Language: NOR | ENG

Studenttipsene du bør få med deg

PC, notater og en blyant

Få med deg fadderuka, bli kjent med studiestedet og prioriter nok søvn, er noen av tipsene vi gir våre ferske studenter til studiestart.  

Få med deg studiestart og Fadderuka

Studiestart og Fadderuka markerer starten på høstsemesteret, og programmet er skreddersydd for at du skal få en god start på studietiden din. 

Her kan du  lese mer om studiestart ved Høgskolen i Innlandet.

I Fadderuka får du mulighet til å bygge et sosialt og faglig nettverk. Du får også utdelt "Faddere", som har erfaring fra studenttilværelsen. Fadderne dine vil guide deg gjennom studiestart, og svare på mye av det du lurer på angående studenttilværelsen. 

Bruk fadderne dine for det de er verdt, og høst av deres erfaringer. Ikke vær redd for å stille spørsmål! 

Programmet for Fadderuka 2019 finner du her. 

Bli godt kjent i nærområdet hvor du skal studere

I Fadderuka får du muligheten til å bli kjent med området rundt studiestedet. Det kan være en fordel for deg som skal studere og bo der over en lengre periode. 

For å kunne prestere maksimalt når du studerer, er det viktig med noen gode og varierte avbrekk. Derfor kan det være lurt å gjøre seg kjent i området, for å se hva som finnes av muligheter, slik at du kan få en innholdsrik fritid. Kanskje er det noen flotte turmuligheter i nærområdet? Eller kanskje du kan invitere med deg noen medstudenter på kino? 

Her kan du  lese mer om studentlivet på studiestedene ved Høgskolen i Innlandet. 

Prioriter søvn

For å kunne opprettholde konsentrasjonen er det avgjørende med nok søvn.

COLOURBOX18571057

Eksperter anbefaler mellom 7-9 timer søvn hver dag. 

Ekspertene anbefaler mellom 7-9 timer med søvn for de mellom 18-64 år. Les  hele artikkelen om søvnforskning på forskning.no.  

For å kunne fungere optimalt i studietiden er det derfor nødvendig at du prioriterer å få nok søvn. Det er ikke alltid like lett i en hektisk (og for mange den mest sosiale) perioden i livet. Her får du noen gode tips fra helsenorge.no:

  • Regelmessig mosjon
  • Unngå å sove på dagtid
  • Stå opp til samme tid hver dag (også i helger)
  • Få minst 30 minutter med dagslys daglig, helst tidlig om morgenen
  • Unngå koffeinholdige drikker etter kl. 17:00
  • Unngå å være sulten eller innta for tungt måltid ved sengetid
  • Lær deg en avspenningsteknikk som du bruker ved oppvåkninger

Kilde:  https://helsenorge.no/sykdom/sovnproblemer/gode-rad-for-bedre-sovn

Skaff deg gode arbeidsvaner fra starten av

Evnen til å være organisert og strukturert er gjerne det som skiller en toppstudent fra den gjennomsnittlige student. Dette handler om gode arbeidsvaner.

Studer når du er opplagt, i korte og intensive økter med innlagte pauser og selvtester. 

Et tips kan være å lage en overordnet studieplan, i tillegg til å samle notater og innleveringer i mapper der de er lett tilgjengelige.

Det kan også være lurt å lage en kalender med oversikt over kommende innleveringer, eksamener, tidspunkt for eventuelle arbeidsdager og sosiale aktiviteter. Dette gjør det lettere å få oversikt slik at du får lest jevnt og trutt gjennom hele semesteret.

Vær frempå

Vær frempå og offensiv. Følg med på hva som skjer i starten av semesteret, og holdt deg oppdatert gjennom sosiale medier og følg med på egen e-post.

Visste du at vi har en egen snapchatkonto hvor vi deler tips, triks og konkurranser for studenter? I løpet av høsten tar også studentene våre over snapchaten, for å vise dere hvordan hverdagen på Høgskolen i Innlandet er. 

Snapkode

Følg @hinnlandet på Snapchat for flere tips og triks.

Du bør prioritere å være ute i god tid med å vite hva som skjer, slik at du får meldt deg på og deltatt på det du ønsker. Ikke hold noe tilbake, kast deg ut i det og ta ansvar. Gå ut av komfortsonen og vær et ja-menneske.

Tenk langsiktig

Som fersk student kan det være en god idé å tenke fremover, og ikke bakover. Studietilværelsen består nemlig av mange valg det er viktig å tenke nøye gjennom.  

Kanskje kunne du tenkt deg å reise på utveksling i løpet av studietiden? Vil du klare deg på stipend, eller trenger du en deltidsjobb? Det er smart å komme tidlig i gang med å kartlegge hvilke muligheter du har.

Få med deg forelesningene

Ikke dropp forelesningene. Det er ikke bare nødvendig for å henge med faglig, men også sosialt.

Et annet tips er å stille forberedt til forelesning. Læringsutbyttet øker om du er kjent med stoffet i forkant. I tillegg bør du ta smarte notater. Det kan være lurt å begrense seg til stikkord, viktige begreper og sentrale spørsmål som blir diskutert. Da holder du konsentrasjonen oppe, samtidig som du ikke stresser med å skrive ned alt foreleseren sier.

Å være aktiv og spørrende i forelesning er også en fordel, siden du da ofte lettere husker stoffet i etterkant.

Søk hjelp når du trenger det

SINN helse sitt kompetente team er der for deg dersom du i studietiden opplever perioder der du har behov for en utenforstående fagperson å snakke med. Dette er et lavterskeltilbud. Du trenger ikke vær syk for å kontakte dem.

Her kan du få hjelp med blant annet psykisk og fysisk helse, prestasjons-, eksamensangst og stressmestring, relasjonsproblemer og kjærlighetssorg, nedstemthet, lav selvfølelse og bekymringer.

Les mer om SINN helse. 

 Spis variert og sunn mat

Jevn tilførsel av energi er svært viktig for å holde fokus. Selvdisiplinen faller også når du er sulten.

COLOURBOX16286151

Spis variert og sunt, for å opprettholde konsentrasjonsevnen.

Tips til snacks som er bra for hjernen er blåbær, nøtter og mørk sjokolade. Her får du noen  tips om smarte matvalg, som gjør hjerne og kropp i stand til å yte bra når det gjelder.

Sett deg realistiske mål

Å være student handler om å tilegne seg kunnskap, men det er samtidig viktig å ikke sette seg for ambisiøse og urealistiske mål. Du skal også nyte det sosiale som student, noe som fint lar seg kombinere med gode studievaner.

Har du nådd noen av delmålene, er det naturlig å belønne seg selv på en eller annen måte for å koble av og skape motivasjon for neste oppgave.  Teknikken mental contrasting kan benyttes i et forsøk på å øke motivasjonen.

 

Lykke til med studiestart!

Sist endret: .