Language: NOR | ENG

Drømmejobben etter fullført studium

Til sommeren kan Andrea se tilbake på fem år med høyere utdanning på studiested Rena. Nå har hun rettet blikket mot arbeidslivet.

Grunnen til at vi alle studerer er jo for å få kompetanse som åpner dørene for spennende jobbmuligheter når vi fullfører utdannelsen. Jeg har over mange år utviklet en sterk interesse for markedsføring og særlig merkevarebygging, og det er dette jeg håper på å få jobbe med når jeg nå til sommeren endelig skal ut på arbeidsmarkedet. Jeg skal innrømme at jeg både gleder meg og gruer meg, for det er jo også noe skummelt i å skulle starte et nytt kapittel av livet med å gjøre noe helt nytt. 

Det som har vært så kult med Master i økonomi og ledelse - spesialisering i markedsføringsledelse er at det har både videreutviklet interessen min for merkevarebygging, men også gitt meg stor interesse for andre relevante områder. Ikke minst har jeg fått en økt interesse for den digitale utviklingen bransjen er inne i. Jeg har jo valgt å søke meg inn mot en bransje som beveger seg raskt og hvor det kontinuerlig skjer noe nytt, og det er mye å følge med på og sette seg inn i, men så er jeg så heldig at jeg synes dette er veldig spennende. 

Det vanskelige er at det finnes utallige stillinger som kan høres spennende ut, og de mange alternativene gjør det vanskelig å velge hvor man skal søke seg videre. Drømmen min er å finne et selskap hvor jeg kan bidra som en ressurs, samtidig som jeg nå endelig kan få utvikle meg videre med alt det praktiske det vil innebære å arbeide med markedsføring og merkevarebygging. Teori er én ting, og det er flott å ha den grunnleggende forståelsen for temaer i bakhodet, men det er tross alt slik at det blir noe helt annet å jobbe med markedsføring og merkevarebygging i praksis. 

Verdiskaping er noe jeg synes er veldig spennende og ikke minst morsomt, og å få arbeide med det gleder jeg meg veldig til. Det jeg derimot enda ikke er sikker på er hva jeg vil trives best med, om det er å arbeide i et markedsføringselskap eller om det er å arbeide med markedsføring internt innen én bestemt merkevare. Noe av det viktigste jeg tar med meg fra studiet er også det å arbeide i team, og å forstå hverandres styrker og svakheter for å dra hverandre opp på en best mulig måte for felles gode resultater. 

Mulighetene er mange, og jeg kan også gå andre veier ettersom utdannelsen min har gitt meg kompetanse innen prosjektledelse, strategi og økonomistyring. Jeg oppfatter også markedsføring som en sentral del av et selskap som bør gå igjen i alle ledd for å skape en helhetlig merkevare. Jeg tror det er mange spennende muligheter i vente, og jeg ser veldig frem til å fortsette å utvikle meg og lære mer i praksis i arbeidslivet! 

 

/Andrea - Master i økonomi og ledelse - spesialisering markedsføringsledelse 

Publisert: .
Emner: Masteroppgave  Rena