Language: NOR | ENG

- Studiene gjorde meg til en bedre leder

Portrettfoto av Eli Fryjordet.

Eli Fryjordet ble nylig kåret til årets leder i politiet for 2020. Foto : Erik Thallaug.

Eli Fryjordet kombinerte jobben i politiet med studier hos oss. Nå er hun kåret til årets leder i politiet 2020.

Utmerkelsen deles ut årlig, og har som formål å fremme godt lederskap på alle nivåer i politiet. I år kom det inn rekordmange nominasjoner, og juryen kåret nylig Fryjordet til vinner.

- Jeg var fullstendig uforberedt på denne utmerkelsen. Jeg startet dagen som vanlig, og visste ingenting da politidirektør Benedicte Bjørnland plutselig kunngjorde at jeg er kåret til årets leder i politiet. Jeg er svært takknemlig og stolt, sier hun.

Ønsket faglig påfyll

Fryjordet er utdannet jurist i bunn, og hadde sin første lederjobb i 2001. Arbeidslivet har blant annet inkludert opphold ved Norges ambassade i Pakistan, arbeid i Nord-Uganda for FNs høykomissær for flyktninger og lederstillinger i politiet. Men likevel ønsket hun faglig påfyll hos oss, og startet på master i offentlig ledelse og styring på Rena i august 2016. Hun hadde fått gode tilbakemeldinger fra tidligere studenter, og siden hun er fra Elverum falt det seg naturlig å studere ved Høgskolen i Innlandet. Våren 2019 var hun ferdigutdannet.

- Jeg tok studiet siden jeg ønsket å utvikle meg som leder, og det har jeg definitivt gjort både gjennom teori og kontakt med andre ledere som tok studiet. Jeg har vært leder i mange år, men ønsket å kombinere jobb med en lederutdannelse for å få enda mer strategisk kompetanseledelse.

Tok studier ved siden av jobb

Master i offentlig ledelse og styring (MPA 90 studiepoeng) er rettet mot deg som har eller er på vei mot en ledende stilling i offentlig sektor. Flertallet av studentene er i jobb mens de studerer hos oss, slik som Fryjordet. Samtidig med at hun studerte var hun midt i en politireform der tre politidistrikt ble slått sammen til ett nytt politidistrikt, Øst politidistrikt, som hun nå jobber i.

- Å reise til Rena ble på mange måter et avbrekk med faglig påfyll som jeg absolutt ikke angrer på. Jeg tok graden på tre år, og er veldig glad for at jeg prioriterte å være til stede på samlingene. De faglige diskusjonene med medstudenter som også hadde lederstillinger var svært nyttige, sier hun.

Trives godt i jobben

Hun bor nå i Oslo og jobber som driftenhetsleder for Felles enhet for utlending og forvaltning i Øst politidistrikt. Hun leder en enhet som for tiden er på over 400 årsverk, med fire seksjoner, 13 avsnitt og 12 grupper.         

Selv beskriver hun sin nåværende jobb som den mest spennende hun kan tenke seg innen et fagfelt med mange endringer, noe som igjen bidrar til faglig utvikling. Det er endringer knyttet til blant annet grensekontroll, der hun er med på å implementere nye EU-systemer, siden hun sitter i to nasjonale styringsgrupper. LE-DEL-SE kjennetegner hennes lederstil.

- Jeg er en fagleder som er opptatt av kompetanse og at vi skal være gode i jobben vi gjør. Jeg ønsker å samarbeide om å lage gode team som er opptatt av samfunnsoppdraget til politiet, samtidig som vi skal bidra med fagutvikling nasjonalt og med helheten ut i distriktene.

Skrev masteroppgave om grensekontrollen ved Oslo lufthavn

2020 har vært et svært spesielt år på grunn av koronapandemien, og enheten har blant annet ansvaret for tre av de største grenseovergangene i Norge. Derfor passet det ypperlig at masteroppgaven hadde som overordnet tema hvordan grensekontrollen på Oslo lufthavn påvirker politiets øvrige prioriteringer, med fokus på kommersiell samferdselspolitikk i møte med offentlig myndighetsutøvelse. 

- Masteroppgaven vil jeg si at var det mest nyttige med hele studiet. Jeg skrev den med en kollega, og har stor nytte av den i jobben min i dag. Oslo lufthavn har hatt en betydelig passasjervekst de siste årene fram til korona-utbruddet, som har hatt stor innvirkning på arbeidet vi gjør med grensekontrollen.

Hun råder nåværende MPA-studenter til å møte opp på samlinger og være aktive i faglige diskusjoner.

- Teorien er ikke alltid lik hvordan ting fungerer i praksis. Personlig var jeg opptatt av å bruke praktiske eksempler inn i eksamensoppgavene vi hadde, og nå i etterkant ta med meg det faglige jeg lærte inn i jobben min.