
Lillehammer kommune har sammen med SePU over flere år jobbet systematisk med å heve kvaliteten på ordinær opplæring og spesialundervisning. Nå kommer resultater som viser at kommunen lykkes.
I et oppslag i Gudbrandsdølen Dagning 8.2.2016 forteller skolesjef Håvard Ulfsnes i Lillehammer kommune at det i år er klar nedgang i antall ungdomsskoleelever som mottar spesialundervisning. I stedet får flere barn enn før spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Ulfsnes mener målrettede tiltak i Lillehammerskolen gjør at de lykkes med tidlig innsats, tilpasset opplæring og økt læringsutbytte.
Økning i spesialundervisning, men ønske om inkludering
I 2011/2012 gjorde SePU, Høgskolen i Hedmark en evaluering av i hvilken grad skolene i Lillehammer kommune oppfyller kravet om å drive tilpasset opplæring. Forholdet mellom ordinær opplæring og spesialundervisning ble undersøkt, og resultatene fra dette arbeidet dannet grunnlag for et forsknings- og utviklingsarbeid som fortsatt pågår i kommunen.
Før prosjektet startet hadde Lillehammer kommune over lengre tid opplevd en vekst i andelen elever som mottar spesialundervisning fra 4,6 % 2006 til 8 % i 2011. Ressursfordelingen fra den ordinære opplæringen til vedtak om spesialundervisning hadde økt bekymringsfullt etter innføringen av Kunnskapsløftet.
Samarbeid med forskningsmiljøer
Med dette utgangspunktet har kommunen jobbet sammen med SePU, Høgskolen i Hedmark og etter hvert Høgskolen i Volda gjennom Speedprosjektet, for å utvikle et profesjonelt læringsfellesskap og skape forbedring og økt læringsutbytte for alle elever. Kommunen opplever et bedre samarbeid mellom skolene og PPT, de har utviklet et system som sikrer kvaliteten i spesialundervisningen og de har styrket den vanlige undervisningen. Nå viser også tallene siste tre år at andel elever med spesialundervisning i Lillehammerskolen har stabilisert seg under 6 %. Målet til Lillehammerskolen, 5,5 %, nærmer seg.
Lenker:
- «Med rom for alle» Kvalitetssikring av spesialundervisning i Lillehammerskolen (Spesialpedagogikk, 03/15)
- Utvikling av det profesjonelle læringsfellesskapet i Lillehammerskolen (SePU-nyhet 8.5.2015)
- Bladet Spesialpedagogikk
- 'Det må være rom for begge deler’ Forskningsarbeid – med rom for alle og blikk for den enkelte SePU-rapport)
- Prinsipper og prosedyrer for spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning – Telemark fylke (SePU-rapport)
- Utvikler systemer for å sikre kvalitet i spesialundervisning (SePU-nyhet, 25.4.2015)
- Ønsker å styrke inkludering (SePU-nyhet, 6.8.2012)
- SPEED-prosjektet