Language: NOR | ENG

Produksjon av Gameshow

I august startet vi arbeidet med å lage årets Gameshow som nå er i produksjon. Vi har hatt produksjon av pilot, og skal i gang med syv episoder til uka. Denne gang skriver jeg om hvordan man planlegger et slikt spill, og hvordan vi jobber med å gjøre det engasjerende for publikum.

I august startet vi arbeidet med å lage et Gameshow-format som vi skulle ha produksjon av nå i november. Nå har uken kommet for å gjennomføre selve produksjonen, der vi filmet piloten på vårt Gameshow allerede på fredag. Nå gjenstår en evaluering av piloten, og opptak av syv nye episoder førstkommende uke. Dette betyr at alt man har jobbet med siden august nå skal samspille for å få tannhjulene i produksjonen til å gå rundt smertefritt. 

Utviklingen av konseptet

Vi begynte arbeidet med en idefase for å finne oss et konsept som vi ønsket å gå for. Når man skal finne et slikt konsept er det viktig å tenke igjennom om ideen din kan fungere som et gøy og motiverende spill å være en del av/spille, men at det også skal være gøy å se på, der det er interessen til TV-seerne som man ønsker å oppnå. Det må være forståelig og tydelige premisser for spillet, slik at både de som spiller og ser på raskt forstår hva som skal gjøres. Konseptet burde kunne forklares med kun noen få setninger for at det skal være tydelig nok. Denne ideprosessen kan være utfordrende, men er også veldig givende og man får virkelig bruk for sin kreativitet.

Jeg var med på utviklingen av dette konseptet siden jeg var satt opp som ansvarlig regi på produksjonen. Min jobb som ansvarlig regi var å være med på denne idefasen og se for meg hvordan konseptene som ble presentert kunne se ut på TV for seerne.

Det må være et konsept der man som seer lett kan se målgangen til deltakerne i hver oppgave. Det er viktig å unngå små objekter og hemmelige oppgaver, som gjør at det er vanskelig for publikum å se progresjonen og tankerekken til spillerne. Det må også inneholde gode karakterer og god etablering av disse slik at seere kan engasjere seg og heie på sitt favorittlag, og har et kjennskap til dem.

Gameshow-kamera
Videreutvikling av konseptet

Vi gikk for et konsept med fysisk aktivitet, siden målgruppen vi valgte savnet å se slike konsept i dagens TV-bransje. Konseptet i år heter Valget, og går kort forklart ut på at deltakerne skal ta et valg uten å vite hva oppgaven er, og at de må gjennomføre oppgaven med valget de har tatt. Valget er delt i tre fire segmenter, med tre oppgaver som bygger opp til en større finalerunde. Vi har to faste deltakere, med nye hjelpere hver produksjonsdag, som konkurrerer for å vinne.

Etter at konseptet var satt begynte jeg arbeidet med å visualisere og bildelegge konseptet. Dette innebærer å tegne opp posisjoner til deltakere og programleder, og sørge for å ha nok kameraer og vinklinger for å bildelegge alle hendelsene i løpet av programmet. Med dette setter man en kameraplan (et bilde med realistiske mål av studio og hvor kameraene er plassert), og kameraopppgaver (hva hvert kamera er ansvarlig for å bildelegge).

Et Gameshow inneholder også mange virkemidler som lyd, lys, scenografi, effekter og mye mer som sammen underbygger spillmotoren i showet. Dette var også noe jeg som ansvarlig regi skulle være med å utarbeide sammen med diverse andre fagfunksjoner. Jeg utformet det visuelle utrykket sammen med scenografi og lys som laget en scenografi og lysplan (tegning over hvordan studio kommer til å se ut med realistiske mål og plassering av scenografielementer).

Grafikk er også vesentlig i det visuelle konseptet, der det er viktig at farger og former i grafikken samspiller med universet som blir skapt av lys og scenografi i studio. Noe jeg som regi ikke hadde vært med på før var å samspille lys og lydeffekter til å understreke segmenter i programmet. Dette var veldig gøy å jobbe med der slike effekter bygger opp spenning, og er vesentlig i et slikt format. Dette betydde at for eksempel en lydeffekt kunne trigge et lysløft som igjen blir understreket av en bevegelse av krana/foto.

Jeg jobbet også en del med redaksjonen og var med på å teste oppgavene vi skal ha i programmet, der jeg skulle sørge for at jeg hadde tilgang til å ta bilde av aktivitetene. I alt har utviklingen av dette konseptet vært omfattende, men tiden har også gått utrolig fort. Det er svært gøy og givende å få jobbe med å utvikle et slikt konsept.

Gameshow
Produksjonen

På fredag hadde vi opptak av pilotepisoden av Valget. Før denne hadde vi opprigg og en prøvedag. På prøvedagen skulle vi for første gang teste konseptet vårt i praksis, og se om det vi hadde planlagt strakk til. Jeg var veldig spent på denne dagen i og med at jeg hadde sittet i så mange uker og planlagt bildelegging, og var spent på om konseptet kom til å se ut sånn som jeg forventet. Både innholdet, bildeleggingen, timingen av effekter og det visuelle uttrykket skulle samspille og gi et helhetlig gjennomført konsept.

Prøvedagen gikk bedre enn forventet, der jeg opplevde at planene jeg hadde lagt meg fungerte i praksis. Selvfølgelig tok det litt tid å vende seg til et nytt konsept og forstå spillet der dette som sagt er første gang det blir prøvd i praksis. Men jeg opplevde at alle i crewet tok ansvar for sine oppgaver og fikk et eierskap til konseptet. Noe som gjør at man skaper et arbeidsmiljø som er givende, og der det er lov å komme med innspill og løsninger sammen.

Før vi gikk i gang med produksjonen ble det også strengere med tanke på den økende smitten av korona-viruset i Norge. Dette gjorde at vi måtte innføre enda strengere regler for å unngå smitteutbrudd på skolen og en mulig nedstengelse. Dette var også noe jeg var spent på ved gjennomføring av produksjon, der noen av de nye reglene gjorde at jeg ikke hadde muligheten til å møte crew i studio og snakke, og at man måtte holde seg til tildelte soner. Dette betydde at jeg ikke hadde tilgang på studio (der min sone var i regikontrollen), samt at all kommunikasjon foregikk over samband. Dette var en fremgangsmåte vi ikke hadde begitt oss ut på før. Derimot gikk dette fint, og med et studiocrew som beskrev deres situasjon og geografi for meg hadde jeg ikke et like stort behov for å være fysisk i studio som jeg hadde sett for meg.

Det at prøvedagen gikk bra gjenspeilet seg i piloten der konseptet fungerte, og jeg oppfattet at crewet hadde forstått spillet. Nå som vi ser at konseptet fungerer, og man har god aksess på bildelegging gjenstår det å finpusse konseptet enda mer til neste episode. Jeg tror dette kommer til å ende opp i et godt produkt i resterende episoder til uka, og gleder meg til å gjennomføre neste episode.

Publisert: .
Sist endret: .