studiepoeng fra faggruppene ovenfor. 

Søkere som har Bachelor i økonomi og administrasjon, Bachelor i økonomi og ledelse, Bachelor i revisjon eller Bachelor i regnskap og revisjon fra en norsk utdanningsinstitusjon tilfredsstiller dette kravet. Søkere med annen bakgrunn som mener de oppfyller dette fagkravet, kan søke om siviløkonomitittel ved fullført Master i økonomi og ledelse. Søknaden må sendes før utstedelse av vitnemål og alle emner som inngår i grunnlaget for siviløkonomtittelen må da være bestått. 

Det faglige minstekravet for opptak er karakteren C (eller 2.7 ved tallkarakterer), av vektet gjennomsnittskarakter. Annen relevant utdanning ut over opptakskravet kan trekkes inn dersom dette gir et bedre snitt. Ved oversøking til studiet rangeres søkerne i henhold til «Forskrift for opptak, studier og eksamen» ved Høgskolen i Innlandet.

Les mer om søknad og opptak

Poengberegning og poenggrenser

Utveksling

Heltidsstudenter kan ta ett semester som utvekslingsstudent, enten i 2. eller 3. semester. Det vil også være mulig å ta ett enkelt emne (for eksempel valgemnet) som utvekslingsstudent i form av sommerkurs.

Deltidsstudenter kan ta ett enkelt emne ved en institusjon som har sommerkurs eller ved at studenten tar ett eller flere masteremner med samlingsbasert undervisning ved Handelshögskolan ved Karlstads universitet. Det vil også være mulig å ta et helt semester i utlandet for deltidsstudenter, men det kan da være hensiktsmessig å studere på heltid mens man er på utveksling.

Emner ved utenlandsk institusjon må velges slik at studiets overordnede læringsutbytte nås. Studenter som planlegger å avlegge deler av sin grad i utlandet, må få det planlagte oppholdet godkjent på forhånd.

Mer informasjon

Pris

Gratis, men semesteravgift påløper