Language: NOR | ENG

Fokus på fotballproduksjon

Lurer du på hva TV-studentene våre lærer om sportsproduksjoner? Sara har nå blogget om hvordan det er å jobbe med fotballproduksjon. 

Heisann!
Nå har det gått en stund siden jeg sist blogget, noe som betyr at det har skjedd en del siden sist. Akkurat nå er jeg omtrent halvveis i mitt tredje semester på TV-skolen. Siden jeg studerer TV-regi flerkamera har vi vært innom flere flerkameraproduksjoner siden starten av første semester, der vi blant annet har vært innom fotballproduksjon. Dette er en del av en sportsperiode som vi har i andre klasse på flerkamera. Perioden består av fotball- og hockeyproduksjon.

I denne perioden har vi produsert tolv kamper på Stampesletta ved Håkons hall i Lillehammer. Dette var breddefotball, noe som betyr at vi produserte kamper med alt fra jenter 17, til tredje og fjerde divisjon for menn og kvinner. Dette var en OB-produksjon (OB=outside broadcasting) der vi hadde med produksjonsbuss og rigget opp alt vi trengte for å produsere fra bunn. Det som var nytt med denne OB-produksjonen var at vi fikk bruke en splitter ny lydhenger som vi har fått på flerkamera. Der A-lyd får et eget lydisolert rom for å kunne konsentrere seg fullt om lydbildet i produksjonen. Dette fungerte strålende, og vi fikk god plass til å ha alle arbeidsfunksjonene som trengs i bussen uten at det ble for trangt.

Det som også var nytt på denne produksjonen var bruk at EVS. EVS er et apparat der en EVS-operatør lager slowrekker og høydepunkter til bildeproduksjonen. I sammenheng med dette dro vi en tur til NEP i Oslo før produksjonsperioden for å få opplæring i hvordan man produserer med dette. NEP er et internasjonalt produksjonsselskap som leverer tjenester innen teleproduksjon til ulike arrangement. Dette var et lærerikt kurs der tre teknikere av gangen fikk opplæring i hvordan man bruker EVS, samt at regi fikk opplæring i hvordan man bruker slow i bildeproduksjonen. I tillegg fikk vi en liten innføring i hvordan kommunikasjonen fungerer mellom EVS-operatørene og regi.

Under avvikling hadde vi 6-kameraer, der vi fulgte kameraoppsettet til en reell fotballproduksjon på høyere nivå i Norge. Vi fikk også låne en sportsdolly (en sittende versjon av en dolly) av NEP. Dette gjorde at produksjonen føltes relativt profesjonell. Dessuten har alle fotografene i en fotballproduksjon spesifikke oppgaver, noe som gjør det lett for bilderegi og klippe sammen bildeproduksjonen.
Under fem av kampene hadde vi også med regiveiledning, der veileder satt sammen med regi-studenten som hadde bilderegi gjennom hele kampen og kom med tips, samt svarte på spørsmål. Veileder var også med i evaluering etter kamp, noe som gjorde at man fikk konkrete ting å forberede til neste kamp. Dette gjorde at vi fikk en bred læringskurve i løpet av produksjonen.

Neste produksjon for meg nå blir hockeyproduksjon, deretter kammermusikk. Dette betyr at vi frem mot jul skal videreutvikle vår kunnskap innenfor sportsproduksjon. I tillegg skal vi lære oss hvordan man planlegger og gjennomfører en musikkproduksjon. Dette er noe jeg ser frem til, og jeg tviler på at det bli kjedelige dager på flerkamera fremover.

Dersom du har en interesse innenfor sportsproduksjon, flerkamera, eller TV generelt anbefaler jeg deg å søke på TV-skolen. Du kommer ikke til å angre et sekund! Det har iallfall ikke jeg gjort.
- Sara- 2 klasse flerkameraregi

Publisert: .
Sist endret: .