Language: NOR | ENG

- Jeg vil bli Norges beste barnehagelærer

Bilde av Marte Braarud som studerer samlingsbasert for å bli barnehagelærer.

Marte Braarud studerer barnehagelærer, og er her på lommelykttur med bål og pølser sammen med tre barnehagebarn. 

Marte Braarud har store ambisjoner. Derfor studerer hun Bachelor -barnehagelærer – samlingsbasert, på Hamar.

Studiet er nett- og samlingsbasert, så det krever mye fra hver og en. Selv bruker Braarud rundt seks timer hver dag på studiet.

Hvorfor valgte du dette studiet?

- Jeg valgte dette studiet etter å ha jobbet som assistent og vikar i flere barnehager i ca. seks år. Barn har alltid ligget mitt hjerte nær, og å bli mamma har vært en drøm siden jeg lekte med dukker som liten. Slo to fluer i en smekk da jeg ble gravid med tvillinger. Påstod dermed at jeg ikke skulle jobbe i barnehage igjen (siden jeg hadde skapt min egen hjemme), men etter 2,5 år hjemme kalte barnehagen atter en gang på meg.

Hva synes du om studiet så langt?

- Det er ufattelig lærerikt og mye jobb. Selv bruker jeg rundt seks timer hver dag på studiet. Men det er aller mest masse latter og moro.

Hva lærer dere om? 

-At danning er altomfattende, ukulele er lettere å spille enn gitar, at man ved å følge intuisjonen og magefølelsen som mamma og barnehageansatt har gjort mye riktig ifølge pensum. Teoretikerne har bare satt heftige begreper til disse handlingene.

Hva er det beste med studiet?

- Å bli kjent med mennesker med samme drøm og visjon om å bli Norges beste barnehagelærer!

Hvordan er en vanlig dag på skolen?

- Det er vanligvis oppmøte klokken 08.15 med en gjeng morgentrøtte fjes. Jeg er del av en fast kjøregruppe som kommer fra Elverum, hvor vi skravler og bøtter i oss kaffe.

Mer kaffe mens vi helst sitter i auditorium 1 (da vi er noen og 70 i klassen), hvor vi slenger rundt «Catch boxen» så alle får kommet med sine innspill. Klassen elsker en god diskusjon. Pauser med skravling og ukuleleøving i hjørnene (hvis jeg ikke må i møte med noen faglærere eller administrasjonen, da jeg nyter den fantastiske tittelen tillitsvalgt).

Hvordan er arbeidsfordelingen mellom forelesninger, selvstudium og praksis?

- Siden det er samlingsbasert er mye av arbeidet lagt på studentenes skuldre. Det er et 100% studie med 100% oppmøteplikt. Dette krever ca.seks timers arbeid med pensum hver dag (ikke medberegnet helg så klart), og med nettuker hvor man får oppgaver og videoforelesninger. Hver høst og vår er det praksis. Alt er absolutt overkommelig, men man må være villig til å gjøre en innsats. Ingenting kommer gratis, men man sitter igjen med svært mye erfaring og kunnskap.

Marte Braarud 2

Noe som har overrasket deg ved dette studiet?

- At arter og naturkunnskap kan være så spennende, at jeg faktisk kan litt matematikk og det er gøy og at jeg klarer å skape noe i forming!

Hvem tror du dette studiet passer for?

- Mennesker som ønsker å jobbe for og med barn, og la barna få muligheten til å bli det beste av seg selv.

Er det noen forkunnskaper som vil være nyttige å ha før studiestart?

- Det er ingen ulempe å ha erfaring fra barnehage, siden studiet er veldig intenst, med få samlinger på skolen. Men det er absolutt ikke et krav eller forutsetning. Har du en drøm om å jobbe med barn og er villig til å gjøre en innsats, er dette et studie for deg.

Finnes det muligheter for utveksling til utlandet?

- Jepp! Det er en fordypning i tredjeklasse «Internasjonalt semester» hvor man kan være i praksis i barnehager i Namibia. Jeg krysser fingrene for at jeg er en av de som får representere skolen til høsten.

Hvordan kan du bygge videre på dette studiet?

-Det jobbes med å få til en master innen barnehagelærerfaget, men ellers kan man bygge på med blant annet spesialpedagogikk.  

Hvordan er arbeidsmarkedet og i hvilken grad tror du studiet gjør deg klar for arbeidslivet?

- Det har lenge vært snakk om å øke pedagogtettheten i barnehagen, så drømmen er at dette trer i kraft før jeg skal ut på arbeidsmarkedet. Uansett er dette et yrke hvor ingen robot eller datamaskin kan overta, så man vil alltid være til nytte i arbeidsmarkedet så lenge man holder seg oppdatert innen sentral forskning og teorier rundt barn og danningsprosesser. 

Til slutt: Helt kort. Hvilke tre adjektiv vil du bruke til å beskrive studiet?

- Lekende, altoppslukende og spennende.

Sist endret: .