Korprisen 2022 til Thomas Caplin

Norges korforbund overrasket dosent Thomas Caplin med prisen under avslutningskonserten for Sommerkorskolen på Hamar 29. juli.

Thomas Caplain i aksjon.

Thomas Caplin i aksjon.

Foto: Villimas Norkunas

I år ble prisen tildelt en person som er sanger, dirigent og arrangør, komponist og forfatter, pedagog og forsker, som presidenten i Norges Korforbund Trond Håskjold ordla seg, da han presenterte årets vinner til stor applaus fra publikum.

– Dette er stort. Vi er mange som kunne fått denne prisen og det er viktig at vi fortsetter med den jobben vi gjør og kommer videre med faget, sa Thomas Caplin. Vi er privilegerte som får jobbe med dette er viktig at aldri skal ta det for gitt at vi kan gå på korøvelse. Det har vi lært oss etter pandemien, avsluttet årets vinner, før han takket for prisen.

Gjev pris

Korprisen deles ut av Norges korforbund annethvert år og og i statuttene heter det at prisen tildeles enkeltpersoner eller grupper som har bidratt til å gi norsk korsang større og høyere kvalitet. Det er styret i Norges Korforbund som er jury og tildeler prisen etter nominasjon fra Kor-Norge.

I juryens begrunnelse for tildelingen heter det: "Det er spesielt riktig å tildele Thomas Caplin denne prisen i år, etter at vi har vært gjennom en pandemi. I denne perioden har han vist kreativitet og vært løsningsorientert. Han har gått foran og vært en pådriver for digital korledelse og tilrettelegging av digitale pedagogiske verktøy, noe som har vært til."

Prisen er på 30 000,- kroner og blant tidligere prismottakere finner vi Henning Sommerro og dirigent for Nidarosdomens guttekor, Bjørn Moe. Prisen har vært delt ut siden 2002.

Glede ved HINN

Thomas Caplin er dosent ved Institutt for kunstfag og kulturstudier ved lærerutdanningene på Hamar og instituttleder Ingeborg Lunde Vestad og dekan Morten Ørbeck mottok nyheten om prisen med stor glede. – Vi er veldig takknemlige for Thomas' langvarige og formidable innsats for høgskolen, og vi er stolte og glade over at arbeidet hans anerkjennes nasjonalt gjennom denne prisen, sier Ørbeck og Vestad i en kommentar.

Bilde av Thomas Richard Caplin
Dosent
thomas.caplin@inn.no

Se også Thomas Caplin på Facebook.

Bilde av Ingeborg Lunde
Instituttleder