Du vil bli en profesjonell nøkkelperson i bransjen innen talentutvikling, låtskriving og musikkproduksjon. Du ar inngående kunnskap og kompetanse om bransjen.
Bachelor in Music Business - Production
- Rena
- Varighet: 3 år
- Heltid
- Studiepoeng 180 studiepoeng
- Søknadsperiode Søknadsperiode: – *
Om utdanningen
Utdanningen gir en bred og omfattende innføring i de forskjellige kreative oppgavene som ligger bak en moderne musikkproduksjon.
Du vil få kunnskap om lydproduksjon, låtskriving og Artists and Repertoire (A&R) management. I tillegg lærer du om musikkbransjen og markedet, og du får musikk- og kulturforståelse.
Studiet har innslag av økonomi og markedsføring da musikkbransjen etterspør kompetanse innenfor dette.
Praktisk informasjon
I studiet er det både teoretiske emner og praktiske oppgaver. I emnene Lydproduksjon, A&R management, låtskriving og i utenlandsoppholdet vil det praktiske bli vektlagt.
Det er også lagt inn et valgemne med mulighet for utplassering i en bedrift. Det kan være i et studio eller andre steder i musikkbransjen. Praksisen gir deg muligheter til å knytte kontakter i musikkbransjen for din videre karriere.
Anbefalt utstyr:
Datamaskin: Apple MacBook Pro med minimum Dual-core Intel Core i5 på 2,7 GHz, 8 GB minne og 256 GB lagringsplass.
Headset. HiNN anbefaler: Beyerdynamic DT770 eller Beyerdynamic DT880
Software: Apple Logic Pro X
Apple opererer med egne «utdanningspriser», så det kan være greit å kjøpe deres produkter i Apple Store, Eplehuset, Humac, men sjekk gjerne priser hos Elkjøp, Power o.l. også.
Jobbmuligheter
Du kan jobbe som produsent, låtskriver, Music Supervisor, lyddesigner, lydtekniker, repertoar- og artistutvikler i plateselskap eller musikkforlag eller andre stillinger som fordrer kompetanse innen musikkproduksjon. I tillegg vil etterspurt kunnskap om musikkmarkedet og kompetanse innen generell økonomi og markedsføring kunne gi deg en rekke andre jobbmuligheter i musikkbransjen.
Våre studenter har blitt rekruttert til alle disse stillingene og vi har i tillegg flere låtskrivere og en og annen popstjerne på vår merittliste.
Opptakskrav
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller opptak på grunnlag av godkjent realkompetanse
Søkerne blir rangert iht Forskrift om opptak til høgre utdanning.
Dette lærer du
Studentene skal gjennom studiet ha tilegnet seg kunnskap om musikkindustrien og bransjens samspill med andre bransjer, i tillegg til rene økonomisk/administrative kunnskaper og ferdigheter. Studiets læringsmål reflekterer det å kunne jobbe kommersielt innenfor produksjon av musikk innen ulike sjangere og formater, og da særlig orientert rundt rytmisk musikk med formål å skape musikk- og mediekonsepter.
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om sentrale temaer knyttet til utvikling og produksjon av musikk innen ulike kommersielle sjangere og formater
- har kunnskap om produksjonsprosesser med formål å skape musikk- og mediekonsepter
- har kunnskap om musikk som kommunikativt fenomen
- har bred musikkforståelse i et markedsmessig, kulturelt og musikkteoretisk perspektiv
- har kunnskap om virksomheters økonomi og hvordan kjennskap til hvordan markeder fungerer
- har kunnskap om bransjens utvikling, oppbygging og virkemåte
- har kunnskap om strategisk metode
- har kunnskap om opphavsrett og kontrakter
- har bred kunnskap om tradisjonell markedsføring, e-marketing og internasjonalisering
- har kunnskap om ledelse av komplekse, kreative prosesser og organisasjoner
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere og utvikle låter (tekst, musikk, groove) og sound
- kan utvikle musikk basert på markedsforståelse i bred forstand og kan omsette dette i praksis gjennom å anvende forskjellige lydteknologiske plattformer
- behersker studio- og lydteknologi
- kan lede kreative prosesser
- kan initiere, planlegge og gjennomføre produksjonsprosesser administrativt, kontraktsmessig, økonomisk og forretningsmessig
- kan analysere markeder og iverksette bruk av markedsføringsverktøy
- kan analysere og foreta begrunnede strategivalg for bedrifter/aktiviteter i bransjen ut fra utviklingstrender
- kan utvikle gründervirksomhet i bransjen
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i bedriftsøkonomiske og samfunnsmessige virkninger av beslutninger, og kan handle innenfor juridiske, miljømessige og etiske rammer
- kan planlegge og gjennomføre egne prosjekter innenfor gitte tidsrammer
- kan løse arbeidsoppgaver både selvstendig og i samarbeid med andre
- kan delta aktivt i prosessen med å gjøre kreative uttrykk til kommersielle produkter
- kan identifisere behov for ytterligere kunnskap og utvikle sine ferdigheter
Emner
Emneoversikt
-
3MUS160 Lydproduksjon 1
7,5 studiepoeng S1(H) -
3MAR100 / SMAR 100 / HMAR100 / KMAR100 Markedsføring
7,5 studiepoeng S1(H) -
3MUS100 Musikkbransjen
7,5 studiepoeng S1(H) -
3BED110 / SBED110 / RBED110 Innføring i bedriftsøkonomi og regnskap
7,5 studiepoeng S1(H) -
3MUS180 Lydproduksjon 2
7,5 studiepoeng S2(V) -
3MUS190 Låtskriving
7,5 studiepoeng S2(V) -
3MUS140 Musikk og markedet
7,5 studiepoeng S2(V) -
3MET100 / RMET100 Informasjonskompetanse og metode
7,5 studiepoeng S2(V) -
3MUS200 Artist and Repertoire Management 1
7,5 studiepoeng S3(H) -
3MUS220 Musikk og kulturteori 1
7,5 studiepoeng S3(H) -
3ORG100 / SORG100 / RORG100 / HORG 100 / KORG100 Organisasjonsforståelse
7,5 studiepoeng S3(H) -
3MET200 / SMET200 / RMET200 / KMET200 Samfunnsvitenskapelig metode
7,5 studiepoeng S3(H) -
Utenlandsopphold Musikkproduksjon (valgfritt)
30 studiepoeng S4(V) -
3MUS280 Fordypningsemne i musikkproduksjon (valgfritt)
15 studiepoeng S4(V) -
3MUS270 Music Business Development Lab (valgfritt)
7,5 studiepoeng S4(V) -
3BED350 Studentbedrift (valgfritt)
7,5 studiepoeng S4(V) -
3JUS340 Medierett med kontraktsrett
7,5 studiepoeng S5(H) -
3BED300 Innovasjon og entreprenørskap
7,5 studiepoeng S5(H) -
3MUS250 Artist and Repertoire Management 2 (valgfritt)
7,5 studiepoeng S5(H) -
3LED300 / SLED300 / KLED300 Strategi (valgfritt)
7,5 studiepoeng S5(H) -
3PRA330 Ekstern praksis (valgfritt)
15 studiepoeng S5(H) S6(V) -
Valgemne 7,5 sp (valgfritt)
7,5 studiepoeng S5(H) -
3LED320 /SLED320 / RLED320 / KLED320 Prosjektledelse
7,5 studiepoeng S6(V) -
3SER350 Informasjonsøkonomi og digitale markeder (valgfritt)
7,5 studiepoeng S6(V) -
Valgemne 7,5 sp (valgfritt)
7,5 studiepoeng S6(V) -
3BA303 Bacheloroppgave
15 studiepoeng S6(V)
I fjerde semester kan studenten enten velge utvekslingsopphold eller 3MUS280 Musikkprodusjon - spesiale emne + 3MUS270 Music Business Development Lab eller 3BED350 Studentbedrift + et valgemene. Det at man flytter 3LED320 Prosjektledelse til 4. semester og utsetter valgement til 6. semester. Det er også mulig å velge både 3MUS270 og 3BED350.
Utenlandsopphold
Utvekslingsoppholdet gjennomføres ved en utenlandsk institusjon med tilrettelagt fordypning i musikkproduksjonsemner og/eller andre relevante økonomi- og ledelsesfag. Høgskolen har utvekslingsavtaler med relevante studiesteder i flere land, for tiden blant andre Karlstads universitet, Staffordshire University , Belmont University , New York University , Middel Tennessee State University , Musicians Institute (Los Angeles) og Queensland University of Technology. Utenlandsopphold og utdanningsplan med konkrete emner må være godkjent av Høgskolen i Innlandet på forhånd for å sikre innpassing i bachelorgraden.
Hva er fordeler med å ta et semester i utlandet?
Gjennom utveksling får du muligheten til å øke utbyttet av utdanningen din; faglig, karrieremessig, sosialt og personlig. Å reise på utveksling kan også gjøre deg smartere, i følge Time Magazine.
Økt utbytte av utdanningen
Et studieopphold i utlandet kan øke utbyttet av utdanningen din ved at du opplever ulike tilnærminger til fagstoff og forskning som åpner for nye innfallsvinkler til, og ny og dypere forståelse av, faget ditt.
I tillegg vil selve oppholdet ved partnerinstitusjonen i et annerledes akademisk miljø og med en annen type undervisning, kunne gjøre deg mer bevissthet på hvordan du studerer og hvordan du tilegner deg fagstoff.
Karrierefordeler
Flere undersøkelser konkluderer med det samme: det lønner seg å dra på utveksling. Erasmus Impact Study, en omfattende europeisk undersøkelse, viser at utveksling har en positiv effekt på studentenes jobbmuligheter fordi de tilegner seg personlige egenskaper - som toleranse, selvtillit, nysgjerrighet og evne til problemløsning - som gjør dem til attraktive arbeidstakere. Den samme undersøkelsen viser at studenter med internasjonal erfaring får mer ansvar av arbeidsgiver.
To av tre arbeidssøkende studenter har erfart at arbeidsgivere vurderer utenlandsoppholdet deres som et pluss, viser en NIFU-rapport fra 2008. Den samme undersøkelsen viser at de som har et utvekslingsopphold som del av sin grad i Norge har et lønnsnivå som i snitt ligger fem prosent høyere enn de som tar hele graden sin i Norge.
Internasjonalt nettverk
Et utenlandsopphold kan gi deg en ny vennekrets og mange får venner for livet. I tillegg vil du kunne bruke dette nettverket i jobbsammenheng senere i livet.
Personlig utvikling
I løpet av et studieopphold i utlandet vil du bli bedre kjent med deg selv. Erasmus Impact Study peker i samme retning: studenter på utveksling utvikler positive egenskaper som toleranse, selvtillit, nysgjerrighet og evne til problemløsning.
Videre studiemuligheter
Det er mulig å studere videre på mastere i utlandet. Vi har en tidligere student som i dag er tar en master i låtskriving (MMus Songwriting) ved School of Music and Performing Arts ved Bath Spa University i England. Det er også mulig å ta en master ved Universitetet i Agder.
Studiet kvalifiserer for videre studier på masternivå i inn- og utland, blant annet Master i økonomi og ledelse med spesialisering markedsføringsledelse (MØLed) og Master i offentlig ledelse og styring (MPA).
Hva koster det?

- Studiet gir oss svært mange muligheter
Johanne Frisk Isaksen flyttet til Rena for å studere Bachelor i Music Business – Production. Hun er nå på utveksling i Los Angeles.
Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta informasjon om studier hos oss.
Gå til påmeldingsskjema