VUM2 Årsstudium i musikk
Navn på fag/studieplan
Årsstudium i musikkStudiepoeng
60Studiets nivå og organisering
Studiet er en grunnutdanning på 60 studiepoeng og går på heltid over ett studieår.
Bakgrunn for studiet
I dagens samfunn er musikk tilgjengelig på en helt annen måte enn i tidligere generasjoner. Både for barn, ungdom og voksne er musikk en viktig del av hverdagen og livet. Årsstudiet i musikk gir innblikk i musikk som kulturelt fenomen, og gir deg i tillegg kunnskaper og ferdigheter i musikk som utøver. Studiet vektlegger utøvende og skapende musisering kombinert med musikkteoretiske emner, musikkpedagogikk og fagdidaktikk.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- kjenner til musikkens roller og betydning i barne- og ungdomskultur.
- har kunnskap om utøving og formidling av musikk i konsert- og undervisningssammenheng
- har bred kunnskap om ulike musikktradisjoner som for eksempel pop, rock jazz, barnesang og sangleker, vestlig kunstmusikk, folkemusikk fra flere kulturer og andre utvalgte musikkformer.
- har kunnskap om generell musikkteori
- har kunnskap om musikkpedagogikk
- har kunnskap om musikk som profesjonsfag, musikk- og kulturdidaktikk, fagdidaktikk og metodikk
- kjenner til aktuelle læreplaner
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan utøve og formidle musikk
- kan bruke relevant teknologisk utstyr og programvare
- kan reflektere over og bevisst gjøre seg nytte av sammenhenger mellom teoretiske og praktiske ferdigheter i musikk
- kan initiere og lede kunstnerisk skapende og utøvende arbeid i konsert- og undervisningssammenhenger
- kan initiere og lede elevers arbeid med å tilegne seg kunnskap om og forståelse av musikk
- kjenner til relevante fagplaner og kan implementere disse i det faglige arbeidet
Generell kompetanse:
Kandidaten
- har utviklet faglige, kulturelle og sosiale ferdigheter som setter ham/henne i stand til å etablere og utvikle et utøvende fellesskap, et lærende fellesskap, mestre de utfordringer som ligger i et flerkulturelt fellesskap, være lydhør for andre kulturuttrykk og kunne videreføre og videreutvikle kultur og kulturarv, særlig med hensyn til barne- og ungdomskultur.
- kan fungere i et kollegabasert samarbeid.
- har innsikt i opplæringssystemets verdigrunnlag og samfunnsoppgaver, og en bevisst og reflektert holdning til yrkesetikk og utøvelsen av sin rolle som musikkpedagog, særlig i forhold til barne- og ungdomskulturer.
Målgruppe
Studiet er særlig for de som har god erfaring med musikk, som ønsker å utvikle seg som utøver/formidler av musikk og som vil utvikle seg til enten å arbeide i skolen med musikk, i det frivillige musikklivet, eller som vil bruke utdanningen som en del av en bachelorgrad.
Relevans for arbeidsliv og videre studier
Studiet kvalifiserer for opptak til andre studieår i Bachelor -Faglærerutdanning i musikk. Årsstudium i musikk kan også brukes som emner i en fri bachelorgrad.
Opptakskrav og rangering
Opptakskravet er generell studiekompetanse.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes ulike undervisnings- og læringsformer som forelesninger, individuell undervisning, samspill, seminarer, praktiske framlegg, gruppediskusjoner. Det nettbaserte studiestøttesystemet Canvas benyttes i undervisningen.
Vurderingsformer
Vurderingsformene inkluderer både praktiske/utøvende eksamener og skriftlige arbeider. Skriftlige vurderingsformer som anvendes er mappevurdering, skriftlig skoleeksamen, semesteroppgave og essay. Praktiske prøver foregår i form av konserter, produksjoner og andre formidlingsoppgaver. Det er både individuelle vurderinger og gruppevurderinger. Det anvendes graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter. I noen tilfeller anvendes Bestått/Ikke bestått, og da opplyses det om dette i emneplanen.
Internasjonalisering
Lite relevant i årsstudiet.
Sist revidert
01.01.2014Informasjons- og kildekompetanse
Informasjonskompetanse er evnen til å lokalisere, evaluere og bruke informasjon for egne behov. Dette er en faglig nøkkekompetanse og basis for livslang læring. Plagiering er å framstille andres arbeid som sitt eget og det anses som fusk når korrekt kildehenvisning ikke angis. Høgskolebiblioteket tilbyr kurset "Kilder og kildebruk" til alle nye studenter. Kurset gir følgende læringsutbytte:
- man kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff
man kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse.
Andre ressurser fra Høgskolebiblioteket:
- Fronter-rom "Biblioteket" (tilgjengelig for alle studenter og ansatte) med PowerPoint til "Kilder og kildebruk", videoforelesninger og en elektronisk prøve i informasjonskompetanse
- Bibliotekets studiehjelpside https://hihm.no/hihm/Hovedsiden/Bibliotek/Studiehjelp
Studiets oppbygging og innhold
Studiet består av seks emner:
- Musikk som profesjonsfag (7,5 sp)
- Musikk- og kulturdidaktikk (7,5 sp)
- Musikkformidling (15 sp)
- Arrangering/komponering (5 sp)
- Musikkteori og hørelære (10 sp)
- Musikkvitenskapelige perspektiver (15 sp)
Kull
2021-
2MU6101A-1 Profesjonsfag: Eleven, læreren og kulturen
7,5 studiepoeng S1(H) S2(V) -
2MU6101A-2 Profesjonsfag: Musikk- og kulturdidaktikk
7,5 studiepoeng S1(H) S2(V) -
2MU6101A-3 Musikkformidling 1
15 studiepoeng S1(H) S2(V) -
2MU6101A-4 Musikkvitenskapelige perspektiver
15 studiepoeng S1(H) S2(V) -
2MU6101A-5 Grunnleggende musikkteori og hørelære
10 studiepoeng S1(H) S2(V) -
2MU6102A-6 Arrangering og komponering 1
5 studiepoeng S2(V)