Brakstart for TV-skolen

For TV-skolen og Årsstudiet i audiovisuelle medier ble semesterstart sparket i gang med et tettpakket program på Lillehammer hotell.

Fredrik Solvang ga salen en innføring i intervjuteknikk, han fortalte om sin metode for å lykkes som programleder og hvor mye arbeid som ligger bak hver sending.

Foto: Thien Quang Le

Endelig! Etter 18 måneder med Zoomundervisning og delvis nedstigning var det semesterstart Det ble en brakdag for TV-skolen og audiovisuelle medier.

- Jeg synes det er viktig å starte studieåret med et brak! Jeg vil at både studenter og ansatte skal glede seg til at sommerferien er over og at et nytt år med undervisning dundrer av gårde. Derfor håper jeg Brakdagen blir noe vi kan gjenta, sier professor ved TV-skolen, Ole Hedemann, som var prosjektleder for dagen.

Tettpakket program

Thomas Seltzer deltok både som intervjuobjekt og tok seg tid til å skrive autografer.  (Foto: Thien Quang Le)
Thomas Seltzer deltok som intervjuobjekt, men tok seg også tid til å skrive autografer.  (Foto: Thien Quang Le)

Programmet for dagen var tettpakket med spennende gjester fra TV-bransjen, som bl.a. Fredrik Solvang og Thomas Seltzer, som ga studenter og ansatte en energibombe og etterlengtet påfyll, både faglig og sosialt.

- Det viktigste nå, fortsetter Hedemann, er å samle folk, fylle på med positiv kunnskap slik at vi husker hvor vi er på vei og samtidig gi studentene en meningsfylt påminning om hva som foregår i bransjen, og hva som venter dem når de er ferdige hos oss. Det er viktig slik at studentene ser mangfoldet og får sjansen til å oppdage bransjen de skal inn i.

Ønsket mitt for dagen var å vise bredde og samtidig vise mulighetene som finnes i bransjen. Samtidig er det viktig å huske at studentene er hverandres viktigste framtidige nettverk. Men det er også viktig å bygge nettverk med de som allerede er i bransjen, og derfor ba vi alle gjester om å sette av tid til å mingle med studentene etter foredrag.

Snart skal dagens studenter hjelpe hverandre til jobber og muligheter etter endt utdannelse. Da må de faktisk kjenne hverandre, og da er møteplasser som Brakdagen helt nødvendige, sier Hedemann.

Studenter i fokus

Studentene på TV-skolen fikk også vise fram hva de kan da de bidro på scenen i samtale og intervjuer med gjestene. En av bidragsyterne var Lykke Sofie Myrås, som er tredjeårs ledelsesstudent. Sammen med dekan Hege Michelsen intervjuet hun fire unge mennesker fra bransjen som alle har stor suksess med arbeidet sitt for tiden.

Emilie Beck, Sollin Sæle, Kristian Løkken og Bendik Mondal delte alle fra sitt eget arbeid og fortalte hvordan de har gått frem for å komme dit de er i dag. Beck og Løkken er tidligere studenter ved TV-skolen.

Lykke Sofie Myrås (Foto: Trude Lindland)
Lykke Sofie Myrås. (Foto: Trude Lindland)

Lykke forteller at hun synes oppdraget var både spennende og litt krevende.

- Samtidig er jeg utrolig glad for at jeg fikk muligheten og at jeg tok den. Jeg mener at man lærer mye av å gjøre ting som skremmer en, som rollen min i går gjorde til en viss grad. Men det ble veldig bra, og jeg synes det er kjempefint! Flott å få tilliten fra underviserne og at de stoler på oss og vet at vi kommer til å gjøre en god jobb.

Jeg opplevde hele dagen som spennende, lærerik og variert. Det var mye gode tips og råd å ta med seg videre i studiet og ut i arbeidslivet.

På programmet

Det var en god blanding av gjester i programmet. Noen holdt foredrag og flere bidro i samtaler mellom ansatte, studenter og gjester.

Christian Meinseth deltok i samtale med førsteamanuensis Andreas Dreyer.

Christian er tidligere student på TV-skolen og jobber nå som programsjef i NENT.

Sammen snakket de om hvordan man lykkes med en pitch og hva som skal til for å få solgt inn gode ideer til nye programmer.

Torgeir Waterhouse formidlet på en levende og engasjerende måte om relevant teknologi og konsekvensen av teknologibruken

Thomas Seltzer deltok i samtale med regilærer på TV-skolen Mette Nyseter. Sammen snakket de om hans siste dokumentarserie UXA, som også vant Gullrute for NRK. Han fortalte om hva de tenkte, og hva de gjorde for å lykkes.

Fredrik Solvang deltok i samtale med professor Brynjulf Handgaard. Fredrik ga salen en innføring i intervjuteknikk, han fortalte om sin metode for å lykkes som programleder og hvor mye arbeid som ligger bak hver sending.

Gry Elisabeth Devold og Vilde Egge fra Luksusfellen og Norges tøffeste i samtale med registudentene Hedda Gundersen Gullikstad og Johannes Toft om hvordan man lykkes med rørende TV-øyeblikk og hemmelighetene bak store suksesser. Egge er også tidligere TV-skolestudent.

Av Trude Lindland
Publisert 10. nov. 2021 16:43 - Sist endret 22. feb. 2024 11:22