Language: NOR | ENG

Favorittproduksjoner på TV-skolen

På TV-skolen får vi muligheten til å teste mange ulike typer produksjoner. De siste tre årene har jeg fått være med på både enkamera og flerkamera-prosjekter.

Jeg har alltid hatt litt utfordringer med å velge favoritter, men på TV-skolen er det alltid enkelte produksjoner som skiller seg ut litt ekstra. En av produksjonene jeg hadde det aller gøyest med var nyhetsproduksjon i første klasse. Dette var vår andre skikkelige produksjon i studio. Vi lagde også våre egne innslag, og skreddersydde en sending på egenhånd (med hjelp fra veiledere, selvfølgelig).

Dette var mitt første møte med blant annet en prompter (manuset til nyhetsankeret) som endra seg støtt og stadig. Denne produksjonen lærte meg at det er fullt mulig å ha det gøy mens man har det travelt, og ikke minst at jeg aldri skal bli et nyhetsanker.

20190220_145814

Aurora og Rose fikk testet seg som nyhetsankere!

Litteraturfestivalen

En annen produksjon jeg har lært mye fra, var Litteraturfestivalen. Denne produksjonen var den siste vi gjorde i første klasse, og det var første gang jeg fikk være produksjonsleder «på ekte», og hvor vi måtte forholde oss til en kunde.

Vi streamet 22 sendinger på seks dager fra biblioteket, noe som var ekstremt lærerikt. Jeg og prosjektlederen hadde ikke helt forstått hvem som hadde hvilke oppgaver, så vi gjorde litt av hverandres oppgaver her og der, noe som var med på å skape litt kaos i kulissene. Det var dette prosjektet som gjorde at jeg fikk øynene opp for produksjonsledelse. 

 

20190521_102347

Utsikten fra påsyn

Samfunnskritisk dokumentar 

Enkameraprosjektene var også utrolig lærerike å være med på. Det mest spennende var nok uten tvil samfunnskritisk dokumentar (SKRI), hvor vi hadde Erling Borgen som veileder. Jeg var redaktør på dette prosjektet, og hadde ansvaret for alle de åtte filmene som ble levert.

Dette er nok det mest seriøse prosjektet jeg har vært med på, men det var utrolig nyttig å få opplæring av dyktige journalister og andre flinke fagfolk. Som redaktør var min oppgave å kvalitetssikre innholdet, og blant annet sørge for at teamene holdt seg innenfor loven, skaffet kontrakter, osv. 

Gameshow

Jeg har fått lov til å gjøre mange kule ting på mange forskjellige produksjoner, og jeg har skrevet om mange av de her tidligere. For meg er det veldig givende å være på gulvet, sammen med flerkameracrewet.

Da jeg var innspillingsleder under Gameshow fikk jeg den muligheten, og fikk i tillegg en «egen» veileder som har jobbet i bransjen siden Idol kom på tidlig 2000-tallet. Dette ga meg et nytt syn på mange ledd i produksjonen, men jeg fikk også se hvor essensiell en innspillingsleder er i en slik produksjon. 

IMG_8227

Det var mye å gjøre som innspillingsleder.

Det er ikke tvil om at TV-skolen er svært praktisk rettet. Vi har mye å gjøre hele tiden, og vi må ha høy arbeidskapasitet. Det er ganske genialt egentlig, for da jeg begynte her var jeg usikker på hvilken rolle jeg hørte til i. Med bred erfaring fra skolen kan jeg nå gå ut i arbeidslivet med tanker og erfaringer jeg vanligvis aldri ville ha fått muligheten til, hadde det ikke vært for TV-skolen! 

-Stine, 3. klasse TV-ledelse

Publisert: .
Sist endret: .