Language: NOR | ENG

Eksamen på animasjon og digital kunst

Eksamensperioden er for mange litt spesiell dette semesteret. Men hvordan er den på studiet mitt? Det får du svar på i dette blogginnlegget.

Da var min fjerde og siste eksamen dette semesteret levert, bagen pakka og juleferien i gang! 

Siste eksamen gjennomført

I dag hadde jeg siste eksamen i 3D & generalisering, og det var like før jeg ikke rakk å gjøre ferdig siste oppgave. Jeg er sikker på at man kan få magesår av mindre. Den første oppgaven gikk greit. Da skulle vi modellere en lekebil så godt vi kunne ut i fra referansebilder som vi fikk og så skulle den tekstureres (legge på farger og tekstur) og lyssettes. Til slutt skulle vi lage en liten video for å vise modellen fra alle sider.

For å lagre denne videoen som en videofil må man gjøre det som kalles rendring. For de som ikke er kjent med rendring betyr det kort og godt at maskinen skal omgjøre kode til pixler slik at vi kan se det ferdige produktet. Rendring kan ta veldig mye tid, og tiden endres ut i fra flere ting, blant annet hvor mange pixler bildet skal ha og hvilken renderer man bruker. Her gjorde jeg min store tabbe og valgte den tyngste rendereren som tar lengst tid, og dermed mistet jeg mange verdifulle minutter på å vente på rendringen. Protip: les oppgaveteksten på nytt før du setter i gang med tidkrevende greier.

Å sitte å vente i 45 minutter under en seks timers eksamen, mens PCen din renderer og du ikke får gjort noe i mellomtiden er ikke å anbefale. I hvert fall ikke når klokka tikker faretruende mot deadline og du ikke har startet på siste oppgave enda. Siste oppgave gikk heldigvis veldig mye raskere (skulle rigge og lage en fire sekunders animasjon av en ferdig modellert slange), så jeg rakk det akkurat.

Begge oppgavene ble ferdig og levert i tide. Dog må jeg innrømme at det nok ikke er den mest grasiøse animasjonen av en slange som er laget.

Totalt fire eksamener

Dette var altså en praktisk eksamen. Dette semesteret (første semester på bachelor i animasjon og digital kunst) så har vi hatt fire eksamener. En mappeeksamen i tegning, en mappeeksamen i utvikling & previsualisering og to eksamener i 3D & generalisering - en var mappeeksamen og en var praktisk eksamen.

I en praktisk eksamen som denne jeg fortalte om nå så får man en oppgave utdelt klokken 09:00 om morgenen, så skal man utføre oppgaven og levere den på nett innen klokken 15:00. Vanligvis sitter man i klasserommet, men denne gangen ble det over Zoom på grunn av covid-19. Denne eksamenen hadde ingen skriftlige deler i det hele tatt, kun to praktiske oppgaver som skulle gjennomføres, men det er mulig det varierer mellom hvilken linje du går og hvilken eksamen det gjelder.

Min erfaring med mappeeksamen

Den andre typen eksamen vi har hatt er mappeeksamen. Der får man utlevert oppgaven lenge før innleveringsfrist. Den første oppgaven har vi jobbet med helt siden starten av faget i august og den andre fikk vi allerede i september, mens den siste fikk vi utlevert tre uker før fristen, så det varierer fra fag til fag.

På en mappeeksamen så er det ofte rom for å være ganske kreativ og tolke oppgavene på sin egen måte, og man har god tid til å fordype seg i oppgaven. I mappeeksamenen til 3D var oppgaven å gjenskape en filmscene i 3D, og der gjenskapte jeg busstopp-scenen fra Min Nabo Totoro som var kjempegøy.

Heller ikke her er det mye skriftlig, bare en av våre tre mappeeksamener hadde noe skriftlig og det var et refleksjonsnotat for tegningen. Så for de som liker best å vise hva de kan fremfor å bevise det skriftlig så er dette veldig fine eksamensformer. 

Selv er jeg veldig glad for å ha slike eksamener. De har gjort at eksamensperioden kanskje har vært litt stressende, men også veldig gøy, spennende og lærerik. 

Publisert: .
Vil du hjelpe oss å bli bedre?