Language: NOR | ENG

Hvorfor gjør du det du gjør?

Temaet for dette blogginnlegget er noe jeg har tenkt på i lang tid. For ca. tre år siden ble jeg introdusert til en bok som på mange måter har endret måten jeg ser verden på. Jeg gleder meg over å kunne skrive litt om den her.

Helt siden jeg leste boken for første gang har jeg hatt et ønske om å dele den videre fordi jeg tydelig kan se hvordan den har endret måten jeg tenker på.

Jeg er fullt klar over at Studentbloggen ikke er en bokklubb, men jeg kommer likevel med en aldri så liten bokanbefaling. Jeg er slettes ikke noen lesehest, men selv jeg har kommet meg gjennom denne boken. Å ja, du lurte på hvilken bok jeg snakker om? Den heter «Start With Why - How Great Leaders Inspire Everyone To Take Action», og er skrevet av Simon Sinek.

I boken presenterer forfatteren et konsept som han kaller The Golden Circle, eller den gylne sirkel på norsk. Den gylne sirkel, er på samme måte som det gylne snitt, et konsept som kan brukes i veldig mange sammenhenger. Sinek kom opp med konseptet da han forsøkte å skille bedrifter og ledere som lykkes, fra de som ikke gjør det.

Hva gjør at noen bedrifter fortsetter å gjøre det bra år etter år, og andre ikke? Hva gjør at noen mennesker oppnår suksess med det de gjør, og andre ikke?

Han bruker den gylne sirkel til å forklare forskjellen.

2

The Golden Circle / Den gylne sirkel - Simon Sinek

Den gylne sirkel består av tre elementer; hva, hvordan og hvorfor. Alle vet hva de gjør og de fleste vet hvordan de gjør det, men de færreste vet hvorfor de gjør det de gjør. «Hvorfor» er gjerne litt vanskeligere å forklare, fordi det handler om selve årsaken og grunnen som ligger bak det du gjør.

Sinek1

Sinek forklarer hvordan de fleste mennesker og organisasjoner kommuniserer utenfra, og inn. Altså begynner man med hva, for så å si hvordan, og veldig sjelden klarer man å kommunisere hvorfor. Sinek hevder at det som skiller de som lykkes fra alle andre, er deres evne til å kommunisere innenfra, og ut – og spesielt deres evne til å kommunisere hvorfor. Han hevder at alle store, inspirerende ledere og organisasjoner kommuniserer på akkurat samme måte. De tenker, handler og kommuniserer fra innsiden og ut. Nedenfor ser du et eksempel han presenterer i boken som gjelder Apple. 

Sinek2

Jeg tar meg selv i å knytte den gylne sirkel opp til veldig mye av det jeg lærer – om det er pensum i organisasjon og ledelse, eller om det er å få en bedre forståelse av andre mennesker. Dette konseptet gir meg et nytt perspektiv, og trigger meg til å ville se etter årsaken til hvorfor folk gjør som de gjør. I tillegg bidrar denne tankegangen til å bevisstgjøre meg i forhold til mine egne handlinger. Hvorfor gjør jeg egentlig dette?

Ved å se på den gylne sirkel i min situasjon, innser jeg hvor vanskelig det er å sette ord på «hvorfor». Jeg vet hva jeg gjør: jeg studerer organisasjon og ledelse. Jeg vet også litt om hvordan: jeg tar til meg informasjon om emnene ved å se forelesninger eller ved å lese. Men hvorfor? Det er enkelt å si at man studerer for å få en jobb slik at man kan tjene penger. Likevel presiserer Sinek at «hvorfor» ikke handler om penger. Han klargjør at penger er et resultat av det man gjør, ikke selve grunnen. Så hvorfor gjør jeg det jeg gjør?  

Jeg tror det er viktig å tenke over hvorfor man gjør det man gjør, spesielt i denne tiden. Nå som unntakstilstanden gjør at både «hva» og «hvordan» i mange tilfeller har blitt endret, tror jeg det er viktig å holde fast til «hvorfor». Jeg tror det er viktig å huske på meningen med og årsaken bak det du gjør.

- Eirin

Publisert: .
Sist endret: .