Language: NOR | ENG

- Vi lærer om alle aspektene ved økologi

Portrettbilde av Lisa Dickel.

Lisa Dickel trivdes så godt på Evenstad da hun var der i praksis at hun fortsatte med Master i anvendt økologi. 

I 2016 kom Lisa Dickel til Evenstad. Hun trivdes så godt med praksisplassen at hun fortsatte på Master i anvendt økologi.

Tyske Lisa Dickel kom først til Evenstad i 2016 til en praksisplass i forbindelse med bachelorgraden sin i naturkonservering. 26-åringen hadde egentlig ikke planer om å ta en master, men studiet på Evenstad fikk henne på andre tanker.

Hvorfor valgte du dette studiet?

- Jeg hadde praksis på Evenstad og tilbrakte en sommer i skogen der, hvor jeg observerte storfe. Deretter skrev jeg bacheloravhandlingen min med data fra dette prosjektet, under oppsyn av en professor og en doktorstipendiat på Evenstad. I utgangspunktet hadde jeg planlagt å fullføre graden min og slutte å studere da, men dette stedet og folkene her gjorde at jeg ombestemte meg.

Hva synes du om studiet så langt?

- Jeg er nå ferdig med flesteparten av fagene mine her, så det er bare masteravhandlingen min igjen, men jeg kan si at jeg har lært masse og jeg har strevd mye. Det var uten tvil en riktig beslutning å begynne på dette studiet. Flere fag hadde fokus på ulike statistiske metoder. Dette var veldig nyttig, og i stedet for å ignorere dette i aviser, begynte jeg å lese dette. Nå forstår jeg og kan være kritisk til hva jeg leser. Andre fag har mer fokus på forskningslitteratur; vi leser og er kritiske, vi diskuterer og presenterer dette. Disse diskusjonene og presentasjonene forbereder oss på forskningslivet.

Hva lærer dere om? 

- Vi lærer om alle aspektene ved økologi. Alt fra planlegging, utføring og det å være kritisk. Mange av oss har egne forsøk i forbindelse med masteroppgaven. Men man lærer også at ting kan gå feil. Vi må planlegge nøye og være ærlige med feilene som blir gjort – det er viktig læring.

Hvordan er det sosiale miljøet på studiet?

- Vi er ikke så mange masterstudenter, men vi er alle veldig engasjerte og diskuterer mye når vi møtes. Etter jobb hender det også at vi møtes for å samarbeide på rapporter og oppgaver, og noen ganger spiser vi middag sammen. Og det er alltid noen som kan lese over oppgavene dine, selv om det nærmer seg midnatt og innleveringsfrist. Alle er veldig hjelpsomme, og du finner alltid en som er ekspert på området du sliter med som kan gi deg en liten gjennomgang. Jeg er veldig takknemlig for støtten fra de andre studentene på Evenstad, og jeg tror det er nødvendig og mer effektivt å jobbe sammen da emnene ofte er komplekse og kan være vanskelig å takle alene.

Noe som har overrasket deg ved dette studiet?

- Mengden statistikk overrasket meg i begynnelsen. Jeg hadde ikke så mye kunnskap om det og var ikke så interessert i tall. Derfor ble jeg litt sjokkert og overveldet i starten, men nå er jeg blitt mer og mer interessert og villig til å lære enda mer.

Hvordan er forholdet til foreleserne?

- Vanligvis er vi fire mennesker i klasserommet. Dette medfører at det er vanskelig for noen å gjemme seg, både studenter og forelesere. Det er alltid diskusjoner i klasserommet, og foreleserne er alltid tilgjengelige for spørsmål eller samtaler. Det gir stort læringsutbytte for studentene. Forholdet mellom student og foreleser er ganske nært, noe som er veldig forskjellig fra hva jeg er vant til i Tyskland; det er ikke noe kunstig hierarki her.

Er det noen forkunnskaper som vil være nyttige å ha før studiestart?

- For å i det hele tatt ta en Master i anvendt økologi, må du ha studert en form av økologi eller biologi tidligere.  

Hva er drømmejobben?

- Jeg er interessert i mange ting og ønsker å utvikle kompetansen min i mange retninger. Men det er noen nøkkeltrekk som jeg vil at mitt senere arbeid skal inneholde: miljøetikk, økologisk modellering, bærekraftighet, beiteøkologi og edderkopper.

Hva er det beste med studiestedet?

- Den planlagte badstua tror jeg blir veldig bra. Bortsett fra det så setter jeg pris på all plassen man har til rådighet her. Det er mange rom å studere i, og det er alltid hyggelig å tilbringe en dag på skolen. Det er på en måte ditt andre hjem.

Hvilke fordeler er det knyttet til å studere utenfor storbyene?

- Nærheten til foreleserne er et stort pluss. Hvis jeg sliter med noe på oppgava, kan jeg bare dukke opp på kontoret deres. Og de hjelper meg og løser det med en gang. Det er en stor luksus å ha de så nære.

Til slutt: Helt kort. Hvilke tre adjektiv vil du bruke til å beskrive studiet?

- Intenst, diskusjonsrikt og utviklende.