English version of this page

Hever sykepleiekompetanse i Indonesia

Kompetanseutvikling for sykepleielærere fra Banda Aceh i Indonesia stod på agendaen da det ble arrangert workshop på Elverum.

Deltakerne avbildet på Elverum.

Foto: Kjersti Lyngvær/HINN

I oktober 2022 arrangerte Institutt for helse- og sykepleievitenskap i Elverum en internasjonal workshop for deltakere i det internasjonale prosjektet Capacity Building in Nursing Education in Indonesia (CABNEI).

Utdanning av sykepleielærere

Målgruppen for workshopen var sykepleielærere fra Aceh-provinsen.

– Prosjektets mål er å heve den pedagogiske kompetansen for lærere som utdanner sykepleiere i Indonesia, sier førstemanuensis Randi Martinsen ved Seksjon for avansert sykepleie ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved HINN.

– Fokus for forrige ukes workshop var planlegging og gjennomføring av simulering for å utvikle undervisning i kliniske studier, fortsetter Martinsen.

Viktig internasjonalt prosjekt

– Dette er det største prosjektet vi har, sa dekan ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved HINN, Per Morten Fredriksen, da han ønsket de 31 deltakerne velkommen til samlingen i Elverum.

Gjestene besto av partnere fra følgende utdanningsinstitusjoner i Indonesia:

• Akademi Keperewatan Ibnu Sina Kota Sabang (AKIS)
  • Universitas Syiah Kuala (FON-USK)
  • Universitas Muhammadiyah Aceh (UNMUHA)
  • Jurusan Keperawatan Poltekkes Kemenkes Aceh (POLTEKKES.)

Fra Skandinavia deltok partnere fra Universitetet i Karlstad fra Sverige, UC SYD fra Danmark og Høgskolen i Østfold fra Norge.

Høgskolen i Innlandet er programkoordinator og fikk, sammen med sine partnere, 9 millioner kroner fra EU til dette prosjektet i 2020.

Prosjektet startet i 2021, og vil avsluttes med en internasjonal konferanse i Banda Aceh i Indonesia i juni 2023.

Bilde av ledere fra Indonesia og Norge for CABNEI
Dr. Hajjul Kamil, (Faculty of Nursing), Dr. Teuku Tahlil, (Faculty of Nursing), Mrs Suwarni Nais (lokal coordinator, representant AKIS), Dr. Abdurrahman (Poltekkes/ repr Ind Nursing Ass Aceh), Prof. Asnawi Abdullah (Unmuha) og dekan Per Morten Fredriksen (Foto: Kjersti Lyngvær/HINN)

Økt pedagogisk kvalitet

– Målet er at gjennomføringen av prosjektet vil styrke den pedagogiske kvaliteten ved utdanningsinstitusjonene som deltar, og at det på sikt vil ha en positiv effekt på helseutfordringer i befolkningen, sier Randi Martinsen.

Hun forteller videre at den gjensidige internasjonale kompetansen som utvikles i et slikt prosjekt, vil ha positiv effekt for alle involverte partnere. Deltakerne i prosjektet vil kunne bidra som endringsagenter ved å kunne ta i bruk mer innovative pedagogiske metoder og på sikt utvikle utdanningspensum.

Dekan ved fakultetet Per Morten Fredriksen utrykker også verdien av samarbeidet.

– Dette er et viktig prosjekt for oss, og det forbedrer også vår kvalitet, understreker han.

Bilde av Per Morten Fredriksen
permorten.fredriksen@inn.no
Bilde av Randi E. Martinsen
Førsteamanuensis