Sandbeck

last ned

Forskningsprosjekt i anledning Sandbeck-jubileet i 2018.

I snart 60 år har forfatteren og artisten Vidar Sandbeck (1918-2005) gledet generasjoner av barn og voksne med tekster i ulike sjangrer og medier, «live» og i opptak. Hans kunst har imidlertid fått relativt liten oppmerksomhet i forskningen. I 2018 er det 100 år siden Sandbeck ble født.

For å øke kunnskapen om Sandbecks varierte kunstnerskap fram mot jubileet har Sandbeckstiftelsen, Høgskolen i Hedmark og Oplandske bokforlag gått sammen om et forskningsprosjekt om Vidar Sandbeck knyttet til litteraturvitenskapelig og tverrdisiplinær forskning. Forskningsprosjektet er forankret i Institutt for humanistiske fag ved Høgskolen i Hedmark.

Vidar Sandbeck utdannet seg opprinnelig til klassisk fiolinist og hadde sin debutkonsert i Stjørdal i 1941. Hans musikalske løpebane tok imidlertid en annen vending og han ble isteden visedikter, melodikomponist og sangartist. I 1954 gav han ut sin første visesamling, I døragløtten, og i 1959 debuterte han som plateartist med «Pengegaloppen», en låt som med ett slag gjorde ham til en berømt artist. Etter hvert ble han også kjent gjennom TV og radio, både som gjest og programleder, blant annet som barnetimeonkel i Barnetimen for de minste. I 1962 debuterte han som romanforfatter med boka Rundtramper og flatfele, og i 1968 gav han ut den første barneboka, Skatten på jordbærøya. Med tiden skulle det bli nærmere 400 viser, en rekke plateutgivelser og nesten 40 prosabøker; romaner, selvbiografiske bøker og barnebøker. Flere av visene er oversatt og spilt inn på andre språk, særlig svensk og dansk.

Vidar Sandbecks debutbok fikk en noe blandet mottagelse. Mange mente imidlertid som Aftenpostens anmelder at boka i hovedsak var en «en gledelig tilvekst til vår gode visediktning» (Prytz, 1954). Den neste boka kom etter at radio- og plateartisten Sandbeck hadde blitt hjertelig omfavnet av det store publikummet. Pengegaloppen og andre viser (1959)fikk en overveiende positiv mottagelse også av anmelderne, for eksempel signaturen Torso i Østlendingen som skriver om «blinkskuddene som har gjort og gjør Sandbeck til en av de mest populære platesjarmørene vi har i dag […] alle [visene er] så herlig fulle av liv [….] ‘Regnbågåbrua’ hans gir en klar pekepinn om at han også kan lage viser av lyrisk art”. Med bøkene om Påsan slo Sandbeck igjennom som prosaforfatter. Øysten Rottem skriver i Norges Litteraturhistorie (1977): «Romanene er folkelig fortellerkunst med prosalyriske kvaliteter, og som folkelivsskildringer fra proletært småbrukermiljø hører serien til de betydeligste i norsk etterkrigslitteratur”. Sandbecks kunstneriske virke er gjennom årene blitt belønnet med sølvplater, ærespriser som tekstforfatter, spelemannspriser, Cappelens jubileumspris, litteraturpris fra Landslaget for språklig samling og Kongens fortjenestemedalje i gull, bare for å nevne noe.