Forskning på egen kreative praksis

Formidling av kunstnerisk utviklingsarbeid er av mange forbundet med noe ukjent og mystisk. Slik trenger det ikke være. Nå er ansatte ved AMEK med på å belyse dette tilsynelatende dunkle feltet. 

I årets siste utgave av Norsk medietidsskrift, som utgis av Universitetsforlaget, har tre ansatte ved Fakultetet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi hatt redaktøransvaret.

Der retter de et åpent blikk på den underkommuniserte ressursen som kunstnerisk utviklingsarbeid er. Ofte befinner den praktiske forskningen seg i utdanningsinstitusjoner hvor forskere og praktikere jobber sammen. Likevel reflekteres dette arbeidet i liten grad i den forskningen som publiseres.  

Professor ved Institutt for TV-utdanninger Audun Engelstad Foto: Trude Lindland

Audun Engelstad, professor ved Institutt for TV-utdanninger og en av redaktørene av Norsk medietidsskrift, forklarer

–Innenfor norske mediefaglige utdanningsinstitusjoner er det i dag relativt få faglige bidrag som tar for seg hvordan man benytter egen praksis og kunstnerisk utviklingsarbeid innenfor film, TV og dataspill-bransjen. Dette feltet er i en stor grad preget av taus kunnskap om medieproduksjon, og dette bidrar til at forskningen har enkelte blindsoner.

Derfor var det viktig for oss å vie hele dette temanummeret til å belyse den forskningen som faktisk foregår innen audiovisuelle medier.

I denne utgaven kan man lese om Siri Senje som har hatt et omfattende prosjekt, med utspring i undervisningen, som tar for seg tilbakemelding på manus. Hans Erik Voktor tar utgangspunkt i egen dokumentarproduksjon for å reflektere rundt portrettet som sjanger, og Ane Lyngstad Oltedal undersøker hva som fremmer og hindrer at noe virker overbevisende i dokumentar. Personlige erfaringer har også sin plass, noe Lotte Mik-Meyer viser i sin refleksjon over kunstneriske sidespor i sin egen praksis. 

 

Tverrfaglig forskningsgruppe

Initiativet til temanummeret kommer fra BAM (Bransjestudier innen audiovisuelle medier), som er en tverrfaglig forskningsgruppe ved Høgskolen i Innlandet og som har som mål å fremme ulike aspekter ved produksjon og distribusjon av spill, film og TV. BAM har skapt en møteplass mellom akademisk og kunstnerisk tilnærming til audiovisuell medieproduksjon.

På hvilken måte har denne gruppa vært viktig?

– BAM har arrangert to nasjonale symposier, med deltakelse fra andre universitet og høgskoler med liknende faglig sammensetning som oss, det vil si ansatte som jobber med audiovisuelle kreative næringer både praktisk og teoretisk. I forlengelsen av disse symposiene har det vært ønske om å løfte perspektivene for et bredere fagfellesskap. Temanummeret til Norsk medietidsskrift er et resultat av dette.

–Det er vel ingen hemmelighet at praktikere kanskje ikke er så glade i å skrive akademiske artikler. Kan man se for seg et samarbeid mellom akademiske forskere og praktikerne? Eller er det en annen måte å formidle den praktiske forskningen på?

–I mange tilfeller har tradisjonelle akademiske forskere og kunstnere/praktikere forskjellig måter å jobbe på og med forskjellige resultater og formidlingsformer. Samtidig har kunstnere og praktikere hatt større utfordringer med å formidle sine bidrag. Artikkelformatet, der redaktørene er i tett dialog med forfatterne, er en måte som ikke har blitt utprøvd i tilstrekkelig grad. Vårt temanummer er et bidrag. BAM har også en antologi på gang. Men det fins en rekke andre muligheter, som for eksempel videoessay og podkast. Og ikke minst er det et stort potensial for prosjekter der akademiske forskere og kunstnere/praktikere kan gå sammen og undersøke problemstillinger fra hver sin innfallsvinkel. 

 

Arbeidet med dette spesialnummeret har vært omfattende og prosjektet har strukket seg over 2 år. Engelstad er fornøyd med prosessen og resultatet.

–Temanummeret viser at praksisnær forskning innen audiovisuelle medier rommer en stor faglig bredde.

Her er kunnskap som andre skapende utøver kan ta til seg, og refleksjoner omkring kunstneriske valg og prosesser. Temanummeret viser at det er fullt mulig å formidle innsikt i egen kunstnerisk virksomhet ved å benytte et skriftlig format, og forhåpentligvis vil dette virke inspirerende for andre innen det audiovisuelle feltet. 

Denne temautgaven av Norsk medietidsskrift leser du her

 

De tre redaktørene fra AMEK har vært:

Bilde av Audun Engelstad
Professor
E-post
audun.engelstad@inn.no
Telefon
+47 61 28 83 17
Bilde av Håvard Vibeto
Førsteamanuensis
E-post
havard.vibeto@inn.no
Telefon
+47 62 51 77 54
Bilde av Nina Frederikke Grünfeld
Prodekan forskning
E-post
nina.grunfeld@inn.no
Telefon
+47 61 28 81 53

 

 

 

Av Trude Lindland
Publisert 2. des. 2022 12:04 - Sist endret 22. feb. 2024 11:22