Language: NOR | ENG

Produksjon av kammermusikk

Flerkamera har hatt sin siste produksjon før praksis. Kammermusikk er en sjanger som bringer med seg mye nytt og mange spennende utfordringer. Sara har nå blogget om hvordan en slik produksjon blir gjennomført.

Hei, igjen!
Nå er jeg på slutten av mitt tredje semester på Bachelor i TV-regi ved Høgskolen i Innlandet. I løpet av andre året på flerkamera er vi innom sport (som jeg har skrevet om tidligere) og musikkproduksjon. I løpet av tre år på flerkamera på TV-skolen skal man innom fire forskjellige musikkproduksjoner. Den første musikkproduksjonen man gjør er kammermusikk. Kammermusikk er klassisk musikk med et orkester. Det som skiller kammerproduksjon fra annen musikkproduksjon er at man skriver kameragangen og følger et partitur istedenfor en sangtekst.

På flerkameraregi lærer vi da å scripte. En script er som regel den som holder styr på kjøreplanen og passer på at produksjonen skal holde seg innenfor gitte tidsrammer. Regissør quer det script melder, men gjør klippingen selv med å gi kommandoer til bildemiks. I musikkproduksjon derimot har script en større rolle i selve bildeproduksjonen. Der regissør lager en kameragang (plan over hvor man skal klippe) har scripten selve ansvaret for at det skal klippes til tide. En regissør på en musikkproduksjon vil da kunne lene seg tilbake og følge med på at bildene er gode og eventuelt que bevegelser og slikt hvis det er nødvendig. Det er selve scripten som quer kuttet.

Ettersom ingen av oss på regi var vant til å bruke partitur, var det mye arbeid med å lære seg å scripte. Vi hadde heldigvis veiledning som hjalp oss å komme godt i gang. Dette åpnet mine øyne for at scripting også kan være ganske gøy, spesielt i musikkproduksjon. Som de fleste roller i flerkameraproduksjon er du et viktig ledd for å få produksjonen i havn. Med dette får man et lite adrenalinrush og det blir veldig engasjerende om du føler at du klarer scriptingen.

På denne produksjonen var jeg ansvarlig regi samt hadde mange oppgaver knyttet til produksjonsledelse. I denne rollen har man det overordnede ansvaret for hvordan produksjonen ser ut i form av scenografi og kameraplassering. Du jobber da tett med scenografi og lys, samt a-foto. Jeg hadde også ansvaret for diverse planer og var kontaktpersonen for crewet for prosjektleder, veiledere og musikere. På denne produksjonen jobbet vi med en kvartett fra musikkfolkehøgskolen Tonheim som ligger i Hamar.

Produksjonen ble gjennomført den 26. november, der vi først gjennomgikk en del prøver dagen før og hadde rigget ferdig studio. Når musikerne kom sto lydprøve og justeringer på planen. Deretter hadde hver regissør førti minutter med musikerne til å kjøre igjennom prøver og opptak. I slike produksjoner rullerer regi på innspillingsleder, script og regi. Produksjonen ble i alt engasjerende og en veldig lærerik opplevelse. Slike produksjoner krever mye forarbeid og det er spesielt gøy når du ser at denne forberedelsen kommer godt med og at alt fungerte slik vi hadde sett for oss. Neste som står på planen for oss på flerkamera er praksis. Noe som kommer til å bli spennende og lærerikt.

- Sara- 2 klasse flerkameraregi

Publisert: .
Sist endret: .