Language: NOR | ENG

Fikk drømmejobben ut av det blå

Portrettfoto av Andrea Brataas.

Vår tidligere student Andrea jobber nå som merkevarekoordinator i Milrab. Foto : Privat. 

En uke etter levert master startet vår tidligere masterstudent Andrea i en skreddersydd jobb som merkevarekoordinator.

Andrea Brataas har i fem år studert ved studiested Rena. Hun startet på Music Business – Management, før hun fortsatte med master i økonomi og ledelse – spesialisering i markedsføringsledelse. I juni 2020 begynte hun i jobben som merkevarekoordinator i Milrab, som selger utstyr og klær til militæret og andre målgrupper.

- Det var litt tilfeldig at jeg fikk denne jobben. I utgangspunktet søkte jeg på en jobb som økonomi-medarbeider i Milrab, så ble jeg ringt opp av det samme selskapet som lurte på om jeg kunne tenke meg å jobbe med merkevarebygging i en nyopprettet stilling som enda ikke var utlyst. Det var en slik jobb jeg egentlig var på utkikk etter, så det var veldig gunstig.

Jobber som merkevarekoordinator

Etter to intervjurunder ble hun tilbudt stillingen som merkevarekoordinator i en relativt ny avdeling. Her jobber hun med merkevarestrategi, innholdsskaping for merkevaren Milrab, har ansvaret for selvstendige prosjekter og styrer virksomhetens sosiale medier.

- Om du skal søke jobber og prøver å finne din plass, er det viktig at du er åpen for mulighetene som kan oppstå litt ut av det blå. Det er godt mulig at selskaper har planer om å utlyse stillinger de enda ikke har utlyst, og sjansene dine for å sikre drømmejobben øker om du viser interesse og klarer å få oppmerksomheten deres.

Verdiskaping er noe Andrea virkelig brenner for. Det å skape en identitet og merkevare som gir mennesker den ekstra verdien de ønsker eller kanskje ikke visste at de ønsket seg. Dette er også en essensiell del av masterstudiet hun tok på Rena.  

- Masteren ga meg mye mer enn jeg hadde turt å håpe på da jeg startet for drøyt to år siden. Allerede på bachelornivå visste jeg at jeg ville ta en master, men at hele studieløpet skulle bli på Rena gikk seg til underveis.

Andrea Brataas

Andrea jobbet under studiene som studentambassadør ved Høgskolen i Innlandet. Foto : Privat.

Jobbet ved siden av studiene

Andrea har i flere år vært studentambassadør for Høgskolen i Innlandet, der hun har jobbet med sosiale medier og blogget om studenttilværelsen og studiet sitt. Disse erfaringene har hun nytte av i Milrab, der hun selv kommuniserer med influencere og ambassadører. I høst har hun hatt en sentral rolle i å skape og bygge opp merkevaren Stoix, som har solgt skjorter til over all forventning.  

- Jeg tror jeg fikk denne jobben siden jeg har en litt annen erfaring og bakgrunn enn det mange av de andre på min alder har. Jeg liker å jobbe med direkte markedsføring, og med en kvalitativ tilnærming skape merverdi for en merkevare, gjerne en som jeg har vært med på å skape selv. I tillegg var jeg ivrig og engasjert på intervjuet, erindrer Andrea.

Startet tidlig å søke jobber

Covid-19 gjorde at Andrea fikk en mer hektisk vår enn hun kanskje hadde regnet med. Utfordrende arbeidsforhold knyttet til pandemien førte til at hun og hennes medstudenter fikk utsatt fristen på masteroppgaven, men hun holdt seg likevel til den opprinnelige tidsfristen. Samtidig jobbet hun med å få seg relevant jobb. Nøkkelen var at hun startet dette arbeidet tidlig, og fikk erfaring både med søknadsskriving og å gjennomføre intervjuer.

- Høsten 2019 søkte jeg på flere stillinger som trainee og ulike internships. Selv om jeg ikke fikk noen av disse fikk jeg på mange måter øvd meg litt, og ble mer komfortabel i rollen som jobbsøker.

Har stor nytte av studiene

Det viktigste Andrea tar med seg fra studietiden er evnen til samarbeid hun har tilegnet seg, og hvordan man sammen kan skape noe og få mest mulig ut av hverandre. I tillegg har hun hatt stor nytte av konkrete fag og fagtermer, og da spesielt kvantitativ og kvalitativ metode.

- Dette er jo fag som i utgangspunktet høres litt kjedelige ut, men sånn i ettertid ser jeg at jeg med min forskningsbaserte master lærte mye som jeg allerede har hatt nytte av i arbeidslivet. Så jeg vil råde alle økonomistudenter til å følge nøye med i metodefagene.

Overgangen fra tilværelsen som masterstudent på Rena til arbeidstager hovedsakelig på hjemmekontor beskriver hun som litt kaotisk og uvant, men samtidig håndterbar.

- Det er litt det samme som overgangen fra videregående til høyere utdanning. Det er nytt sted å bo, nye rutiner, nye ting å lære og nye mennesker å forholde seg til. I bunn og grunn handler det om å levere. Som student gikk det bare utover meg selv om jeg ikke presterte, mens det nå går utover mange flere. Men jeg har fått en god start.

Planen fremover er å skape flere produkter og merkevarer som hun kan bygge opp.

- Jeg ser på meg selv som en kreativ person som liker å skape noe fra bunnen av. Nå skal jeg fortsette å skape en identitet i Stoix, og lage nye merkevarer. I denne jobben får jeg drive med alt jeg har ønsket å drive med, så jeg har en spennende og morsom tid i vente.