Language: NOR | ENG

Slik var min praksisperiode som treningsinstruktør

Hvordan er det å være i praksis som treningsinstruktør under covid-19? Det får du svaret på i dette blogginnlegget der jeg skriver om mine erfaringer fra tilværelsen hos Frisklivssentralen i Åmot. 

Som student på bachelor i folkehelsearbeid tilbrakte jeg de siste tre ukene som treningsinstruktør hos Frisklivssentralen i Åmot, som tilbyr lavterskel fysisk aktivitet og samtaler om røykeslutt og livsstilsendring til brukerne. Dette var en av de lengste og mest krevende praksisperiodene på mitt studium, men jeg hadde heldigvis en veldig flink praksispartner, min medstudent Ingrid.

I løpet av praksisen gjennomførte vi til sammen 22 treningsøkter, både vanntrening, kettlebell, generell styrketrening og gåturer. Siden jeg er fra Rena så kjente jeg de fleste fasilitetene fra før, i tillegg til noen av deltakerne, men for Ingrid var alt nytt. Vi så på noen av lokalene og gåtur-områdene noen uker før oppstart, og derfor var vi relativt rolige når vi skulle gjennomføre den første økten under vår første praksisdag.  

Jeg er veldig glad for at jeg fikk praksisplass hos frisklivssentralen, selv om jeg i utgangspunktet hadde planer om å være på rehabiliteringssenter. Dette var til slutt ikke mulig på grunn av pandemien. Allikevel fikk jeg veldig god utbytte av ukene i praksis. Jeg møtte flere brukere med ulike helseplager som måtte tas i betraktning ved planlegging av de ulike øktene. Deltakerne våre var kun damer, der noen opparbeidet seg fra slag, noen hadde prolaps mens flere sleit med koordinasjon og muskel- og skjelettplager.

Vi brukte mye tid på å utarbeide øktplaner med individuelle tilpasninger og på å forberede oss på de ulike øktene. Den første uken holdt vi økter sammen, men de siste to ukene var det alltid en av oss som hadde hovedansvar mens den andre var med og testet økten som deltaker. På den måten kunne vi også gi tilbakemeldinger til hverandre på hva som fungerte bra og hva som eventuelt kunne endres på eller tas med senere. Vi har også fått nyttige tilbakemeldinger fra praksislederen vår som har vært med på flere av øktene våre. 

FB_IMG_1605517529574

Jeg og Ingrid har vært på praksis hos Frisklivssentralen i Åmot

Styrketrening og kettlebell

Vi hadde tre økter til sammen som fokuserte på muskelstyrke, der en av dem var med kettlebell og de andre to var mer generell styrketrening ved bruk av lite utstyr. På kettlebell begynte vi med ganske høy intensitet som vi har justert i de senere øktene. Her valgte vi øvelser som er lett å tilegne seg også for nybegynnere og satte fokus på hele kroppen. Vi ønsket å vise enkle øvelser på de generelle styrkeøktene også som deltakerne kan utføre hjemme også på de dagene når de ikke deltar på felles trening uten noen spesielle beredskap. 

Gåturer

To ganger i uken ledet vi også gåturer der vi inkluderte flere korte stopp med enkle øvelser som knebøy, armhevinger mot tre, stå på tå, stå på et bein og andre styrke- og balanseøvelser. Målet vårt var å vise hvordan deltakerne kan bruke nærområdet og naturen i fysisk aktivitet. Den ene gruppen vi hadde var eldre damer i 70-80 års alderen, mens den andre gruppen var litt yngre med en aldersgruppe mellom 50-65 år. Begge gruppene var veldig koselig å gå tur med og vi fikk også en del solskinnsvær. Som regel gikk turen i nærheten av Rena sentrum på en tursti langs Glomma, enten sørover eller nordover. Det som ofte var litt utfordrende for både meg og Ingrid var å finne tema for small-talk med deltakerne. 

Vanntrening

Vi var i svømmehallen to ganger hver uke, ganske tidlig på morgenen. På tirsdager hadde vi en rolig økt med noen styrkeøvelser og mye flyt og tøying, mens på torsdager var intensiteten mye høyere. Det var ganske utfordrende å holde vanntrening, ikke bare fordi vi måtte stå opp tidlig, men også på grunn av høy temperatur, høy luftfuktighet og mye støy i svømmehallen. Det er ikke bare bare å snakke så høyt at deltakerne hører deg med musikk og vannklunking i bakgrunnen. Det var derimot veldig spennende å benytte vannets egenskaper i planleggingen. Vannets motstand er jo genial å benytte i styrkeøvelser mens flyt har vi brukt i avspenningen for å roe kroppen ned. 

FB_IMG_1605517686728

Vi ledet vanntrening to ganger i uken på Rena Idrettspark

 

Jeg synes at denne perioden har bidratt til å utvikle meg som instruktør, og selv om jeg vet at det trengs mer erfaring så er jeg takknemlig for denne muligheten som jeg nå har fått. Til tross for omstendighetene klarte både jeg og Ingrid å gjennomføre hele praksisperioden, og vi kunne tilby trygge økter for våre deltakere som vi klarte heldigvis ikke å skremme bort! 

Reka

Publisert: .
Sist endret: .