Language: NOR | ENG

Tips til deg som har kommet i gang med bacheloroppgaven

Jeg er en av mange som i disse dager skriver bacheloroppgave. Å komme i gang er som regel litt krevende, men hvordan går det etterpå? Her skal jeg prøve å hjelpe deg som skriver med noen tips for å holde motivasjonen oppe!

Det er nå akkurat to måneder siden jeg å skriver på min egen bacheloroppgave. Mitt tema innenfor folkehelsearbeid er inntak av frukt og grønt blant barneskoleelever i Norge.

Jeg er veldig glad i frukt og grønt selv og blir veldig engasjert når det kommer til tiltak som kan bidra til å øke konsumet, spesielt blant barn. Derfor har jeg bestemt meg for å undersøke litt på hvilke områder flere tiltak bør settes i gang. 

En krevende start på bacheloroppgaven 

Starten var ikke lett, men jeg kom ganske raskt i gang og var forholdsvis tidlig ferdig med det meste innen introduksjon, teori og metode. Resultatene tok det litt tid å få på plass, og nå prøver jeg å rette litt på en teori-del som jeg skal basere diskusjonen på.

Jeg føler for første gang at det er lite framgang og at progresjonen jeg hadde er litt borte. Nå prøver jeg å gjøre mitt beste for å få fremdriften skikkelig tilbake. Det er flere ulike ting som hjelper og motiverer meg, så jeg tenkte å dele dem med dere. Kanskje noen av dem fungerer for deg også?  

1. Jobb opp mot veiledningstimene

Som du har nok allerede erfart i løpet av de tidligere årene som student så kan frister være ganske motiverende i seg selv.  Jeg anbefaler derfor at du på slutten av veiledningen avtaler dato for neste veiledningsmøte. Det blir jo som regel 3-4 uker mellom hver veiledning, og dette er nok tid til å rette på det man har fått tilbakemelding på og skrive utkast for neste kapittel.

Husk også å sende det du har skrevet til veilederen noen dager før avtalt møte slik at det blir nok tid for han/henne å lese nøye gjennom. Da kan du bruke de dagene før veiledning til å lade batteriene og koble litt av. 

2. Lag en plan for hver uke

For meg funker det ganske fint å lage et plan hver søndag for den kommende uken. Da vet jeg allerede når jeg skal jobbe og når jeg har noe annet viktig på gang, som for eksempel praksis.  Resten av tiden, utenom helgene, går jo mest til  skriving.

Da setter jeg som regel i gang cirka kl. 08.30 og prøver å holde ut til rundt kl.15.00-15.30. Etterpå er det tid for å lage middag og slappe litt av.  Senere tar jeg oppgaven opp på nytt og prøver å fikse noe småtteri på den som ikke krever så mye, slik som kilder, tabeller eller oppsett. Deretter kan jeg avslutte dagen med god samvittighet. 

3. Finn en plass eller to der du kan jobbe effektivt

Å sitte i sofaen eller i senga og skrive oppgaven høres jo komfortabelt ut, men som regel er det lite effektivt, i hvert fall for meg. Derfor pleier jeg å sitte på biblioteket eller på grupperom.

Å dra til skolen er et mål som hjelper meg til å stå opp tidlig og ha en god start på dagen. Gjør jeg ikke det så blir jeg mindre motivert å komme ut av senga, alt tar mye mer tid og plutselig er klokka 10.00 uten at jeg har gjort noe. Jeg liker også å ha et skift i omgivelsene i blant, derfor pleier jeg å bruke både biblioteket og grupperom.

På biblioteket er det alltid koselig og jeg møter nesten alltid noen av mine medstudenter som jeg på grunn av covid-19 har sett sjeldnere den siste tiden. Det er alltid hyggelig å ta et prat med noen av dem i lunsjpausen eller når jeg føler at jeg må stå opp litt fra stolen.

Ikke minst har jeg tilgang til masse nyttig litteratur, og jeg kan også spørre bibliotekarene om jeg lurer på noe knyttet til henvisning, kilder eller lignende. For meg hjelper det også mye å se at alle andre rundt meg jobber,  det gir litt ekstra motivasjon og føles mye bedre enn å sitte hjemme alene.

Kanskje du også kan også prøve å komme deg til skolen eller til biblioteket? Kommunale bibliotek kan være et godt alternativ hvis du ikke bor i nærheten av studiestedet ditt nå under pandemien.

4. Husk å sette av tid til å koble av! 

Det er alltid lurt å ha noe man kan glede seg til for å holde motivasjonen oppe. Daglige eller ukentlige mål med små belønninger kan være lurt å ha.

Når det gjelder belønning så anbefaler jeg en god middag, en serie, litt tid med venner/nærkontakter, friluftslivsaktiviteter eller lignende. Jeg synes det er veldig viktig å koble av og gjøre noe annet også med jevne mellomrom. Å være sosial hjelper meg mest, selv om det er litt utfordrende å få til i disse dager. Det må derimot ikke være så altfor komplisert, en spaser- eller skitur med en venn/venninne er veldig koselig og har sin effekt.

20210207_124729

Det er viktig med bevegelse og frisk luft!

 

5. ¨Just do it!¨

Når jeg mister all motivasjon, tenker jeg på dette: jo fortere jeg skriver og blir ferdig, jo fortere det blir sommer! Ok, det blir jo ikke helt sommer i april eller mai, men når den tunge børen faller fra skuldrene så skal det føles nesten som om det er sommerferie. Å bli ferdig litt før fristen er jo bare gunstig, man slipper alt stresset på de siste meterne og kan virkelig nyte den deilige følelsen av innlevert bacheloroppgave. 

Jeg håper at dette innlegget var nyttig og at du ble litt inspirert slik at du klarer å motivere deg selv. Lykke til med studiene frem mot sommerferien. 

Reka

Publisert: .
Sist endret: .