Language: NOR | ENG

En etterlengtet studiestart

Etter seks måneder med studier hjemmefra og ferie er jeg nå endelig tilbake på høgskolen. En telttur til Trysil med mine medstudenter er tema for mitt første blogginnlegg for semesteret.

Min forholdsvis korte sommerferie med mye jobb og ingen reiser sluttet brått på 11.august når jeg tok farvel med sommerjobben og gjorde de siste forberedelsene til studiestart neste dag. Jeg gledet meg faktisk veldig til å kunne gå inn på  høgskolens studiested på Elverum igjen da det var nesten seks måneder siden sist.

Jeg så frem til å møte klassen min og gledet meg til å få muligheten til fysisk oppmøte. Samtidig hadde jeglitt blandede følelser, da dette trolig var den siste studiestarten for meg, siden jeg nå har startet på det siste året på bachelorgraden og neste høst er det forhåpentligvis nye utfordringer i vente.

Nå har det gått nesten en måned siden jeg gikk over dørstokken til høgskolen, og det har skjedd ganske mye siden da. På bachelor i Folkehelsearbeid har vi tre emner i dette semesteret og tilpasset fysisk aktivitet og friluftsliv er ikke spesielt godt egnet for digital undervisning. Det gjør oss faktisk veldig heldige. Mens mange studenter fortsatt har kun digital undervisning, så møtes jeg og mine medstudenter på skolen en del ganger, i tillegg til i idrettshallen, i svømmehallen og andre utendørsarenaer. I uke 35 var vi på en tredagers telttur i Trysil, selvfølgelig i tråd med smittevernreglene.

Overnattingstur i Trysil

Målet med turen var å få erfaring med å planlegge og gjennomføre et opplegg i friluft, med fokus på å sikre deltagerne positive naturopplevelser. Vi ble delt i to store grupper og innad i disse gruppene formet vi teltgrupper på tre og fire personer. Vi hadde cirka en uke for å lage en turplan med utstyrsliste, alle måltidene vi skal lage og en fysisk aktivitetsøkt som vi gjennomfører i naturen.

Dag 1

Selve turen startet på en solskinnsdag med en biltur til leirplassen ved Bråtafallet i Trysil kommune. Plassen var veldig vakker, men det var litt utfordrende å finne gode teltplasser da alt var humpete. Dagen fortsatte med en økt om å lage bål og førstehjelp. Deretter fikk alle telt-lagene god tid til å lage middag. Hos oss sto stekt laks med avokado-mangosalat og tortellini på menyen med stekte epler og kesam som dessert mens noen andre lagde jegergryte og bakt potet på bål. Til slutt var alle ganske fornøyde og klar for kvelden.

collage1

Leirplassen

20200825_171419

Middagen vår laget på stormkjøkken og gassbrenner

20200825_181502

Det beste desserten: stekt eple med kanel og kesam

Dag 2

Alle startet dagen med å klage over kulden. Natten var derfor ganske lang, spesielt for de som sov i hengekøye, men ingen av de andre som var i telt nevnte noe om underlaget. Dette var turdagen da vi gikk en cirka 6 km lang rundtur i Fulufjellet Nasjonalpark. Denne parken ligger langs svenskegrensen der både Sverige og Norge har sin del av parken.

Siden klassen min er delt i to så startet vi turen i ulike retninger og møttes i midten der vi hadde felles lunsj. Utsikten var veldig fin hele veien. Den første etappen var oppover så gikk vi et godt stykke langs grensen før vi begynte turen nedover. Min gruppe fikk lede halvparten av den første etappen der vi øvde på å være en god turleder som sikrer trygge og hyggelige turopplevelser for alle. Etter turen kom vi oss tilbake til leiren der alle teltgruppene lagde en gourmetmiddag. Hos oss var det bali kyllinggryte med ris og salat og lapper som dessert, mens naboene våre spiste lapper med blåbær og bacon. Dagen sluttet med hyggelige samtaler rundt bålet og tips for å sikre en bedre natts søvn enn dagen før.

collage

Turdag i Fulufjellet Nasjonalpark

20200826_172802

Teltgruppene lager gourmet middag

Dag 3

Denne dagen begynte mye bedre enn den forrige da hele gjengen hadde sovet mye bedre enn natten før. Etter frokost gjennomførte vi fysiske aktivitetsøkter der noen hadde eldre mens andre hadde inaktive voksne som målgruppe. Lærerne hadde også forberedt oss en konkurranse der vi i teltgrupper kunne sammenligne vår kunnskap om viktige temaer innenfor friluftsliv som blant annet førstehjelp, allemansretten og båltenning. Som avslutning delte vi noen refleksjoner rundt turen før vi pakket ned leiren, ryddet etter oss og begynte reisen hjemover.

Jeg er veldig takknemlig for denne muligheten der vi som klasse fikk være med på tur. Selv om vi hadde ikke så mange muligheter for sosialt samvær, da alle var ganske slitne på kvelden ble vi i alle fall mye bedre kjent internt i teltgruppen og har kommet hjem med mye nyttig og praktisk kunnskap. Jeg håper at semesteret kan fortsette så normalt som mulig med en del fysisk undervisning slik at jeg kan også dele med dere noen flere spennende hendelser enn bare livet rundt digital undervisning.