Language: NOR | ENG

Studentstyrt undervisning blir digital

Et av arbeidskravene vi møter på  grunnskolelærerutdanning for 5-10 trinn og tar faget mat og helse er at man skal ha studentstyrt undervisning. I vårt tilfelle ble det hektisk da vi fikk beskjed om at det måtte gjøres digitalt dagen før. Hvordan det gikk kan du lese om i dagens blogginnlegg. 

Jeg og min medstudent Helle fikk i oppgave å undervise i temaet smak. Vi brukte læreplanen i mat og helse etter 10. trinn, og tok utgangspunkt i målet «bruke sansane til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smakar i matlaginga og forbetre oppskrifter, menyar og anretning av mat».

Vi skulle lage en undervisningsøkt på ca. 135 minutter. Klassen er organisert i grupper på ca. fire studenter. Hver gruppe skulle lage rosmarin-flettebrød, oreganohorn og hvitløksknuter. Mens deigene hevet skulle vi ha stasjonsarbeid med tre stasjoner. Stasjonen skulle inneholde smakstest, informasjon om smaksløkene og quiz. Etter stasjonsarbeidet skulle de gjøre ferdig brødene og lage rødbetsuppe, ingefær- og gulrotsuppe.

Jeg og Helle er i samme kohort, så vi har samarbeidet mye dette semesteret. Bildet er fra tidligere hvor vi steker vafler.

Jeg og Helle er i samme kohort, så vi har samarbeidet mye dette semesteret. Bildet er fra tidligere hvor vi steker vafler.

Digital undervisningsøkt

Vår undervisningsøkt var ikke veldig vanskelig å digitalisere. Vi lagde oppgaver som studentene fikk to dager på å løse. Oppgavene gikk ut på å lage to brød, se video, svare på quiz og finne matvarer som smaker søtt, salt, surt, bittert og umami. Etter to dager møtes klassen til møte i Zoom, hvor vi diskuterer undervisningsopplegget. Jeg laget også en video om hvordan man former brødene, og har du veldig lyst til å se den så finner du den her:  Forme flettebrød, horn og knuter

Den digitale oppgaven som studentene fikk

Den digitale oppgaven som studentene fikk

Forberedelser til arbeidet

Personlig er jeg veldig glad i å bake, så jeg tok raskt ansvar for å finne oppskrifter. Jeg fant ingen perfekte oppskrifter, så jeg hentet litt fra forskjellige oppskrifter som jeg satte sammen til en egen. Deretter prøvde jeg oppskriften, endret den og prøvde igjen til jeg ble fornøyd. Veldig morsomt arbeid! 

Et givende arbeidskrav

Dette arbeidskravet er definitivt et av de mest givende arbeidskravene vi har hatt i mat og helse. Det er dessverre veldig synd at vi ikke fikk muligheten til å gjennomføre økten på kjøkkenet, men vi lærte mye av å digitalisere økten. Det blir også veldig spennende å høre studentenes tanker om undervisningsopplegget når vi skal gjennomføre diskusjonen på Zoom.

Publisert: .
Sist endret: .