SINNs aktivitet under koronakrisen

SINNs aktivitet under koronakrisen

SINN står for ting som studentboliger, bokhandler, helsetjenester og kantiner på de forskjellige studiestedene.

StInn har vært i dialog med Studentsamskipnaden i Innlandet for å kunne gi full oversikt til studentene!

Jeg har vært i kontakt med Cesilie Robertsen, prosjektleder i SINN (studentsamskipnaden i Innlandet), og hørt litt om hvordan de drifter i disse dager. Cesilie forteller at SINN Helse, drifter ordinert, men fra hjemmekontor. Det vil si at alle rådgivere og psykolog har flyttet sine samtaler til en sikker, digital plattform. De har nettopp utvidet sitt tilbud, og studentene kan nå booke timer hos hvilke som helst rådgiver (før booket man rådgiver tilknyttet sitt studiested) og det er også mulig å booke timer utover ettermiddag / kveld. Studenter kan booke time via deres  hjemmeside. I tillegg til dette har de også opprettet en servicetelefon. Denne er åpen fra 09.00 til 15.30 hver dag og bare å benytte seg av, dette skal være et lavterskel tilbud. Du finner servicetelefonen på tlf: 905 24 703.

SINN påpeker at de, i likhet med StInn, ønsker å få på plass en digital form for sosial aktivitet for å ivareta studentenes psykiske helse. Dette ønsker de å gjøre i samarbeid med både oss, studentsamfunnene og studentprestene (jeg vil informere mer om studentprestenes virksomhet i en egen artikkel). VI har allerede begynt å se på muligheter rundt dette og stiller oss positive til en slik løsning.

Cesilie avslutter sin melding til meg med en forsikring om at SINN gjør sitt ytterste for å være tilgjengelig for studentene i den krevende situasjonen vi sitter i nå. De følger med på endringene fra dag til dag, og er beredt på å forholde seg til eventuelle nye føringer.

 

Noen hverdagstips fra SINN Helse:

-          Behold hverdagsrytmen din

  • Legg deg og stå opp til samme tid. Det gir deg bedre søvn, og mer overskudd. Fortsett med studiene dine, og benytt tiden til å lese. Lag digitale kollokvier via SKYPE eller TEAMS og forbered dere sammen.

-          Fyll på med frukt og grønt

  • Når vi befinner oss i en situasjon som både er ny og annerledes for oss kan det oppleves stressende, så vær derfor snill med kroppen din og gi den masse påfyll og byggesteiner fra frukt og grønt i regnbuens farger. Da føler du deg mer opplagt og rustet for dagene med hjemmestudier. Lag deg også en mugge med vann, kanskje du vil ha noen sitronbiter oppi? Eller en hjemmelaget smoothie med bær, nøtter og yoghurt.

-          Vær aktiv

  • Gå en tur i frisk luft (hold 1 m avstand til andre)
  • Tren yoga over nett, se for eksempel HER  eller HER    
  • Ta jevnlig med pauser, og litt frisk luft

-          Ring en venn

  • En telefon over en kopp te på kvelden kanskje? Eller SKYPE mens dere ser favorittserien? På SKYPE kan dere også dele skjerm, og hjelpe hverandre med studier Ring eller send en sms til mamma, pappa eller bestemor? Eller ta kontakt med oss i SINN Helse HER  

-          Tenk positive tanker

  • Tankens kraft er mektig, tenk positive tanker og prøv å senke skuldrene. Pust helt ned i magen, og gi deg selv en mental klem fordi DU er BRA <3

-          Minn deg selv på at korona-hverdagen vår er midlertidig og vil gå over

  • Situasjonen er midlertidig og før vi vet ordet av det er vi tilbake til hverdagen slik vi kjenner det.

-          Gjør noe som gjør DEG glad og fyller deg med god energi <3

Trenger du noen å snakke med kan du kontakte oss i SINN HELSE HER