Sasha spilte inn film i Russland da krigen brøt ut

Vår student Sasha Nedbaev er tilbake i Lillehammer etter at han kom seg ut av Russland kort tid før luftrommet ble stengt.

Mann som sitter og tenker i en vinduskarm.

Sasha er nå tilbake i Lillehammer etter oppholdet i Russland. Foto : Privat.

– Som russer har min største frykt nå blitt til virkelighet. Samtidig var jeg ikke spesielt overasket da jeg i forrige uke våknet opp i Perm til nyheten om at Putin hadde invadert Ukraina, erindrer Sasha.

Studerer på studiested Lillehammer

Sasha studerer bachelor i TV-regi ved studiested Lillehammer, og har den siste tiden vært i hjemlandet Russland i forbindelse med en dokumentarfilm han lager om jakten på faren sin, som han mistet kontakten med.

Sammen med moren og søsteren flyttet han til Arendal for åtte år siden. Under det siste oppholdet i Russland bodde han hos sine besteforeldre i Perm, en industriby ved Uralfjellene.

– Spesielt bestemor var veldig bekymret for om jeg ville komme meg ut av Russland. Helt siden OL var over har hun oppfordret meg til å reise hjem til Norge, da hun fryktet at noe som dette kunne skje, sier Sasha.

Det var torsdag morgen at Ukrainas utenriksminister meldte at Russland startet en fullskala invasjon av Ukraina. I fire dager av krigen befant Sasha seg i Russland før han returnerte til Norge. Han hadde ikke bestilt flybillett, og mange av flyvningene mellom Russland og Norge ble kansellert før han kom seg til Norge søndag.

Sasja med familie i Russland.
Sasja var hos besteforeldrene i Perm da Vladimir Putin invaderte Ukraina. Foto : Privat.

– Jeg var aldri spesielt bekymret på egne vegne, da jeg var trygg på at jeg ville komme meg inn i Norge siden jeg har oppholdstillatelse her. Spenningen var mer knyttet til om jeg ville klare å forlate Russland, forklarer Sasha.

Er du HINN-student og engstelig for situasjonen i Ukraina? Her kan du lese om hvem du kan ta kontakt med om du trenger noen å snakke med eller om du skal på utveksling til utlandet.

Kontakt med fagmiljøet på TV-skolen

Ansatte ved Høgskolen i Innlandet har i denne sammenheng bistått for å sikre at Sasja kom seg hjem til Norge. Han sendte jevnlig meldinger med professor Nina Grünfeld for å holde fagmiljøet ved TV-skolen oppdatert, og instituttledelsen fikk raskt sendt over en bekreftelse på at han studerte og skulle ta eksamen hos oss for å unngå potensielle misforståelser ved utreisen.

– Sasha er en uredd og modig student som med filmprosjektet har valgt å ta tak i personlige ting med høy relevans også for andre. Vi visste i forkant at dette var et spennende og viktig filmprosjekt, men som også innebar en viss form for risiko, selv om vi selvfølgelig ikke ante at en krig ville inntreffe mens han gjorde opptak, sier Grünfeld.

Før avreise til Russland for ca. en måned siden måtte Sasha sende inn dokumentasjon på sikkerhetstiltak knyttet til filmprosjektet, noe alle våre studenter må gjøre i slike tilfeller. Etter krigsutbruddet har han vært i løpende dialog med fagmiljøet vårt.

– Jeg har fått god oppfølging fra HINN og har fått hjelp med det jeg trengte, noe jeg har satt stor pris på, sier Sasha.

– Det var noen hektiske dager, men vi er veldig glade for å ha han tilbake på Lillehammer. Vi fikk han ut i tolvte time rett før luftrommet ble stengt, noe som var en stor lettelse. Han virker å håndtere situasjonen godt, men vi vil ha en løpende dialog og stille opp om han trenger bistand fremover, sier Grünfeld.

Høgskolen i Innlandet har satt krisestab og det er besluttet at det ikke skal inngås nye samarbeidsprosjekter med Russland nå. Les mer om det her.

I Russland da krigen brøt ut

Sasha tilbragte totalt fire dager i hjemlandet Russland etter krigsutbruddet. Både hans familie og venner i Russland er klare på at dette er Putins krig, og en handling som ikke har stor støtte blant folket.

– I Russland får vi servert en helt annen virkelighet gjennom mediene enn i Europa. Der blir krigen av statlige medier beskrevet som en redningsaksjon der man redder russere bosatt i Ukraina fra nynazister. Uavhengige medier beskriver hvordan Vladimir Putin har gått til krig, noe svært få med høyere utdanning i Russland vil ha. Mange russere skammer seg over Putin, og personlig er jeg veldig stolt og imponert over den ukrainske presidenten Volodymyr Zelenskyj, sier Sasha.

Portrettfoto Sasja.
Til vanlig studerer Sasha TV-regi ved Høgskolen i Innlandet. Foto : Privat.

Kommuniserer med familie og venner

Tilbake på Lillehammer er Sasha nå jevnlig i kontakt med familiemedlemmer og venner ikke bare i Russland, men også i Ukraina. Til sommeren har han fullført sine studier hos oss, og den opprinnelige planen var å tilbringe sommeren med å pusse opp huset til besteforeldrene hjemme i Perm og reise litt rundt. Disse planene er han usikker på om han vil få gjennomført.

– Personlig så håper jeg å fortsette karrieren etter fullførte studier med å jobbe som redigerer eller fotograf i NRK Nyheter, der jeg også jobber litt nå. Men før den tid skal jeg ferdigstille dokumentarfilmen jeg har jobbet med, trolig i begynnelsen av juni, sier Sasha.

Mens den russiske befolkningen i tiden som kommer trolig vil få kjenne på effektene av de internasjonale sanksjonene, er Sasha glad for dørene som åpnet seg via studier hos oss.

– Jeg ble tipset om TV-skolen ved HINN da jeg studerte medier og kommunikasjon på videregående i Arendal. Jeg vurderte både TV-regi og TV-teknikk, og søkte på begge. Men familie og venner påvirket meg til å velge TV-regi, noe jeg er veldig glad for i dag, avslutter Sasha.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 2. mars 2022 14:14 - Sist endret 22. feb. 2024 11:22