Language: NOR | ENG

Bachelor i vernepleie

  • Varighet: 3
  • Heltid
  • Studiepoeng 180 studiepoeng
  • Søknadsperiode Søknadsperiode: *
  • Du er interessert i å jobbe med rehabilitering og miljøarbeid
  • Du vil bistå mennesker med ulike funksjonsvansker
  • Du ønsker deg en bred kompetanse som gir deg mange jobbmuligheter

 

Om utdanningen

Vil du jobbe med mennesker med ulike funksjonsvansker og bidra til like muligheter og god livskvalitet? Da kan vernepleierutdanningen være noe for deg!

Målet med vernepleierutdanningen er å utdanne brukerorienterte og reflekterte yrkesutøvere som har praktiske ferdigheter og kompetanse til å bistå mennesker med fysiske, psykiske, kognitive og/eller sosiale funksjonsvansker. Bachelor i vernepleie er en helse- og sosialfaglig utdanning som gir autorisasjon som helsepersonell.

Som vernepleier vil du ha kompetanse innenfor funksjonshemming, miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering, helsefremming og helsehjelp for mennesker med sammensatte behov og utviklingshemming.

Vernepleiestudiet ved Høgskolen i Innlandet er en praksisintensiv utdanning hvor studenter og ansatte involverer brukere, tjenester og fagfeltet til samarbeid.

Bachelor i vernepleie er inndelt i til sammen sju emner, som alle er obligatoriske og må tas i den rekkefølgen de fremkommer i studieplanen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta informasjon om studier hos oss.

Gå til påmeldingsskjema
Intervju med vernepleiestudenter

Intervju med vernepleiestudenter

Å velge studium er en stor beslutning. For å gi noen tips og råd i studievalget har vi snakket med Silje, Stig og Numan som studerer Bachelor i vernepleie. Dette er det første i en rekke intervjuer vi har valgt å kalle Studievalgserien.

Praktisk informasjon

  • Studiet tilbys som heltidsstudium over tre år, og studieåret strekker seg over 40 uker
  • Utdanningen gjennomføres i høgskolens lokaler på studiested Lillehammer, med innslag av fleksible undervisningsformer og kombinert med gjennomgående studier i praksisfeltet
  • Når timeplan er klar, kan du finne studiets undervisningstid her. 

Emner

Bachelor i vernepleie: struktur/emneoversikt

Studiepoeng År 1 År 2 År 3

Læringsutbytte

I henhold til Forskrift om nasjonal retningslinje for vernepleierutdanning 01.07.19 § 3 skal en kandidat med fullført kvalifikasjon ha tilegnet seg læringsutbytter innenfor 5 kompetanseområder:

  1. Profesjon, etikk og samarbeid
  2. Miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  3. Helsefremming og helsehjelp
  4. Inkludering, deltakelse og rettigheter
  5. Kritisk tenkning, kunnskapsbasert praksis og innovasjon 

Disse sluttlæringsutbyttene utgjør kjernekompetansen til en kvalifisert vernepleier.

Kunnskaper:

  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid
  • har bred kunnskap om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv
  • har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering
  • har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
  • har kunnskap om funksjonsnedsettelse og sykdom i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv

Ferdigheter:

  • kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
  • kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
  • kan anvende faglig kunnskap som bidrar til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg (i yrkesutøvelsen).

 

Generell kompetanse:

  • har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn.
  • har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov  
  • Kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser
  • kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører

 

Opptakskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse.

Ved oppstart skal studenter legge fram gyldig politiattest.

Les mer om søknad og opptak

Poengberegning og poenggrenser

Utveksling

Som bachelorstudent i vernepleie har du mulighet til å ta praksis i utlandet i tredje studieår, innenfor godkjente avtaler. Du har også mulighet til å delta i et prosjekt ved Manavodaya senteret i India ( ca. 1 måneds varighet) som gir innsikt i ‘people based development’. Det er også mulig å skrive fordypningsoppgave i utlandet.

Praksismuligheter vil variere fra år til år. Per i dag har Høgskolen i Innlandet etablert praksismuligheter for Bachelor i vernepleie i Danmark, Sverige, Uganda og på Island.

For mer informasjon om muligheter i utlandet, ta kontakt med studieleder Kristin Gardli på :  kristin.gardli@inn.no

Praksis

Læring gjennom praksis vektlegges i utdanningen.

  • Deler av utdanningen følger en uke-struktur med to til tre dager på skolen og to dager på et praksissted
  • Enkelte perioder vil studentene kun være på skolen eller kun i praksisfeltet
  • Skolen har avtaler med praksisfeltet og har ansvar for tildeling av praksisplasser
  • Det må påregnes merkostnader til reise og opphold i forbindelse med praksisperiodene

Se også:  https://www.inn.no/student/praksis-i-profesjonsstudiene/praksis-i-barnevern-sosialt-arbeid-og-vernepleieutdanningene

Veien videre

Videre studier

Vernepleiere kan bygge på utdanningen med for eksempel:

Master i tverrfaglig arbeid med barn, unge og familier

ved Høgskolen i Innlandet - studiested Lillehammer

Master i karriereveiledning

ved Høgskolen i Innlandet - studiested Lillehammer

Studiet kvalifiserer også for å søke om opptak til masterstudier ved andre høgskoler og universiteter i inn- og utland.

Jobbmuligheter

Som vernepleier har du spennende og varierte yrkesmuligheter, og det er stort behov for vernepleierens kompetanse. Vernepleieren arbeider i dag på en rekke arenaer som f.eks. innen tjenester knyttet til mennesker med utviklingshemming, habilitering/rehabilitering, psykisk helsearbeid, rusarbeid, skole, barnehage, eldreomsorg og innen kultur og fritid.

Dette studiet tilbys av: Fakultet for helse- og sosialvitenskap