Language: NOR | ENG

Min første hjemmeeksamen ved Høgskolen i Innlandet

Jeg har nylig levert min første eksamen. En todagers individuell hjemmeeksamen som dekket hele pensum fra første semester. I dette innlegget vil jeg dele hva jeg gjorde bra, og selvfølgelig hva jeg gjorde galt. Disse 48 timene er noen av de mest intense i mitt liv.

Eksamen og høgskole er noe helt nytt for meg. Skole pleide å være veldig fjernt, og på videregående var jeg helt på bærtur. Det tok meg fire år å fullføre VG2 yrkesfag, jeg møtte ikke til eksamen i norsk og rakk å stryke i alle fellesfag minst én gang. Det er ikke noe å skryte av, men jeg synes vi bør kunne dele både det vi er stolt av samt de gangene livet har slått litt sprekker.

Heldigvis modnet jeg litt i løpet av 20-årene, og det ble lettere å jobbe med meg selv. Det kan ta årevis å tråkke opp en helt ny sti og finne motivasjon. Først i vår som 25 år gammel fullførte jeg studiekompetansen og gikk ut med 5 i nesten alle fag. Da kunne endelig veien videre mot høyere utdannelse starte!

Nå studerer jeg pedagogikk og har levert min første eksamen. Dette har gitt meg en del nye erfaringer. Ikke forvent tips om hvordan jeg har jobbet kjempestrukturert med masse lesing og oversiktlige notater fra hele pensum, samt betydningen av et sunt kosthold og god døgnrytme. Disse tingene er utvilsomt viktige, men om jeg skulle fortelle deg at dette var ting jeg selv gjorde, ville det vært ren løgn. 

bøker

Omtrent så god oversikt jeg har til tider

Hjemmeeksamen kort oppsummert

Eksamen foregikk i 48 timer og av disse sov jeg så mye som 5. Antakelig satte jeg personlig rekord i høy puls og blodtrykk. Eksamensdietten besto av frukt, nøtter, grandis og energidrikk. Fingrene ble vonde og støle, og at ingen sår oppsto etter at jeg satt i samme stilling så lenge, overrasker meg. Jeg var så på huet inne i boblen, så siste kvelden utsatte jeg å gå på toalettet i seks timer, for ville jo ikke miste et par minutter. Dette var nok en oppsummering av alt jeg gjorde feil, men jeg kom meg gjennom allikevel.

Evergood

Det gikk litt Evergood også!

Lær hvordan du lærer

Å ta utdannelse og eksamen forbinder jeg med mye lesing, og i faget vi hadde om pedagogisk arbeid var det ca. 10 pensumbøker. Jeg har ikke mulighet til å lese en pensumbok fra a til å. Når jeg leser går det fint i 40 sekunder før huet spinner i gang og tankene går over i alle mulige retninger som for eksempel «hvor høyt kan hester hoppe?» eller «hvor mange bor det i Senja kommune?». Så du skjønner greia. Hodet klarer ikke fokusere, så jeg må finne alternative metoder.

Derfor har jeg måttet finne ut hva jeg faktisk må kunne. Ser du på temaene i forelesningene og læremålene i emnene på HINN sin nettside så får du en grei pekepinn. Jeg har videre funnet sidene i bøkene og skumlest små avsnitt om gangen. Dermed har jeg lukket boka og skrevet ned for hånd med egne ord det jeg husker. Det fungerer veldig fint for meg og gjør at jeg ikke kaster bort tid på noe jeg ikke lærer av uansett.

lese

Illustrajonsbilde

Jeg tror vi bare må innrømme til oss selv noen ganger at dette funker ikke for meg. Da kan du så finne ut hva nettopp du kan gjøre for å jobbe mer effektivt. Når jeg vil lære eller bli flinkere så ser jeg på de som er bedre enn meg, og henter inspirasjon eller nye måter å gjøre ting på. Du trenger ikke finne opp alt på nytt. Gjør små justeringer underveis helt til du finner ut av det! Vi kan ikke bli verdensmestere i alt, men samtlige av oss kan lære noe nytt eller bedre prestasjonene våre.  

Dagens beste tips: besvar oppgaven du får

Mange ganger har jeg fått tilbakemeldinger om «hvordan er dette relevant for oppgaven?».

Noen ganger blir vi blinde på det vi skriver og glemmer oss bort i skrivingen. Det har skjedd at jeg har tatt med teori som jeg selv mener er viktig, at rett og slett mine følelser har overstyrt. Det er tydeligvis ikke hva jeg mener er viktig som skal belyse oppgaven.

Jeg ville derfor at jeg skulle kunne argumentere for hvorfor og hvordan jeg knytter alt jeg skrev til oppgaven. Aller første markerte jeg viktige ord i oppgaveteksten. Da så jeg hvilke begreper, perioder eller caser som skulle trekkes frem. Jeg leste oppgaven regelmessig gjennom hele eksamen og strøk ut avsnitt hvor jeg var litt ute å kjøre.

Picture2

Her er oppgaven med mine markeringer.

Skriv slik at leseren forstår

I tillegg til å lese pensum brukte jeg litt tid på å lære meg hvordan en akademisk tekst i et slikt omfang bør bygges opp. Dette er viktig fordi om du har godt innhold så må du også klare å formidle det. Noen andre må forstå hva du vil frem til for å kunne bedømme om innholdet er bra. Mitt mål var at oppgaven min kunne bli lest og forstått av alle studenter, uavhengig av studieretning.

Dette tar meg videre til min største tabbe. Den første dagen skrev jeg en del, fant mye god teori og var godt i gang med oppgaven utpå ettermiddagen. Etter hvert brukte jeg lengre og lengre tid på å skrive avsnitt. Jeg ble rett og slett helt sykelig opptatt av formuleringer og setningsoppbygging. Jeg burde ha ventet med dette til slutt så jeg visste hvor lang tid jeg ville ha.

Det hele endte med at de første 1250 ordene ble skrevet på 40 timer og siste 1250 på 8. Det siste døgnet ble det null søvn og oppgaven ble ferdig skrevet 40 minutter før innleveringsfristen. Jeg ble reddet av at jeg hadde laget litteraturliste i forkant, for jeg rakk så vidt å skumlese igjennom og levere i tide. Enda så svett, sliten og herja jeg var så var det en utrolig deilig følelse der jeg lå som et vrak og hadde levert!

Hjemmeeksamen var mye røffere enn jeg hadde trodd, men det var gøy og lærerikt på mange måter. Jeg tror det gikk ganske bra og håper din også gjorde det. Nå er det jul rett rundt hjørnet og håper alle slapper av og koser seg. 

før - etter

Eksamen vs. ferdig eksamen

God jul og godt nyttår! 
Vi snakkes!

John-Are

Publisert: .
Sist endret: .