Language: NOR | ENG

Ny tjeneste fra studentprestene

Bilde av de to studentprestene tilknyttet Høgskolen i Innlandet.

Thomas Tinglum og Anne Anker Bolstad er de to studentprestene du nå kan chatte med. Foto : Høgskolen i Innlandet. 

Korona-utbruddet har gjort det utfordrende å møte studentprestene. Nå lanserer de en ny chattetjeneste.

Studentprestene ved Høgskolen i Innlandet, Anne Anker Bolstad og Thomas Timglum, er en del av velferdstilbudet rettet mot studentene på alle våre studiesteder. De tilbyr samtaler med studenter som trenger/ønsker noen å snakke med. Men fra og med nå er det også mulig å chatte med dem hjemmefra.

- Vår erfaring tilsier at mange studenter har små og store ting i livene sine de trenger å snakke med noen om. Kanskje er terskelen for å ta kontakt med noen for å prate litt høy? Vi tenker at chat – en smal flate – kan være lettere å begynne med, sier Tinglum.

Den nye tjenesten er del av et samarbeid med studentprestene i Oslo og Trondheim. Tanken er at studenter via tjenesten kan lufte ideer og tanker med studentprestene, spesielt under korona-situasjonen, men også i tiden etter.

- Tjenesten er lett tilgjengelig og litt mindre forpliktende enn en vanlig samtale. Kanskje kan det også resultere i flere ordinære samtaler i fremtiden, sier Tinglum.

Fremtiden til tjenesten vil avhenge av hvordan den blir mottatt av studentene våre i tiden som kommer. Tjenenesten er i første omgang et svar på utfordringer knyttet til virusutbruddet, men om det er noe som viser seg å bli populært blant studentene kan det bli en permanent tjeneste.

- Vi tilbyr egentlig det samme som før – et åpent og uforpliktende samtalerom der du kan ta opp det du selv har på hjertet med en som har tid til å lytte og mulighet til å bekrefte og være med å se på de opplevelsene du har.

Studentprestene har taushetsplikt, og tilbudet er gratis og åpent for alle uavhengig av religiøs tilhørighet. Studentprest-chatten er tilgjengelig 10.00 til 12.00 hver tirsdag og torsdag. Studentprestene er også tilgjengelig på e-post, telefon og Facebook. 

- Da er det bare å trykke seg inn. Vi kan ikke love at vi er ledige hele tiden, da det avhenger av hvor mange henvendelser vi får, men vi svarer så fort vi har kapasitet. Vi gleder oss til å komme i gang og er spent på responsen, avslutter Tinglum.