Studiestart og semesterregistrering

Alle studenter ved Høgskolen i Innlandet må betale semesteravgift og semesterregistrere seg hvert semester. På denne siden finner du generell informasjon om studiestart og betaling av semesteravgift og -registrering for både nye studenter og studenter i løp.

Det vil være en stor fordel for deg å ha betalt semesteravgiften, semesterregistrert deg og aktivert deg som student før studiestart. Du vil da få tilgang til systemer og nettverk som du har behov for, som tilgang til aktuelle rom i  Canvas. Det er i  Canvas du vil finne mer informasjon om det enkelte emne med undervisningsplaner.

Nye studenter vil få tilsendt e-post med informasjon om registrering og innlogging rundt 1. august. Det er ikke mulig å betale semesteravgift og -registrere seg før dette.

 

Semesterregistrering - Ny student

Som ny student må du gjennom følgende trinn for å registrere deg:

  1. Betalingsinformasjon hentes i Studentweb.
    For å logge på Studentweb benyttes PIN-kode. Denne koden er oppgitt i e-posten du får tilsendt rundt 1. august. Dersom du ikke mottar e-post, vennligst ta kontakt med høgskolen på e-post: giro@inn.no
    1. Logg på Studentweb med fødselsnummer og PIN-koden.
    2. Betalingsinformasjon finner du under Mer -> Betaling. Her oppretter du faktura.
    3. Det kan ta noen virkedager fra du betaler til innbetalingen er registrert i våre systemer, så gjør dette så snart som mulig.
    4. Velg "Start registrering" og fullfør registreringssekvensen, som blant annet inkluderer at du melder deg på til undervisning og vurdering (eksamen) i emnet/emnene som inngår i utdanningsplanen din for det første semesteret. Du mottar en kvittering via e-post når semesterregistreringen er fullført.
  2.  Aktiver deg som student

    Når semesteravgiften er registrert innbetalt og semesterregistreringen er gjennomført, kan du aktivere deg som student. Du aktiverer din brukerkonto i Selvbetjeningsportalen. OBS: Dersom du ikke oppga ditt mobilnummer eller din e-postadresse da du søkte studieplass, må du registrere dette i Studentweb under Min profil (Høgskolen bruker mobilnummer i forbindelse med aktivering).

    1. Velg <Aktivere konto>. Her registrerer du deg med fødselsnummer - og du vil da få tilsendt en engangskode til din mobiltelefon. Denne koden benytter du i den videre aktiveringsprosessen. 
    2. Når du aktiverer deg, får tildelt brukernavn (= studentnummeret ditt), og du må lage ditt eget passord. Dette brukernavnet og passordet vil gjelde for alle IT-systemer i høgskolen, også for Studentweb .
  3. Digital studentbevis

    Etter at du har betalt semesteravgift og fullført semesterregistrering, kan laste ned digitalt studentbevis via app. Appen kan benyttes bl.a. hos studentsamskipnadene og kollektivtransportselskaper for å få studentrabatt. For at det digitale studentbeviset skal være gyldig må du ha betalt semesteravgiften og semesterregistrert deg. Ved fremvisning må du kunne legitimere deg med annen gyldig legitimasjon. Last ned appen fra App Store (iOS) eller Google Play (Android) eller Windows Store.

    Logg inn med vanlig brukernavn og passord gjennom Feide (OBS! Du må først ha aktivert deg i aktiveringsportalen). Første gang du logger på må du velge institusjon; Høgskolen i Innlandet.

For mer informasjon og hjelp til registrering, se  denne siden. Obs: punkt 3 gjelder ikke for studenter ved Studiesenteret.

 

Semesterregistrering - Student i løp

Slik semesterregistrerer du deg:

  1. Logg deg på Studentweb med studentnummer og passord.
  2. Opprett faktura på semesteravgift og betal denne.
  3. Start selve semesterregistreringen. Du blir automatisk påmeldt til undervisning og eksamen i emnene du har i utdanningsplanen din for semesteret du registrerer deg.
  4. Kontroller og eventuelt oppdater adresseinformasjonen din under «Min profil».

 

Studiestart

Du møter på det studiesenteret du velger fra lista når du søker studiet. Foreleser leder seminarene via vårt videokonferansesystem. Seminarene er ikke mulig å se eller delta på hjemmefra e.l. og de blir ikke streamet og lagt på nett i ettertid. Du må derfor møte opp på ditt studiesenter for å delta på seminarene. Det vil på seminarene bli lagt opp til oppgaveløsning og gjennomgang av fagstoff og caser, muligheter for å stille spørsmål m.m. Det er ikke obligatorisk å delta på seminarene, men seminarene er en stor og viktig del av undervisningsopplegget i disse studiene, og du vil miste en viktig del av undervisningen og informasjonen ved ikke å møte.

Timeplan og pensum finner du  her.

 

Hvilket studiesenter tilhører du?

studiesenter

Studentweb under "studier" kan du se hvilket studiesenter (klasse) du tilhører. Kontaktinformasjon og adresse til ditt studiesenter finner du på  Studiesenteret.no/ under "Studiesenter".

 

Det er mulig å bytte studiesenter under studietiden. For å gjøre det må du sende en e-post til studieveileder etter studiestart, men senest innen 1. oktober i høstsemesteret/1. mars i vårsemesteret med beskjed om dette. 

NB! Det er dessverre ikke mulig å søke om å avlegge eksamen andre steder enn på et studiesenter tilknyttet Studiesenteret.no eller på Høgskolen i Innlandets avdeling på Rena.

 

Frister for betaling og semesterregistrering

 

Høstsemesteret

Studentweb åpner 1. juli

Vårsemesteret

Studentweb åpner 1. desember

Frist for betaling av semesteravgift: 1. september 15. januar
Frist for semesterregistrering: 1. september 15. januar