Language: NOR | ENG

Slik skaffer du deg gode rutiner i hverdagen

Å skape gode rutiner handler i stor grad om planlegging. I dette innlegget skriver jeg om hvordan jeg som student planlegger og skaper rutiner i min hverdag. 

En fin ting som er supert å gjøre om morgenen er å skrive ned alt du skal huske å gjøre, men også generelle tanker som spinner i hodet. Når du har skrevet ned tankene, slipper du å gå å dvele med dem resten av dagen. 

Planlegg dagen som kommer i forkant

Pakk alt utstyr du trenger til de gjøremålene du skal foreta deg kvelden i forveien. Dette gjelder også niste og drikke til dagen som kommer. 

Det første jeg gjør når alarmen ringer om morgenen er å faktisk stå opp. Jeg vil råde deg å ikke bli liggende i sengen å slumre, dette skaper kun unødvendig stress. Re opp sengen og gjør dine gjøremål for morgenen. Om jeg er veldig trøtt liker jeg å ta en varm dusj slik at jeg føler meg klar for alt jeg har i vente. 

Planlegg også hva du skal, hvor du skal og når du skal være der. Dersom du er som meg, som ikke husker noen ting, sett gjerne på varsler på mobilen i tillegg. Dersom du har en avtale til et klokkeslett, skal du ikke være for sen. 

Jobb med dine positive sider

Det er viktig å godta at enkelte ting tar tid, og at det kun er små regelmessige grep som hjelper. Dette gjelder også hvilke tanker og holdninger du har til deg selv og de rundt deg. Ikke gi deg selv kritikk for alt du føler du ikke klarer og mestrer, for selv om du ikke mestrer det enda, kan du helt fint få til dette på sikt. 

Beveg deg hver dag

Helst i form av trening der pulsen øker, men et alternativ er å gå en tur i frisk luft, gjerne i skog og mark om du har anledning til det. Mange mener de ikke har tid til å trene, men uansett hvor travel man er, er jeg 100 prosent sikker på at alle klarer å sette av mellom tretti minutter og en time til trening hver dag. 

Gjør ting du ikke har lyst til 

Jeg har ikke veldig ofte lyst til å sette meg ned å lese, skrive eller trene. TV og Instagram er derimot svært fristende og jeg havner raskt i min egen boble om jeg setter i gang. 

Men jo oftere du utfordrer deg selv og gjør nettopp tingene du ikke har lyst til, går det etter hvert over til å bli en vane.

Det er også en god mental innstilling å ikke gi seg selv valgmuligheten til å la være, med mindre man skulle være for syk til å gå ut av sengen selvsagt. Dette gjelder også å la være å utsette ting. Alt man har mulighet til å gjøre, på en god måte, er bedre gjort før enn siden. 

Finn ut hva som er viktig for deg

Dersom du konstant kjenner på følelsen av at du ikke trives med det du gjør, må du gjennomføre en verdisjekk. Da må du rett og slett nedprioritere enkelte ting og prioritere andre ting høyere. For enkelte kan dette være svært vanskelig, men når du vet hvor du vil er det lettere å gå i riktig retning. 

Nøkkelen til gode rutiner

Er altså en god kombinasjon av å gjøre ting du ikke har lyst til, uansett. Planlegge, pakke og klargjøre alt du skal huske og ha med deg i forveien, og samtidig ha en positiv innstilling. 

-Andrea 

Publisert: .
Sist endret: .