Laktatprofil

IMG_4235.jpgweb liten

Gjennomgang av testresultat

Måling av laktat i blodet (melkesyre) ved trinnvis økende intensitet gir tilbakemelding på din laktatprofil.

En laktatprofil gir mulighet for å få en individuell intensitetsskala. Sammen med måling av puls gir bruk av laktatprofil bedre forutsetninger for å styre treningen innenfor ønskede intensitetssoner enn ved bruk av pulsmåler alene. Du kan velge mellom testing på sykkel eller testing på tredemølle. Ved testing på sykkel er SPD standard pedal, men det er også mulighet til å teste med SPD-SL.

Forberedelser før testing

For å få et mest mulig sikkert testresultat er det viktig at de som skal testes gjennomfører de nødvendige forberedelsene som kreves før de ulike testene. Ved retest er det viktig at testpersonen stiller likt forberedt fra gang til gang. Dette for å sikre at de resultatene testpersonen oppnår skyldes det treningsarbeidet som er nedlagt.

 

Kunden har selv ansvar for å gjennomføre ca. 10 minutter oppvarming i forkant av test. I tillegg oppfordrer vi deg som skal teste laktatprofil til å:

  • Ikke har gjennomført hard trening dagen før test
  • Ikke har trent tidligere på testdagen
  • Har hatt tilstrekkelig med tid etter siste måltid
  • Har fått tilstrekkelig søvn og hvile i dagene før test
  • Stiller med mest mulig lik bekledning/sko fra gang til gang    

Vi kan ikke garantere korrekte resultater hvis forberedelsene ikke er utført eller hvis man stiller til test med sykdom.