Language: NOR | ENG

Miljøet på studiet er alt!

Bilde av student Mina Ringlund som opptrer. Hun tar faglærerutdanningen i musikk ved studiested Hamar.

Mina Ringlund går siste året på faglærerutdanning musikk. Foto: Åsmund Dannemark. 

Spennende, lærerikt og inspirerende. Slik beskriver Mina Ringlund studiet Bachelor- Faglærerutdanning i musikk.

23-åringen fra Toten har en bakgrunn som preges av musikk. Først et musikkår på folkehøgskole, så et årsstudium i musikk ved studiested Hamar. Så gikk ferden videre til faglærerutdanningen i musikk samme sted.

Hva synes du om studiet så langt?

- Nå går jeg siste året og synes fortsatt det er kjempebra. Både miljøet, studiet og praksis er så variert. Jeg trives kjempegodt! Hver dag er unik og spennende med både praktisk arbeid i form av spilling, formidling og praktisk pedagogikk (dirigering/innstudering), i tillegg til teoretisk pedagogikk.

Hva lærer dere om?

- Pedagogikkfaget omhandler å lære å bli lærer. Vi har hovedinstrument, formidlingsforum, musikalsk ledelse og arrangering/komponering. I første klasse hadde vi også musikkteori, og sjangerlære (vestlig musikkhistorie, populærmusikk og global musikk), og i andre klasse hadde vi også sal og scene hvor eksamen var å sette opp en egenprodusert forestilling, og prosjektuker (en uke per semester) hvor vi er innom forskjellige sjangere, alt fra klassisk til barnesanger og country.

Hva er det beste med studiet?

- Miljøet er alt! Veldig ålreite folk studerer her, og vi har blant anna felles skolekor, som består av alle tre trinnene på utdanninga. Dermed blir man også en sammenspleisa gjeng på tvers av trinnene. 11 studenter går i klassen min og totalt er vi rundt 60 studenter i koret (på hele utdanningen), altså blir man kjent med, og får muligheten til å samarbeide med veldig mange forskjellige mennesker. Hele faglærerutdanningen i musikk arrangerer også to konserter hvert år. Vinterkonserten, som i år fant sted på Hamar Teater, og vårkonserten som finner sted i Kirsten Flagstad-salen i Hamar Kulturhus, 6.juni.

Hvordan er arbeidsfordelingen mellom forelesninger, selvstudium og praksis?

- VI har en del selvstudium, spesielt i faget pedagogikk og nå med individuell BA (Bachelorgrad). Hovedinstrument bør man øve til, så man har noe å vise i formidlingsforumet for resten av klassen. Praksis foregår hovedsakelig på våren 1. året, og både høst/vår 2. og 3. år. Selv om jeg søkte meg over til BA fra Årsstudium, får jeg likevel ta igjen praksisen jeg gikk glipp av.

Noe som har overrasket deg ved dette studiet?

- Det som overrasket meg mest er hvor god lærer-elev relasjonen er. Man kan tro at relasjonen blir stivere jo lenger opp i akademia man kommer, men her oppleves relasjonen mye mer jordnær og tett på. Det er veldig flinke og hyggelige lærere som jobber her, og man føler at de genuint bryr seg og er investert i faget og i deg som student. De tilpasser til ditt nivå.

Hvem tror du dette studiet passer for?

- Jeg tror det passer for folk som er interessert i musikk, og som eventuelt ønsker å bruke kompetansen sin til noe annet enn å være en utøvende musiker. Noen kan bli skremt av lærerdelen, derfor er årsstudium en spennende inngang til bachelorstudiet. Jeg kjenner flere, inkludert meg selv, som søkte seg over fra årsstudium til BA. Ofte er utøvende linjer veldig krevende med store opptakskrav, mens det eneste opptakskravet for denne bacheloren er at du sender inn videoer av deg selv som spiller/synger ditt hovedinstrument.

Hvordan kan du bygge videre på dette studiet?

- Fortsatt er de fleste dørene åpne. Mange velger en master for å få bedre lønn og sikre seg jobb lettere, eller jobber i høyere utdanninger. mens andre velger å gå videre med noe utøvende.

Hva skal du gjøre når du er ferdig?

- Det er Ikke helt bestemt, men jeg vil fortsette å studere, så det blir sannsynligvis en mastergrad. Videre på Ped., eller relatert til musikk.

Hva er drømmejobben?

- Jeg liker veldig godt den utøvende delen med hovedinstrumentet mitt, sang, så det hadde vært spennende å kombinere hobbymusiker med en lærerjobb. Drømmejobben er nok en jobb på en folkehøgskole eller en kulturskole.

Til slutt: Helt kort. Hvilke tre adjektiv vil du bruke til å beskrive studiet?

Spennende, lærerikt og inspirerende.

Sist endret: .