Master i digital kommunikasjon og kultur

  • Varighet: 2 år
  • Heltid, Samlingsbasert, Nettbasert
  • Studiepoeng 120 studiepoeng
  • Søknadsperiode løpende opptak til ledige studieplasser
  • Du er interessert i digitale medier, språk og tekster
  • Du vil fordype deg i dataspill, digital litteratur og estetikk
  • Du ønsker en fleksibel master som åpner mange dører

Om utdanningen

Hva er digital kommunikasjon og kultur? Hva er digitale tekster og medier? Hvilken betydning har digitale medier for kommunikasjon, meningsskaping og opplevelse? Hvorfor er det viktig å studere digitale medier?

Master i digital kommunikasjon og kultur gir deg grundig innsikt i disse spørsmålene. Studiet gir deg avansert kunnskap om digitale medier, om ulike digitale sjangere, om språklig mangfold og språkbruk på nett. Dataspill og digital litteratur, digital etikk og estetikk er andre relevante tema i studiet. Dette er kunnskap som i dag etterspørres, og som er sentral i en rekke yrker innen blant annet kultur- og kommunikasjonbransjen. For eksempel i og utenfor utdannings-, bibliotek- og kultur- og mediesektoren. 

Studiet er samlingsbasert og nettstøttet. Det er fem obligatoriske samlinger som alle går over to dager på studiested Hamar hvert semester - se datoene i boksen Praktisk informasjon

Studiet går på heltid over to år. Fra og med studieåret 2019-2020 er det ikke mulig å ta studiet på deltid.

Hvordan søker jeg?

Studiet er søkbart i vår lokale søknadsweb med koden 4458 4460. Klikk Søk opptak-knappen på denne siden for å fortsette.

Portrettbilde av Camilla Holm

- Ha ambisjoner og engasjer deg

Våren 2018 fullførte Camilla Holm Master i digital kommunikasjon og kultur på HINN. Nå er hun på vei mot doktorgrad.

Praktisk informasjon

Undervisningen er samlingsbasert med fem obligatoriske samlinger over to dager (onsdager og torsdager) på studiested Hamar hvert semester. Mellom samlingene må studentene regne med omfattende selvstudium, oppgaver og aktivitet på digital læringsplattform. Et heltidsstudium tilsvarer ca. 40 timers arbeidsuke. Samlinger i studieåret 2019 - 2020 er lagt til:

Høsten 2019

  • Onsdag 28 og torsdag 29. august
  • Onsdag 2. og torsdag 3. oktober
  • Onsdag 16. og torsdag 17. oktober
  • Onsdag 6. og torsdag 7. november
  • Onsdag 20. og torsdag 21. november

 Våren 2020

  • Onsdag 15. og torsdag 16. januar
  • Onsdag 5. og torsdag 6. februar
  • Onsdag 4. og torsdag 5. mars
  • Onsdag 25. og torsdag 26. mars
  • Onsdag 22. og torsdag 23. april

Emner

Emnetabell

Obligatoriske emner

Studiepoeng År 1 År 2

Valgemner (utvalg) - hvilke emner som tilbys neste år oppgis ved studiestart

Studiepoeng År 1 År 2

Læringsutbytte

Master i digital kommunikasjon og kultur skal styrke studentenes teoretiske, analytiske og metodiske forutsetninger for å analysere og forstå språklige, estetiske  og kulturelle uttrykk som springer ut av de nye samhandlingssituasjonene og teknologiske mulighetene som det digitale informasjonssamfunnet fører med seg. Studiet skal også utvikle studentenes evner til kritisk å vurdere digitale tekster og praksiser, kommunikasjonsformer samt deres samfunnsmessige betydning. Videre skal det gi forutsetninger for å vurdere ulike former for forskning innenfor fagområdet og gi grunnlag for opptak til doktorgradsstudier.

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor språklige, litterære og estetiske fagområder, og har spesialisert innsikt innenfor digital kommunikasjon og digital kultur
  • har styrket sin innsikt i språklige, litterære og estetiske emner, og da særlig knyttet til digitale medier og digital kommunikasjon i et humanistisk perspektiv, og ha særlig kunnskap om språklige, litterære og kulturelle uttrykk, multimodale og digitale sjangrer, og den rollen lesing og skriving spiller i den digitale tidsalder
  • har inngående kunnskap om språkteori, litteraturteori og tekstteori, samt metoder knyttet til språk- og litteraturfaget
  • kan anvende kunnskap om språk og estetikk på andre områder innenfor digitale medier, og også innenfor andre medier og kommunikasjonssituasjoner

Ferdighet

Kandidaten

  • kan analysere problemstillinger knyttet til kommunikasjon med utgangspunkt i faghistorie, -tradisjoner, samt fagets egenart og plass i samfunnet
  • kan analysere og forholde seg selvstendig og kritisk til språk-, litteratur-, kultur- og estetisk teori innenfor digitale medier
  • kan bruke teorier og begreper fra språk- og litteraturvitenskap i analyser av tekster i digitale medier
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt innenfor fagområdet digital kommunikasjon under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innenfor kommunikasjon i digitale medier på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid som på ulike måter tematiserer digital kommunikasjon, og behersker sentrale teorier, metoder og begreper innenfor digital kommunikasjon som fagområde
  • kan kommunisere om kommunikasjonsfaglige, språkfaglige og litteraturfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser tilknyttet digital kommunikasjon

Opptakskrav

Fullført minimum 3-årig lærerutdanning, bachelorgrad, Cand.mag.-grad, eller annet grad eller yrkesutdanning av minimum tre års omfang med faglig fordypning på minst 80 studiepoeng innen språk, litteratur eller medie- og kommunikasjonsfag.

Ved oversøkning til studiet blir søkerne rangert, jamfør Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Innlandet.

Les mer om søknad og opptak

Poengberegning og poenggrenser

Utveksling

Grip sjansen til et eventyr i trygge rammer! Et utvekslingsopphold gir en opplevelse for livet, i tillegg til faglige og karrieremessige fordeler.

Studenter på Master i digital kommunikasjon og kultur kan ta et semester som utvekslingsstudent i tredje semester. Høgskolen har en rekke utvekslings- og samarbeidsavtaler med utenlandske universiteter og høgskoler som kan brukes til dette formålet. Ta kontakt med internasjonal koordinator på ditt campus for nærmere informasjon, vi er her for å hjelpe deg ut i verden!

Veien videre

Studiet kvalifiserer til arbeid med digital kommunikasjon i det private næringsliv og i undervisningssammenheng. Du kan jobbe med digital kompetanse og multimodale sjangrer og kulturuttrykk i medie-, kultur- og kommunikasjonssektoren. Studenter som tar dette studiet som en del av en lærerutdanning, kan kvalifisere seg for undervisning innen medie- og kommunikasjonsfag, samt språk- og litteraturfag.

Tidligere studenter har etter endt utdanning fått jobb i videregående skole, eller i biblioteks- og museumssektoren. Vi har også hatt studenter som i dag arbeider som journalister, eller som konsulenter i bedrifter som arbeider med kulturformidling.