Trengte formell kompetanse i naturfag

Trengte formell kompetanse i naturfag

Chamilla Kristoffersen er 44 år og jobber til daglig som lærer på Søbakken skole i Elverum. Nå studerer hun i tillegg Naturfag 1-7 gjennom Kompetanse for kvalitet-ordningen. 

Hvorfor valgte du dette studiet? 

Fordi jeg endte opp med å bli vikar i naturfagundervisningen til en lærer som ble sykmeldt. Jeg har alltid vært interessert i naturfag, også ble det til at jeg hadde naturfagundervisning i fire år, og da tenkte jeg at det var på tide å få formell kompetanse på det og meldte meg opp til dette studiet. 

Hva syns du om studiet så langt? 

Jeg syns det er veldig bra. Det gjøres relevant for undervisning både på småskolen og på mellomtrinnet. Det er hele tiden snakk om det fagdidaktiske og all forelesning tar utgangspunkt i elevenes kompetansemål fra læreplanen, som igjen er brutt ned i læringsmål for oss som studenter. Det er de læringsmålene vi ser igjen på eksamen, og det er hele tiden sammenheng mellom kompetansemålene til elevene og læringsmålene våre, og kriteriene stemmer overens med hva vi blir testa i. Det er i tillegg veldig relevant i forhold til aktiviteter og praktisk arbeid, og utforskende arbeid som vi kan gjøre med elevene både i og utenfor klasserommet. 

Hva er mest interessant ved studiet? 

Det var et vanskelig spørsmål - det er så mye som er interessant! Biologidelen er interessant bare fordi det er så synlig i verden rundt oss. Det er så lett å bruke på de aller minste, som å lete etter små dyr og bli oppmerksomme på ulike arter og trær - det åpenbare. 

Men for meg så var det mest interessant med fysikk det første halvåret, fordi det er ting jeg egentlig ikke hadde så god kontroll på før. Jeg kjente jo til alle temaene, men det å gå i dybden der, og få partikkelmodellen under huden og å bruke det på fysiske fenomener til å forklare hvorfor ting skjer - det syns jeg var veldig spennende, og det gleder jeg meg til å sette i gang med på mellomtrinnet. 

I kjemi, som er det de fleste syns er litt pesete og vanskelig, oppdaget jeg en kode! Så da trengte jeg egentlig ikke å lære meg alle formlene, fordi siden jeg skjønte konseptet, og kunne kodene, så klarte jeg å komme fram til formlene selv. Det var veldig gøy! 

Hvordan er forholdet til foreleserne? 

Personlig så kjenner jeg til de fra før, fordi jeg har jobbet på Høgskolen i Hedmark tidligere, men så valgte jeg gå tilbake til barneskolen fordi jeg savnet den type elevkontakt man har der. Jeg syns de er veldig flinke og er faglig dyktige, og jeg har stor respekt for dem. De følger oss opp veldig godt, og svarer raskt på e-post, så det er jeg veldig fornøyd med. 

Hva er fordelene med å være student gjennom Kompetanse for Kvalitet-ordningen? 

Det er en stor fordel å være på forelesninger sammen med lærere som har jobbet lenge, og som har en tyngde i sin profesjon som lærer. De vet hva de holder på med og de vet hvor de vil med å gå på disse forelesningene, så det blir helt andre diskusjoner og helt andre typer spørsmål. Så for meg er det en kjempefordel, og det ville ikke vært i nærheten av å være det samme å gå sammen førstegangsstudenter. 

Vil du anbefale andre å benytte seg av Kompetanse for Kvalitet-ordningen på Høgskolen i Innlandet? 

Ja, det vil jeg absolutt! Lærerne har høy kompetanse i det faget de underviser i, og de har høy fagdidaktisk kompetanse i til at de knytter det tunge teoretiske til klasserommet, og til aktiviteter vi kan gjøre med elevene. Vi kan gå herfra og noen dager etterpå kan vi gjennomføre de aktivitetene vi har hatt her på høgskolen, i klasserommet, med de får forberedelsene som trengs. Så jeg vil anbefale det på det sterkeste. 

Sist endret: .