Language: NOR | ENG

Hvordan kan vi studenter vise omsorg?

«Spør mer» er tema for Verdensdagen for psykisk helse i år. Men hva betyr det, og hva kan vi som studenter gjøre for å hjelpe hverandre i hverdagen? Det vil jeg skrive om i dagens blogginnlegg. 

Formålet med Verdensdagen for psykisk helse er mer åpenhet rundt tematikken, og at flere skal ta vare på sin egen psykiske helse. En psykisk helse har vi alle, og du har selv et ansvar for å ta tak i og jobbe med den, for at den skal bli god. 2020 er et spesielt vanskelig år for oss studenter grunnet covid-19. Lite fysisk oppmøte på studiestedet, mindre aktivitet på fritiden og mer tid alene kan øke risikoen for å utvikle psykiske problemer. Nettopp derfor er det viktig å rette søkelyset mot nettopp dette. 

Spør mer 

Som nevnt er årets tema «spør mer.» Men hva betyr egentlig det? 

Det kan bety flere ting. Det handler om å vise vennlig nysgjerrighet og interesse overfor andre mennesker. Det handler om å få andre til å føle seg sett, være deltakende og skape en følelse av tilhørighet. Mer om årets tema og hvorfor man markerer verdensdagen for psykisk helse  kan du lese om her. 

Plakat med hvit tekst på grønn bakgrunn.

Foto : Verdensdagen for psykisk helse

Hvordan går det med deg? Det går fint! 

For mange faller det seg naturlig å stille spørsmålet «Hvordan går det med deg?». Det kan være i møte med en venn, en kollega eller bare en gammel bekjent du møter i kassakøen på Rema 1000. De fleste svarer automatisk med «Det går fint».

Jeg er garantert ikke den eneste som kan ha ligget med tårer en hel dag, men allikevel smile stort og svare at det går fint om noen spør. 

Det jeg lurer på, er om man i det hele tatt er forberedt på et annet svar, når man stiller spørsmålet? Jeg mener at dersom du spør, skal du alltid være forberedt på det som kommer. Du må faktisk tåle et annet svar enn «det går fint» når du spør. 

88BDC843-2346-42E5-B635-80A9FBA154F9

Hvordan kan du spørre hvordan det går, uten å spørre hvordan det går?

Så godt som alle har hatt en venn, et familiemedlem eller kjæreste som har gått gjennom en vanskelig periode. Jeg vil tro de fleste har sittet med følelsen over å ville gjøre alt for å hjelpe, uten å vite hvordan man skal gå frem eller hvilke spørsmål man skal stille. 

For mange er det vanskelig å snakke om følelser. Som pårørende kan det da virke håpløst å hjelpe en som kanskje ikke vil ha hjelp. Her er derfor noen tips til hvordan du kan vise en du er bekymret for at du bryr deg, uten at det nødvendigvis er et krav til at personen må snakke. 

  •  Gi vedkommende en påminnelse om hva han/hun betyr for deg.
  •  Send en meme eller tagg dem i et innlegg på sosiale medier som fikk deg til å tenke på vedkommende. 
  •  Send en melding, si god morgen og ønsk vedkommende en fin dag.
  •  Fortell at du gleder deg til å kunne se han eller henne igjen. 
  •  Gjør personen trygg på at du er klar til å lytte når vedkommende er klar til å snakke.
C1BBB998-B3A2-476B-A9E8-AF11DA38254A

Det handler om de små tingene

Det er også andre ting du kan gjøre som ikke krever stort av deg, eller personen som sliter. Her er noen eksempler på hva du kan gjøre som garantert vil få en person til å smile, selv de dagene de tror et smil er umulig. 

  • Lag en spilleliste skreddersydd for han eller henne. Det gjorde to venninner for meg sommeren før jeg flyttet til Lillehammer. Et brudd, flyttenerver og kaos var i hodet på meg. Plutselig får jeg tilsendt to lenker. En spilleliste som het «Til Amanda», med sanger jeg kunne høre på når jeg gråt, og en annen med oppløftende musikk jeg kunne smile og danse til. 
  • Uten mat og drikke duger helten ikke. Som mange andre kan jeg fort miste matlysten når hodet er fylt med kaos. Da er det ekstra hyggelig å våkne opp til en morgenlevering på døra fra venninner som sørger for litt ekstra god mat. Det er umulig å ikke smile av en slik start på dagen.
34CD0279-C61B-4A50-A066-44401FA38647

 

  •  Et siste eksempel skjedde under eksamensperioden i mai. Jeg opplevde da også et dødsfall i familien. Da fikk jeg melding av en kompis «Si fra når du er ferdig for dagen. Jeg har noe til deg!» Noen timer senere dukket han opp med en goodiebag med diverse ting for de neste dagene. 

Små ting viser stor omtanke. Grunnen til at jeg trekker frem nevnte eksempler er ikke for å vise at det å få noe, er det som betyr noe. For meg handler det om gleden over at noen har tenkt på meg uten at jeg selv har bedt om hjelp. Det handler om følelsen av å bli sett og passet på uten å spørre.  

Til deg som student

Jeg tok kontakt med relasjonsterapeut Dora Thorhallsdottir og spurte om råd for hvordan studenter kan å ta vare på egen psykiske helse gjennom studietiden. Hennes beste tips er å være i følelsene fremfor å stikke fra de.

- Enten det er sinne, sorg eller noe annet, så er det en følelse som vil ut. Mange synes følelser er skumle og døyver de med andre ting som for eksempel alkohol, mat eller shopping. Det beste er faktisk å ha fokus innover og snakke kjærlig til seg selv. Det er lov å være lei seg, råder Thorhallsdottir.

Til deg som sliter

Livet kan være vanskelig å håndtere. For noen vanskeligere enn andre. Uansett hvor klisjé det er å si, så blir det bedre. Jeg vet man blir lei av å høre det. Det ble i hvert fall jeg. Som 17-åring fikk jeg høre av legen min «Det kalles å være ungdom. Alt blir bedre når du fyller 20.» Sjeldent har jeg følt meg mer demotivert til å leve etter et legebesøk.

I dag er jeg 21. Jeg har fått bevist at legen tok rett og ser tilbake på tøffe tider som den viktigste lærdommen jeg har vært gjennom.  

VDPH_Logo_Date-02_cmyk

Til slutt vil jeg minne om at det er lov å spørre om hjelp. Trenger du en å snakke med? SINN tilbyr gratis rådgivning. Du kan også ringe Mental Helse sin hjelpetelefon hele døgnet på nummer: 116 123. 

Jeg heier på deg. Klem, Amanda. 

Publisert: .