Language: NOR | ENG

Hent energi i en hektisk hverdag!

Hei, jeg heter Andrea. Jeg er 25 år, har to små barn på 1 og 4 år, en mann, et halvt hus og leaser en bil. Jeg bor på Lillehammer, men studerer master i folkehelse på studiested Elverum. Hvordan det er å kombinere småbarnsliv med studier kan du lese mer om i dette blogginnlegget.  

Jeg flyttet til Lillehammer tilbake i 2014, da jeg falt pladask for en norsk/finsk kombinertløper. Vi møttes første gang 6.april, og som dere sikkert vet er fristen for å søke høyere utdanning 15. april, så jeg søkte også studieplass i Lillehammer. Hele historien imellom dette er en egen romantisk novelle, men den kan jeg ta siden. Etter at jeg flyttet jeg til Lillehammer studerte jeg markedsføring et par måneder før jeg valgte å hoppe av. Jeg hadde søkt på litt feil grunnlag og studiet passet ikke for meg. Jeg bestemte meg for å gå tilbake i vante spor og begynte på  bachelor i idrettsvitenskap høsten 2015. 

Studerte idrett på Lillehammer

Jeg gikk idrett på Odda VGS og kommer fra en liten vakker fjellbygd som heter Røldal. Mine interesser har alltid vært trening, ski, fjellturer og reising. Bacheloren var spennende, men det er først nå, på masternivå jeg virkelig føler at jeg studerer noe jeg brenner for. Jeg fikk riktignok to barn i løpet av min bachelorgrad, noe som tidvis dro fokuset litt vekk fra studiet, og jeg brukte 4 ½ år på den istedenfor tre som er det vanlige. Jeg lever som dere sikkert skjønner en relativt hektisk livsstil og under har jeg skrevet litt om hva jeg gjør for å balansere hverdagen. 

Hvorfor jeg valgte folkehelse

Jeg fant min interesse for folkehelse i løpet av årene som bachelorstudent, og følte allerede da at dette var noe jeg ønsket å fordype meg i. På studiet lærer jeg mye om sosial ulikhet, livsstilsendringer i et folkehelseperspektiv, altså ikke på et individuelt plan men for hele befolkningen, og hvordan man kan jobbe på tvers av ulike sektorer for å oppnå en bedre folkehelse. For øyeblikket er jeg førsteårsstudent på  master i folkehelsevitenskap ved studiested Elverum, men bor på Lillehammer. 

Det er ingen tvil om at småbarnslivet er hektisk. Når man da i tillegg kombinerer det med studier, jobb, trening, mann og muligens venner (av og til), ligger man og vipper på en hårfin balanse mellom å følge seg oppegående og totalt utmattet.

En krevende årstid

Høsten som vi nå er inne i kan være utfordrende. Det blir mørkt, kaldt og den lille energien man hadde når sola ga små lysglimt i hverdagen, blir borte.  Personlig foretrekker jeg enten sommer eller vinter. Tiden mellom dette vil jeg heller ligge horisontalt på en sydhavsøy. Siden vår årlige sydentur er utsatt på ubestemt tid, ligger jeg heller under dyna hjemme, på Zoom. 

På skolen beveger vi oss sakte men sikkert mot eksamenstider, og det er virkelig tiden for å sette inn det lille ekstra giret. Det er nå jeg må kvinne meg opp slik at jeg henger med på den siste etappen før jul. 

Slik henter jeg energi

Min beste måte å hente energi på er å løpe, inne eller ute. Men når man har underskudd på søvn, barna er barna og hverdagen er hektisk, er det fort gjort å falle ut av rytmen. Den siste uken har jeg vært ekstremt sliten. Jeg har ikke løpt og lest minimalt. I mitt tilfelle tror jeg ofte at det kun er søvn jeg mangler, men samme hvor mye jeg sover er jeg like trøtt. Dersom du har prøvd å sove og vet at du har sovet nok (7-9 timer i løpet av døgnet) og fremdeles er sliten, kan du, (i alle fall jeg) være ganske sikker på at jeg må hente energi andre steder. 

Mine energibringende aktiviteter er løping, spise god mat, henge med venner og være med familien. Tenk over hva som gir deg energi, hva som får deg til å føle deg ovenpå og prioriter de tingene. Etter at jeg ble mor har jeg blitt mye flinkere til å prioritere tiden min. Vi har kun 24 timer i et døgn og de må vi bruke på det som er viktigst for oss. 

Her er min sjekkliste for å ha nok energi og hjernekapasitet til å komme gjennom hverdagen. Du har kanskje hørt om noe av dette før, men min erfaring er at det virkelig hjelper dersom du er konsekvent:

  • Spis regelmessig, energirik og sunn mat
  • Drikk rikelig med vann i løpet av dagen 
  • Tren minimum tre dager i uka
  • Sov nok, men ikke for mye 
  • Vær ute i frisk luft minst to ganger om dagen 
  • Gjør noe du synes er gøy
  • Sett pris på de små øyeblikkene
  • Vær takknemlig for det som er bra 

Med det sagt håper jeg alle tar grep for å senke skuldrene og nyte tiden inn mot jul. 

I fremtidige blogginnlegg vil jeg jeg blogge om friluftsliv, trening, graviditet, studier og permisjon fra studier, aktiviteter man gjøre alene og med barn på Lillehammer, mer om det å studere på masternivå og andre ting som måtte engasjere meg. 

Klem fra Andrea

Publisert: .
Sist endret: .
Emner: Elverum  Lillehammer