Language: NOR | ENG

Kåring av årets miljøbedrift 2019

Illustrasjonsbilde årets miljøbedrift 2019

Årets miljøbedrift er den eneste prisen som utdeles på dette feltet i Norge uavhengig av bransje. Prisen deles ut under Miljøpsykologikonferansen på Lillehammer.

Tar din bedrift eller en bedrift du kjenner til del i den grønne næringsutviklingen? Da kan du nominere den til prisen Årets miljøbedrift 2019 innen fristen 7. november. 

28. - 29. november arrangeres Miljøpsykologikonferansen 2019 ( Conference on Environmental Psychology) på Lillehammer. I den anledning kåres for tredje året på rad årets miljøbedrift - den eneste norske miljøprisen som utdeles uavhengig av bransje.

Anerkjennelse

Julie Skottlien er en av studentene som er med i organisasjonskomiteen.

-Jeg syns det er viktig at initiativet for miljøvennlige løsninger og ideer i det norske næringslivet får anerkjennelse. Denne prisen er med på å oppmuntre til miljøvennlig løsninger, sier Julie.

-Det er veldig interessant og lærerikt å jobbe sammen med andre i dette prosjektet, se hvordan vi fungerer som gruppe. I tillegg er det også veldig artig å se hvor mange bedrifter og aktører som driver med miljøvennlige løsninger som vi ikke vet om. Det er det som overrasker meg mest – hvor mange som har tatt et grønt initiativ, sier Julie. 

Hva kan en bedrift gjøre for å bli grønnere?

Ingeborg Flagstad tar doktorgrad i grønne endringer i bedrifter og studerer bedrifter som har lykkes med en grønn strategi for å se hva vi kan lære av dem.

- Det som er viktig er å omsette ønsker og visjoner i praksis, og det er her utfordringen ligger. Det er sjelden mangel på gode ideer, men det hjelper jo ikke hvis de ikke omsettes i handling, sier Flagstad. 

To områder hvor det ofte er mye å hente er på energibruk og transport. Men for å lykkes med en grønn endring er det viktig å jobbe med både store og små tiltak, helt ned på å redusere bruk av papir, miljøvennlige vaskemidler eller å unngå bruk av engangskrus.

- På litt lengre sikt er det viktig å jobbe for å etablere en grønn organisasjonskultur, da vil den miljøvennlige adferden gjennomsyre det bedriften gjør og bli en naturlig del av den daglige driften, sier Flagstad.

- Poenget med å kåre årets miljøbedrifter å trekke fram en bedrift som har gjort en ekstra innsats på miljøsiden for å få fokus på det gode miljøarbeidet til inspirasjon for andre. Jeg har mer tro på positiv oppmerksomhet enn pisk når det gjelder å stimulere til grønne endringer, avslutter hun. 

Tips til bedriftseiere

Her er fem tips for å bli mer grønn:

  1. Tenk grønt hver gang du tar en beslutning. Tenk gjennom hvilke miljøkonsekvenser akkurat denne beslutninger får. Hvilke alternativer har du?
  2. Still det «grønne spørsmålet» når andre tar en beslutning
  3. Hold forbruket nede. Spar papir, spar energi og unngå engangskopper
  4. Resirkuler eller gjenbruk der det er mulig
  5. Reis kollektivt eller samkjør til jobb om du ikke kan gå eller sykle

Les mer om Miljøpsykologikonferansen her

 

 

Sist endret: .