Language: NOR | ENG

De mest stilte spørsmålene på utdanningsmessene

De siste ukene har jeg fått mange spørsmål om spillstudiene ved Høgskolen i Innlandet under utdanningsmessene i Lillestrøm, Trondheim og Oslo. Svarene på de mest stilte spørsmålene jeg har fått får du her.

Da var vi ferdige med utdanningsmesser, og vi har vært i Lillestrøm, Trondheim og Oslo for å prate og svare på spørsmål om Høgskolen i Innlandet fra de fremtidige studentene. Det har vært mange som har meldt interesse for Spillskolen, og jeg har blitt spurt mange spørsmål som jeg tenkte å svare på i dette blogginnlegget. 

Hvilke jobbmuligheter finnes etter fullførte studier?

Når tiden som student er over og det er på tide å komme seg ut i arbeidslivet, hvilke jobbmuligheter finnes det for oss som er spillinteresserte? Jo, det er ganske mye forskjellig! Dersom man absolutt vil holde seg innenfor spillbransjen og jobbe for spillselskaper, er det fullt mulig. Det gjelder å være frempå og vise interesse. Det er gode muligheter i Norge, men det er også store muligheter i utlandet. Selv har jeg prøvd å søke litt i Sverige, og kanskje vil jeg også søke litt i Tyskland?

Mange som er ferske bachelorstudenter utnytter ofte muligheten til å gå ut i praksis for bedrifter. Dette gir god arbeidserfaring, samt en fot innenfor bedriften. I tillegg til dette får vi som går på Spillskolen her i Hamar tilbud om praksis i utlandet som dekkes av Erasmus. Dette er et stipend som du ikke trenger å betale tilbake, men praksisen skal skje i Europa, utenfor Norge. Selv har jeg søkt om dette, og venter spent på svar! 

Vi trenger heller ikke å holde oss innenfor spillbransjen. Jeg kjenner flere som har jobbet mye med reklamer, introsekvenser, frilansjobber, bøker og til og med jobbet for Norsk Tipping. Selv om dette er Spillskolen, er det ikke begrenset til bare spill. Her er mulighetene store!

82125427_460555367958027_6193280018345361408_n

Hvilke oppgaver blir vi tildelt i løpet av studietiden?

Når det er snakk om oppgaver, kan jeg snakke mest for de som tenker å gå Bachelor i animasjon og digital kunst som jeg har studert selv. Oppgavene jeg har fått i løpet av de tre årene er mange og varierte. Men samtidig er de veldig åpne for tolkning. Når det kommer til 3D-modellering har vi fått oppgaver om å lage undervannscener med to dyr, et kjøretøy, en cartoonkarakter, anatomisk korrekte karakterer, en stilisert karakter basert på oss selv, aliens, you name it! Alle disse oppgavene kan tolkes forskjellig. Når det er snakk om å lage en scene med to dyr, trenger det ikke være dyr som allerede eksisterer. Her kan man slippe fantasien løs og være kreativ. 

Når vi fikk oppgaven om å lage et kjøretøy, hvilket som helst kjøretøy, var det mange som lagde biler og sykler. Men det var flere som tolket oppgaven slik de selv ville, og selv endte jeg opp med å lage et romskip. Det ble også lagd forhistoriske kjerrer og sjørøverskip. Dette var en utrolig gøy oppgave å bli tildelt.

Når det kommer til Bachelor i spillteknologi og simulering vet jeg ikke 100 prosent sikkert hvilke oppgaver som ble gitt, men jeg vet at det var noen oppgaver som gikk ut på å lage forksjellige minigames med hjelp av koding.

 

Dragee

Hvor mye lærer vi om spill og spillutvikling?

I det første semesteret har vi litt teori. Da lærer vi om spillhistorien og hvordan det første spillet ble skapt. For oss som er spillinteressert var dette historie som var gøy å lære. Noe jeg setter pris på i dette studiet er at det ikke er fokus på å huske litteratur, men det praktiske. Vi lærer å bruke verktøy og å skape. 

Når det kommer til spillutvikling er det ofte samarbeid mellom de to linjene. I andre semester lagde vi vårt første spill. Da samarbeidet animasjon og digital Kunst sammen med spillteknologi og simulering for å lage et eget spill. Da fikk vi god innsikt over alle steg som kreves for å lage et spill fra bunnen av. Dette er utrolig spennende!

Må man kunne 3D, eller kan man bli konseptkunstner?

For de som er mer interessert i å jobbe med konseptkunst og 2D, er dette fullt mulig. Det var flere i klassen som ikke var spesielt interessert i 3D, men som ville jobbe med konseptkunst for spill. Og vi har stor bruk for konseptkunstnere! Dersom du er mest interessert i konseptkunst, vil du allikevel få mulighet til å lære 3D og animasjon, noe som er kjempefint å ha på CV til senere bruk. Det å kunne hele prosessen fra konsept til fullført produkt er bare et stort pluss.

Hvordan er studentlivet i Hamar, bor man sentralt?

Studentlivet i Hamar kan jeg trygt skryte av. Selv flyttet jeg helt fra Ålesund til Hamar, og det var kjempeskummelt. Heldigvis var det et kjempebra opplegg med fadderuka før skolestart, og der fikk jeg flere venner som jeg fortsatt henger med i dag, nesten fire år senere. Nesten hver torsdag er det arrangementer på studentbaren Greger’s, alt fra quizkvelder og maskeradeball til konserter som holdes av de som går musikklinjen.

I tillegg holdes det brettspillkvelder, drink and draw, og ikke minst for oss som er interessert i spill - CHS Gaming. Dette er en gruppe for de som er glad i å spille alle slags spill. Det har også tidligere blitt dannet lag i for eksempel Overwatch der det har blitt spilt kompetitivt. Det er forsåvidt alltid noe å finne på her på Hamar!

Når det kommer til beliggenhet kommer det an på hvor du velger å bosette seg, og om det er privat eller offentlig. Selv har jeg bodd både privat og offentlig. Private boliger er ofte litt dyrere, og gjerne litt lengre unna sentrum, men det finnes fortsatt muligheter for å bo nært og billig. Jeg bodde det første året privat, ca 15 minutters gange fra høgskolen. Akkurat nå bor jeg hos Studentsamskipnaden i det samme bygget som studentbaren. For meg er det da ca 100 meter å gå til hovedbygget på høgskolen! Samtidig er det billig og greit! Jeg anbefaler deg dog å søke ganske tidlig, da det ofte er mange om beinet. 

 

83254085_468299820506267_9133257051684732928_n

Hvilke programmer bruker vi?

Programmene vi lærte i animasjon og digital Kunst er Autodesk Maya, 3D-Coat og Substance Painter. Så om du har erfaring med disse programmene, er det bare et pluss! Men selv om vi lærer disse programmene, er vi ikke bundet til dem. Så lenge du kan levere hva oppgaven spør etter, kan du bruke hvilket som helst program. Selv har jeg kjøpt Zbrush og brukt Blender 2.8 en del.

Når det kommer til spillteknologi og simulering, blir det også lært Autodesk Maya i de første semestrene, men her bruker de spillmotoren Unreal. Og for de som lurer på kodespråk, er det da C++ som blir brukt, så dersom du er interessert kan det være smart å ta en titt på dette!

Må jeg kjøpe en egen PC?

Når du kommer inn på Spillskolen er det krav om en litt sterkere laptop som du kan ta med deg på skolen. En god gaminglaptop er anbefalt, disse ligger på rundt 15 til 25 tusen kroner. Selv kjøpte jeg en MSI Dominator Pro til 20 tusen, og den holdt i alle årene til jeg solgte den da jeg ble uteksaminert. 

Kommer vi til å lansere spill?

Om det blir lansert spill eller ikke kommer helt an på deg selv. Om du er skikkelig interessert i å få publisert et spill, er det så klart mulighet til det! Det er flere studenter som har hatt suksess med å lansere spill, blant annet spillet Tanknarok som fikk pris for beste studentskapte spill.

Hva er kravene for å komme inn?

Når det kommer til krav, er det per dags dato ingen karaktergrense. Dersom du består opptaksprøven i animasjon og digital Kunst, kommer du inn. Opptaksprøven er ikke skummel eller vanskelig, du skal bare vise til tidligere kreasjoner. For eksempel tegning, animasjon eller 3D-verker!

For spillteknologi og simulering er det krav om å enten ha S1 og S2-matte eller å ha R1.

Trives du?

Ja, jeg trives utrolig bra. Etter at jeg fullførte bacheloren kunne jeg ikke tenke meg å bli ferdig helt enda, og vurderte faktisk å gå opp igjen de to siste årene med andre valgfag. Istedenfor valgte jeg å søke meg inn på et årsstudium i VR og AR. Her har jeg lært koding og å skape app/spill, så nå kan jeg i teorien lage et spill helt på egen hånd dersom jeg vil det.

Jeg tror trivselen min har gjort at jeg har prestert bedre, da jeg koser meg i klasserommet og har det gøy med medstudentene. Trivsel er noe av det viktigste i studentlivet!

Publisert: .