Language: NOR | ENG

Slik unngår du eksamensangst

Smilende dame, med kort lyst hår, blått skjerf og grå genser. Hun sitter på kontoret sitt, med forskjellig kontorutstyr bak seg.

Kristin Flaten Gunstad, jobber som psykiatrisk sykepleier og rådgiver, ved Studentsamskipnaden i Innlandet (foto: Høgskolen i Innlandet v/ Trude Sandvik).

Er du stressa for eksamen? Psykiatrisk sykepleier, Kristin Gunstad, gir deg sine beste tips for å unngå eksamensangst. 

 

Bilde av en hånd som holder i en penn, som skriver på et papir. Det som står på arket er utydlig, men man kan skimte at det står "Leseliste", i overskriften. Man kan også se at det står noen punkter, med forskjellige sider man skal lese. Faget ser ut til å være mikroøkonomi.

Tanken på å rekke gjennom alt av pensum, kan virke overveldende og føre til stress. For å få oversikt, kan det derfor være lurt å planlegge dagene frem mot eksamen (foto: Høgskolen i Innlandet/Trude Sandvik)

Lag en plan

Finn ut hvor lenge det er til eksamen, og hvor mye tid du har til å forberede deg. Sett opp en prioriteringsliste, og begynn fra toppen!

Hold fokus

Hold fokus på det du får gjort noe med. Det du ikke kan påvirke, lar du ligge til etter eksamen. 

Vær bevisst på tankegangen din

Husk at tankene dine påvirker hvordan du føler deg, og hva du faktisk får gjort. Derfor er det viktig å tenke tanker som er hensiktsmessige i forhold til situasjonen du er i.

Tenk at "dette skal jeg klare!". 

Studenter i forelesning. De ser på foreleser og skriver notater.

For å unngå unødvendig stress, bør du ikke sammenligne deg med medstudentene dine. Sett deg heller egne mål, basert på eget utgangspunkt og egne ambisjoner (foto: Høgskolen i Innlandet/Trude Sandvik)

Sett egne mål

Prøv å ikke involvere deg for mye i eksamenslesningen til medstudentene dine, med mindre dere samarbeider. Dere er ulike individer, med forskjellig utgangspunkt og måter å lære på. Derfor er det viktig å sette seg egne mål, basert på eget utgangspunkt og egne ambisjoner.

Følg planen din

For å få mest mulig ut av dagene, bør du følge planen din. Den gjør det enklere å holde oversikt, i tillegg til å virke motiverende ved at du kan stryke over det du er ferdig med. 

Legg fra deg alt annet

Husk at det å være student, det er faktisk jobben din. Derfor kan du, med god samvittighet, legge fra deg alt annet i eksamensperioden. Nå må eksamen få fullt fokus!

Jente sitter på biblioteket og jobber på datamaskinen sin. I bakgrunnen ser man to jenter som sitter og jobber på et annet bord.

Eksamensnerver kan gjøre at du jobber hardere, mer fokusert og mer effektivt (foto: Høgskolen i Innlandet/Trude Sandvik).

Litt nerver er bra!

Prøv å tenke at det er helt naturlig å få litt nerver i forkant av en eksamen. Det kan faktisk gjøre at du presterer mye bedre

Når stress går over til å bli angst

I noen tilfeller går eksamensstresset over til å bli eksamensangst. Da kan det være godt å prate med noen. 

Ved alle studiestedene våre finnes det en helsetjeneste. Tilbudet gjelder for alle heltids- og deltidsstudenter, og er helt gratis. 

Her kan du lese mer om helsetjenesten ved Studentsamskipnaden i Innlandet, SINN. 

 

Sist endret: .