Language: NOR | ENG

- Spennende kombinasjon mellom musikk og management

Vår tidligere student Live Mckay jobber nå i Universal Music.

Live Mckay har tidligere studert Bachelor i Music Business – Management på Rena. Foto : Privat. 

Bachelor i Music Business – Management ble et naturlig valg for Live. Nå jobber hun som kommersiell direktør hos Universal Music.

 

Live Mckay er 35 år, og kommer fra Hamar. Hun har alltid spilt musikk, så studier innen musikk var en naturlig utdanningsvei. Hun har tidligere studert Bachelor i Music Business – Management på Rena, og var blant de første studentene som ble uteksaminert fra dette studiet.

- På studiet fikk vi en spennende kombinasjon mellom musikk og management, dyktige forelesere fra bransjen og et bra fundament til arbeidslivet. Vi hadde også emner som økonomistyring og markedsføring, og disse burde man ikke undervurdere for de er svært relevante ute i arbeidslivet.

Enkel overgang til arbeidslivet

Live var i praksis mens hun studerte, og fikk jobb rett etter studiet.

- Overgangen var glidende for min del, siden jeg var i praksis mens jeg studerte. I tillegg opplevde jeg noen positive overraskelser fra praksisperioden min, som f.eks at musikkbransjen var mer kreativ enn det jeg selv trodde det var da jeg satt på skolebenken.

Bachelor i Music Business - Management består av spesialemner om musikkbransjen, samt emner innen markedsføring, økonomi, ledelsesfag og kontrakts- og opphavsrett. Dette er etterspurt kompetanse i bransjen, forteller Live.  

- Studiet gir et godt teoretisk og praktisk grunnlag til arbeidslivet. Selv har jeg hatt flere kollegaer som har gått på studiet. Jeg har også hatt flere praktikanter der jeg jobber nå. Mye av jobben i musikkindustrien er praktisk og har mye med nettverk å gjøre, så det er lurt å prøve og bygge nettverk ved siden av studiet.

Tips til nåværende studenter

Da Live studerte var det vanskeligere å få seg jobb enn det kanskje har vært de siste årene i denne bransjen.  Det fysiske salget i musikkbransjen var på vei ned, Spotify var ikke mainstream enda, og det var ikke mange jobbmuligheter i den innstilte delen av bransjen. Nå er derimot markedet mer åpent og segmentert. Det er flere muligheter, og behovet for flere flinke spesialister øker. Dette er Lives tips for å lykkes i musikkindustrien.

- For å lykkes må du først og fremst elske musikk. Du må også ha god arbeidsmoral, og ikke være redd for å prøve nye ting. Husk også å ta hver artist for den de er, og ta de på alvor med hva de vil med sin musikk. I tillegg bør du som sagt ikke undervurdere de ikke-musikkrelaterte emnene som økonomistyring og markedsføring.

Hun anbefaler også musikkstudentene å ta oppdrag, jobbe frivillig på festivaler, og delta på ting som ByLarm, osv.

- Vær nysgjerrig! Snakk og møt folk i bransjen. Jobb med nettverket ditt. Ta mulighetene du får slik at du får en fot inn i bransjen. På den måten får du et mer helhetlig bilde av bransjen du skal inn i.