Language: NOR | ENG
Studieplan 2019/2020

MAMPAB Master offentlig ledelse og styring - erfaringsbasert

Navn på fag/studieplan

Master offentlig ledelse og styring - erfaringsbasert

Studiepoeng

90

Studiets nivå og organisering

Den erfaringsbaserte masteren er normert til ett og et halvt års fulltidsstudium og består av 90 studiepoeng i hht §5 i ”Forskrift om krav til Mastergrad”, fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 01.12.05. Erfaringsbasert master tilbys som samlingsbasert deltidsstudium og gjennomføres normalt på ca 3 år.

Bakgrunn for studiet

Bakgrunn for studiet

Master i offentlig ledelse og styring tilbys som et deltidsstudium rettet mot de som har, eller er på veg mot, ledende stilling, og som vil bygge på sin universitets- eller høgskolegrad. Det overordnede målet for dette masterstudiet er at uteksaminerte kandidater skal kjennetegnes av å være helhetsorienterte og oppfylle omverdenens krav til godt lederskap innenfor det komplekse velferdssamfunn. Både studiested Lillehammer og Rena tilbyr studiet på deltid men med forskjellige fordypningsområder, studentene velger fordypning på søknadstidspunktet.

Innenfor området Master of Public Administration (MPA) finnes det etter hvert flere tilbud. Høgskolen i Innlandets MPA tar utgangspunkt i at offentlig forvaltning og ledelse skjer innenfor komplekse velferdssamfunn, der forvaltningsutøvelsen preges av dels institusjonaliserte og dels mer flytende aktørrelasjoner på lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå. Det overordnede målet med studiet er å bedre forstå hvilket handlingsrom og hvilke styringsbetingelser som gjelder for offentlige ledere innenfor komplekse velferdssamfunn, nå og i framtiden.

Masteren er et flervitenskaplig utdanningsprogram som forsøker å forene regional forankring med internasjonale perspektiver. Det vil si at den henter sine praksiseksempler fra virksomheter og samfunnsforhold som preger regionen. Studiet integrerer fagene statsvitenskap, offentlig økonomi, organisasjon, strategi og ledelse, innovasjon og samfunnsvitenskapelige metoder og vitenskapsteori. Det er en hovedtanke og et mål å få de ulike emnene til å i stor grad belyse de samme tema utfra ulike teoretiske synsvinkler. I tillegg til de obligatoriske emnene kommer et antall valgbare emner. Tilbudet om en erfaringsbasert master retter seg mot personer som har minimum to års relevant arbeidserfaring fra offentlig sektor eller yrkeserfaring for øvrig med relevans for offentlig sektor, i tillegg til formell kompetanse (se opptakskrav).

 

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten 

  • har avansert kunnskap om ledelse, styring og samhandling i offentlig sektor
  • har inngående kunnskap om den kompleksitet som kjennetegner offentlig virksomhet og dens institusjonelle kontekster fra lokalt, regionalt, nasjonalt og til internasjonalt nivå
  • har inngående kunnskap om hvordan tjenestemanns- og politikerrollen varierer mellom sektorer, regioner og nivåer
  • har spesialisert innsikt i enten ledelse i offentlig sektor, offentlig innovasjon eller politisk økonomi
  • har inngående kunnskap ulike vitenskapelige forklaringstyper innenfor samfunnsvitenskap
  • har inngående kunnskap om hvordan forskningsprosesser bygges opp, samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og håndtering av metodiske problemer
  • kan anvende kunnskap om offentlig politikk, -organisasjon og -økonomi på nye områder i analyse av offentlig sektor
  • kan analysere faglige problemer med utgangspunkt i utviklingstrekk og problemer som offentlig sektor preges av i dagens samfunn, hvordan dette bildet har endret seg over tid og hvordan det påvirkes av sosiale, økonomiske og politiske prosesser

Ferdigheter

Kandidaten 

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder, modeller og fortolkninger innen statsvitenskap, offentlig økonomi og organisasjonsvitenskap og kan tillempe disse til problemstillinger innen offentlig ledelse og styring
  • kan kritisk ganske vitenskapelige metode, samt formulere og utvikle vitenskapelige problemstillinger
  • kan identifisere, definere og avgrense en vitenskapelige problemstilling innen ett av studiets hovedområder, velge metodisk tilnærming, samt hente inn og analysere data og informasjoner som belyser problemstillingen
  • kan vurdere forskningsmetoder og forskningsresultater, samt deres muligheter og begrensninger i vitenskapelige studier

Generell kompetanse

Kandidaten 

 

  • kan kritisk reflektere over etiske dilemmaer som er knyttet til tjenestemanns- og politiker, inkludert egen rolle i en offentlig organisasjon
  • kan reflektere over eget arbeid innen ledelse, styring og samhandling fra et etisk og kritisk perspektiv
  • kan analysere relevante forskningsetiske problemer
  • kan analysere og håndtere ulike typer organisasjons- og ledelsesutfordringer i offentlig sektor
  • kan studere virkninger av brede endringsprosesser og trender innen forvaltningen i et bredt og kritisk samfunnsperspektiv
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen offentlig ledelse og styring med offentlige virksomheters interessenter
  • kan bidra til å oppnå og dokumentere kvalitet i forvaltninge og kritisk vurdere, initiere og gjennomføre endrings- og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, samt bidra i innovasjonsprosesser

 

Målgruppe

Studiet retter seg mot personer som har, eller er på veg mot, ledende stilling, og som vil bygge på sin universitets- eller høgskoleutdanning. For denne gruppa representerer studiet en mulighet til å videreutvikle sin realkompetanse og få formalisert sin kompetanse på et høyere nivå.

Relevans for arbeidsliv og videre studier

Studiet kvalifiserer for en rekke yrkesfunksjoner i forvaltingen. Det gjelder for eksempel innen kommuneforvaltningen, regional statsforvaltning, NAV-systemet, Forsvaret og øvrige statlige virksomheter. Fullført studium gir rett til tittelen Master i offentlig ledelse og styring.

Opptakskrav og rangering

Opptakskravet er bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning på minimum 3 års omfang. Det kreves også minst to års arbeidserfaring fra offentlig sektor eller yrkeserfaring for øvrig med stor relevans for offentlig virksomhet.

Det faglige minstekravet er karakter C av vektet gjennomsnittskarakter. Annen relevant utdanning utover opptakskravet kan trekkes inn dersom dette gir et bedre snitt. Beregningene skjer i henhold til utfyllende bestemmelser til Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Innlandet.

Ved oversøking til studiet rangeres søkerne jamfør utfyllende bestemmelser til Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Innlandet. Det gis tilleggspoeng for høgere utdanning utover opptaksgrunnlaget.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet tilbys som et deltidsstudium og undervisningen er samlingsbasert på Rena eller Lillehammer, studiested avhenger av studentens valgte fordypning. Unntaksvis kan det forekomme samkjøring av undervisning mellom studiestedene, eller at det gis videooverført undervisning til studiestedet. Studiet starter med en felles, obligatorisk oppstartssamling. På oppstartssamlingen jobber studentene i grupper, bla. med et case. Hensikten med oppstartssamlingen er å gi en faglig introduksjon til studiet og skape relasjoner og etablere samarbeidsstruktur i studiet. I tillegg gis studentene informasjon som gjør at man kan fokusere på det faglige allerede før første ordinære undervisningssamling. 

Hvert emne har organisert undervisning, anslagsvis 40-45 timer for emner av 10 sp og 50-55 timer for emner av 15 sp omfang.
Mellom samlingene har studentene et ansvar for å følge opp arbeidskravene i de enkelte emner. Deler av denne virksomheten vil være basert på studiestøtte via det internettbaserte e-læringsverktøyet Canvas, som er høgskolens generelle verktøy for elektronisk studiestøtte.

Lærestoffet vil dels være teori- og dels forsknings- og problemorientert, der en i grupper drøfter aktuelle problemer i feltet. Spesielt vil styrings- og ledelsesutfordringer i vår region bli løftet opp og drøftet, ikke minst gjennom gjesteforelesninger og studentenes egne erfaringer.

Studiet vektlegger studentenes egen erfaring. Det er et viktig prinsipp at studentenes praksis trekkes inn i studiet og undervisningen. Studiet er lagt opp slik at alle studenter skal presentere noe fra sin arbeidshverdag som kan relateres til offentlig ledelse og styring for sine medstudenter. I tillegg skal hver enkelt student en gang under studiet reflektere over hva han eller hun oppfatter å være det vesentlige læringsutbyttet fra den foregående gjennomførte undervisningssamlingen.

Studiet er lagt opp slik at studentene skal skrive mye, da vi anser at dette er en meget effektiv læringsform på dette nivået. I samtlige emner i studiet er det obligatoriske krav som må oppfylles for å kunne avlegge eksamen. Obligatoriske krav knytter seg både til arbeidskrav og et oppmøtekrav på 67% av underviste timer i hvert emne. Erfaringsutveksling, refleksjon og studentenes praksis vil være vesentlig for studentenes totale læringsutbytte for studiet, det er derfor knyttet krav til studentenes tilstedeværelse.

Når man kommer til masteroppgaven, må problemstillinger og forskningsspørsmål godkjennes av faglærer/veileder. Det blir lagt vekt på å skape en rimelig progresjon for studentene gjennom studiet fram til gjennomføringen av masteroppgaven.  Dette gjøres i form av obligatoriske arbeidssamlinger i avhandlingsperioden, og den første arbeidssamlingen gjennomføres allerede i andre semester i studiet.

Vurderingsformer

Studiet har varierte vurderingsformer hvor studenten testes både individuelt og i gruppe, samt gjennom skoleeksamener og større oppgaver som strekker seg over tid. Masteravhandlingen avsluttes med muntlig eksamen. Vurderingsformene er valgt ut ifra emnenes egenart og mål om samlet sett å sikre at overordnet læringsutbytte for studiet blir vurdert.  De større oppgavene/essayene kan være både rene teoretiske drøftinger, men det vil også være arbeider der studentene skal arbeide med både teoretiske og empiriske spørsmål hentet fra de ulike emnenes fagfelt. For studenter med yrkespraksis vil det ofte være aktuelt å arbeide videre med problemstillinger fra eget felt. Essayene vil normalt ha et omfang på 10 - 15 sider.

Det vises til emnebeskrivelsene for en oversikt over de ulike vurderingsformene.  Dersom ikke annet er oppgitt, blir det benyttet graderte bokstavkarakterer, A-F, der E er laveste beståtte karakter.

Forskningsbasert undervisning

Studiet har flere innfallsvinkler til forskningsbasert undervisning. Lærersentrert undervisning der innholdet er forskningsbasert:

  • Pensumet i studiet er basert på en kombinasjon av konseptuelle og empiriske vitenskapelig artikler og annen forskningsbasert litteratur som brukes aktivt i forelesninger. De vitenskapelig ansattes egne forskningspublikasjoner inngår i pensum der det er relevant. 

Undervisning der studentene aktivt deltar i en diskusjon av et forskningsbasert innhold:

  • Drøfting av ulike teoretiske perspektiver, metoder og forskningsresultater inngår i de ulike emnene og blir vektlagt i forelesning og i oppgaver.

 Undervisning der studenten inngår i «undersøkende» læreprossesser:

  • I arbeidet med masteroppgaven gjennomfører studentene et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning innenfor valgte fordypningsområde.

Internasjonalisering

Alle studenter må ha gjennomført en internasjonal sommerskole/studietur til utlandet eller alternativt internasjonal sommerskole som tilbys årlig ved ett av våre to MPA-studiesteder for å få godkjent mastergraden. Studiets sommerskole går over én uke, og gjennomføres etter avsluttet andre semester. Her er det obligatorisk deltakelse, og studentene må få godkjent en grupperapport om et selvvalgt tema fra sommerskolen fra sommerskolen. Sommerskolen er lagt opp med vekselvise forelesninger og gruppearbeid, og har en komparativ innretning der ulike lands styringssystemer, velferdsorganisering eller reformstrategier blir gjennomgått og sammenlignet. Sommerskolen kan gjennomføres utenlands hvor utgifter knyttet til reise til/fra, kost/losji og oppholdsutgifter påløper. For de som ikke ønsker å reise utenlands tilbys det annethvert år et alternativ på ett av våre to MPA-studiesteder på lik linje med øvrige undervisningssamlinger (jmf. Forskrift om egenbetaling ved universiteter og høyskoler). For øvrig informasjon se emnebeskrivelse.

I samarbeid med Universitetet i Karlstad og andre samfunnsaktører avholdes det hvert studieår to konferanser. Ledende forskere og andre med praktisk erfaring belyser samfunnsaktuelle tema med relevans for offentlig styring og ledelse. Konferansetemaene følges opp i undervisningssamlingene. Konferansene er åpne for alle studenter og øvrig interesserte.

I alle emner kan det være innslag av utenlandske gjesteforelesere. Dette gjelder spesielt International Summer School som i sin helhet foregår på engelsk. Det blir benyttet engelskspråklig litteratur og artikler i studiet. 

Studenter som ønsker å ta deler av sin masterutdanning ved en utenlandsk institusjon, vil ha anledning til det.  Det kan legges til rette for at 25 sp (valgfri fordypning) kan tas ved en utenlandsk institusjon innen et selvvalgt, relevant fordypningsområde. Studenter som planlegger å avlegge deler av sin grad i utlandet, må få det planlagte oppholdet godkjent på forhånd. Utvekslingen anbefales gjennomført i 3. semester av utdanningen, og erstatter 10 sp fordypningsemne i andre semester og 15 sp. emne i tredje semester. Studiet med utveksling gjennomføres etter denne planen.

1. semester 2. semester 3. semester 4.semester 5. semester 6. semester
Offentlig   økonomi, 10 sp   Utveksling   25 sp Metode,   10 sp

Avhandlingsarbeid,   30 sp

 

Offentlig   politikk og organisasjon (5 av 15sp) Offentlig   politikk og organisasjon (10 av 15sp- avsluttende eksamen)      

Sist revidert

18.01.2018

Informasjons- og kildekompetanse

Studentene skal utvikle ferdigheter i å finne og utnytte faglige informasjonsressurser av høy kvalitet innen sine fagområder, både i utdanning og yrkesutøvelse. Informasjonskompetanse er evnen til å lokalisere, evaluere og bruke informasjon og fagstoff for egne behov. Dette er en faglig nøkkelkompetanse og basis for livslang læring. Høgskolebiblioteket tilbyr undervisning i informasjonskompetanse både på campus og på nett, se  høgskolens nettsider. Undervisningen vektlegger referanseteknikk, kildekritikk, plagiat og fagspesifikk søking. Det forventes at alle studenter har en kritisk holdning til informasjonskilder og bruker disse kildene på korrekt måte i alt skriftlig arbeid gjennom hele studiet. Brudd på reglene om kildebruk reguleres i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Høgskolen i Innlandet.

Avdelingsbiblioteket holder kurs i litteratur- og andre typer informasjonssøk ved studiestart. Studentene får tilbud om opplæring i bruk av et referansehåndteringsverktøy, kildekritikk, kildebruk og henvisningsteknikk. Det tilbys også et «skrivekurs» som vektlegger utvikling og operasjonalisering av problemstilling, forskningsdesign og presentasjonsform.   

Studiets oppbygging og innhold

MPA-programmet gis i samarbeid mellom Høgskolen i Innlandets fagmiljøer på Lillehammer og Rena. Programmet består av tre trinn før masteroppgaven. I begynnelsen av studiet følger alle studenter tre obligatoriske emner som danner en basis for studiet. Disse er Offentlig politikk og organisasjon (15 stp), Metode og vitenskapsteori 1 (10 stp) og Offentlig økonomi (10 stp). Etter å ha avlagt disse 35 studiepoengene velger studentene mellom fordypninger som har sitt ”hovedsete” på ett av de to studiestedene.

Studiet tilbys med tre ulike fordypningalternativer. Studiested Lillehammer har et sterkt fagmiljø knyttet til offentlig innovasjon og tilbyr en faglig fordypning innen dette fagområdet. Studenter som velger fordypning i offentlig innovasjon får det meste av sin undervisning i fagmiljøet på Lillehammer. Studenter som velger fordypning i enten offentlig økonomi eller organisasjon og eldelse/kriseledelse, får en tilsvarende tilknytning til miljøet på Rena. Studentene velger fordypning (og dermed også studiested) når de søker om studieplass ved studiet.

Gjennom valgte fordypning tar studentene først et emne på 10 studiepoeng som leder inn i fordypningen, før man deretter velger ett valgfag på 15 studiepoeng som kompletterer fordypningen. Det første emnet i fordypningen (10 sp) blir alltid gitt og det blir alltid undervist i noen av valgfagene beskrevet under. Enkelte valgfag kan bli avlyst enkelte år, hvis oppslutningen ikke er god nok.   

Modell for gjennomføring av utdanningen på deltid (både studiested Rena og Lillehammer)

Sem.   1      Sem.   2      Sem.   3      Sem.   4      Sem.   5      Sem.   6
Offentlig økonomi (10sp) Fordypnings-emne (10 sp) Valgemne (15 sp) Metode og vitenskaps-teori 1   (10 sp) Master-oppgave   (15 sp) Master-oppgave   (15 sp)
Offentlig politikk og organisasjon   (5 sp) Offentlig politikk og organisasjon   (10 sp)        
15 sp 20 sp 15 sp 10 sp 15 sp 15 sp

De obligatoriske emnene er lagt opp i en rekkefølge der en går fra samfunnsnivå, med en innretting mot kravstrukturer og overordnede kontekster, til organisasjonsnivå med spesielt fokus på spenninger og motsetninger, for å ende på individnivå der oppmerksomheten retts mot lederroller og konkrete handlingsstrategier. Det gjennomgående og sammenbindende elementet i studiet er det historiske perspektivet, og at offentlig ledelse og styring foregår i ulike kontekster. En rekke temaer er gjennomgående på tvers av emnene, i den forstand at de ulike emnene belyser ulike sider ved samme problemfelt. Eksempler på dette kan være studiet av institusjoner og institusjonalisering, velferdsordninger, offentlig ledelse, reformer, forholdet mellom kognisjon, kunnskap og beslutninger samt makt og maktbruk i samfunn, politikk og organisasjoner.

Nærmere om fordypningen i Offentlig innovasjon (studiested Lillehammer)

Inngangen til fordypningen er emnet Innovasjon i offentlig forvaltning, som er et praktisk rette emne. Det vil si at alle studenter som tar velger fordypningen i Offentlig Innovasjon må ta dette emnet. Ut over dette består fordypningen av en rekke valgemner, alle på 15 studiepoeng, der tilbudet kan variere noe fra år til år og ut fra studentenes interesse. Det tas forbehold for gjennomføring av valgemner på bakgrunn av antall studenter. Aktuelle emner som tilbys er: Samfunnsplanlegging og bærekraft, Velferdsforvaltning, HRM og digitalisering, samt et emne i Europeisk integrasjon og EØS-forvaltning. Fordypning velges når man søker studiet og undervisningen foregår hovedsakelig på Lillehammer. 

Untitled-1

Nærmere om fordypningene i Organisasjon og ledelse/Organisasjon og kriseledelse (studiested Rena)

Inngangen til fordypningen er emnet Ledelse og organisering i offentlig forvaltning. Det vil si at alle studenter som tar velger fordypningen i Organisasjon og ledelse/Organisasjon og kriseledelse må ta dette emnet. Studenter kan deretter velger å fordype seg i enten Organisasjon og ledelse eller Organisasjon og kriseledelse. Innefor Organisasjon og ledelse kan studentene velge mellom to emner, Stragtegisk personalledelse med arbeidsrett og Operativt og personlig lederskap (for at begge emner skal tilbys kreves det tilstrekkelig antall studenter per emne). Fordypningen velges når man søker studiet og undervisningen foregår hovedsakelig på Rena. 

ledelse og krise A

Nærmere om fordypningene i Politisk økonomi (studiested Rena)

Inngangen til fordypningen er emnet Økonomistyring i offentlig sektor. Det vil si at alle studenter som tar velger fordypningen i Politisk økonomi må ta dette emnet. Deretter velger studentene enten Internasjonale relasjoner og internasjonal politisk økonomi og Velferdsstatens politiske økonomi (for at begge emner skal tilbys kreves det tilstrekkelig antall studenter per emne). Fordypningen velges når man søker studiet og undervisningen foregår hovedsakelig på Rena. 

offentlig økonomi A

Masteroppgaven
Masteroppgaven spiller en sentral rolle i studiet, og representerer den delen som gir størst mulighet for fordypning. Forholdsvis tidlig i studiet (andre semester) vil studentene bli oppmuntret til å starte forberedelsene av oppgaven for å få størst mulig utbytte av dette arbeidet. Individuelt arbeid fra studentenes side og veiledning blir de sentrale arbeidsformene i denne delen av studiet. Det vil bli organisert veiledningsseminarer der erfarne forskere drøfter design og gjennomføring med studentene, og det forutsettes at studentene er aktive deltakere på seminarene. Her vil en også trekke trådene fra emnene i vitenskapsteori og metode og hjelpe studentene fram til mest mulig reflekterte og gjennomarbeidede oppgaver. I samråd med veileder legges det opp et studieløp som sikrer at emnevalg og masteroppgave danner en best mulig progresjon i studiet.

Studieprogresjon
I utdanningsplanen skal studenten bekrefte sin planlagte progresjon og klargjøre spesielle mål som søkes realisert gjennom studieprogrammet. Valg av valgbare studieemner skal være en del av utdanningsplanen. Studentene oppfordres til, allerede fra starten, å tenke målbevisst på masteroppgaven, slik at valg av emner og oppgaver som skal dokumenteres som arbeidskrav i størst mulig grad bygger opp om dette avsluttende hovedarbeidet.  

Kull

2019

MPA med fordypning i Offentlig innovasjon (studiested Lillehammer)
Studiepoeng År 1 År 2 År 3

I tredje semester velger studenten mellom aktuelle tilbudte valgemner. Utvalget av valgemner kan variere fra år til år og det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter for at et valgemne skal gjennomføres.


MPA med fordypning i Organisasjon og ledelse/Organisasjon og kriseledelse (studiested Rena)
Studiepoeng År 1 År 2 År 3

Internasjonal sommerskole gjennomføres normalt mellom andre og tredje semester. I tredje semester velger studenten mellom to tilbudte valgemner i fordypningen. Studentene velger mellom "Operativt og personlig lederskap", "Strategisk personalledelse med arbeidsrett" eller "Kriseledelse, risiko og sikkerhet". Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter per valgemne for at alle valgemner skal gjennomføres.


MPA med fordypning i Organisasjon og kriseledelse (studiested Rena)

MPA med fordypning i Organisasjon og kriseledelse (studiested Rena)

Studiepoeng År 1 År 2 År 3

Internasjonal sommerskole gjennomføres normalt mellom andre og tredje semester. I tredje semester velger studenten mellom tilbudt valgemne i fordypningen, i denne fordypningen velges Kriseledelse, risiko og sikkerhet.


MPA med fordypning i Politisk økonomi (studiested Rena)
Studiepoeng År 1 År 2 År 3

Internasjonal sommerskole gjennomføres normalt mellom andre og tredje semester. I tredje semester velger studenten mellom to tilbudte valgemner i fordypningen. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter per valgemne for at begge valgemner skal gjennomføres.