Vant spillbransjens "Oscar"

Vant spillbransjens "Oscar"

Martin Lien (til høyre) og Thomas Nilsen tok imot prisen for beste studentproduksjon under Game Awards 2018. Foto : Game Awards. 

Fire tidligere HINN-studenter vant i natt prisen for beste studentproduksjon på «Game Awards» i Los Angeles. 

Martin Lien, Thomas Nilsen, Tom-Espen Andersen og Aurora Hinz lagde «Combat 2018» som bacheloroppgave i vår, som del av utdanningene sine i Bachelor i spillteknologi og simulering og Bachelor i animasjon og digital kunst ved Høgskolen i Innlandet.

I natt vant de altså den gjeveste prisen i vestlig spillbransje, en av verdens øverste utmerkelser i spillproduksjon.

  Mer om nominasjonen og bakgrunnen for spillet kan du lese om her. 

Combat 2018 Innholdsbilde

En fjær i hatten

- Dette er litt av en bragd, sier  dekan Hege Michelsen ved Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi ved Høgskolen i Innlandet. 

- Studentene har vunnet en av de gjeveste utmerkelsene man kan få som spillprodusent/spillskaper i verden. Dette setter Høgskolen i Innlandet på det globale kartet på en fantastisk måte. Spill er verdens største underholdningsindustri, og her har altså studenter fra oss markert seg fenomenalt, sier Michelsen. 

I sin takketale i natt trakk studentene frem Høgskolen i Innlandet og førsteamanuensis Håvard Vibeto, som har vært mentor for studentgruppa på deres ferd mot stjernehimmelen.

-At det ble rettet en takk til meg var veldig rørende og hyggelig. Det satte jeg veldig stor pris på. De fire studentene var alle veldig målbevisste på hva de ville med sin bacheloroppgave. De var også veldig åpne for tilbakemeldinger og jobbet hardt. De var rett og slett gode studenter som det var veldig gøy å veilede og som man tenkte at ville lykkes etter studiene. 

Vibeto tror dette er en utmerkelse som blir lagt merke til, og som har betydning for spillmiljøet på HINN.

-Det viser at det er mulig å lykkes og at om man jobber hardt med studiene, kan man komme på et høyt nivå som gjør at man kan lage dataspill som kan gjøre seg bemerket på internasjonalt nivå. Men det er også en fin anerkjennelse for vi som jobber der når det kommer til kvaliteten på utdanningene. 

- Her hjemme kan vi varme oss på at høgskolen holder topp internasjonal kvalitet, og at våre studenter er med i front av utviklingen av norsk bransje og industri i verden, sier en stolt dekan.

Også prorektor utdanning ved HINN, Stine Grønvold, er begeistret over bragden studentene har stått for. 

- Det er først og fremst veldig godt jobbet av studentene, men viser også kvaliteten og potensialet i utdanningsmiljøet vi har rundt spillproduksjon ved Høgskolen i Innlandet, sier hun og sender sine gratulasjoner til prisvinnerne. 

Dannet egen bedrift

Etter fullførte studier etablerte studentene spillstudioet Polyblock Studio, som er en del av Hamar Game Collective. Nå jobber de videre med spillet, som trolig skal lanseres i løpet av 2019. Under utdelingen gikk spillet med navnet «Combat 2018», men det har nylig endret navn til «Tanknarok».

Videreutvikling av gammel klassiker

Spillet er en slags videreutvikling av det gamle Atari 2600 spillet Combat som kom i 1977. Studentene ønsket å ta grunnmekanikkene i det originale spillet, oppdatere og videreutvikle det slik at det appellerer til dagens generasjon.

Kontaktpersoner:

Førsteamanuensis Håvard Vibeto, mob 977 36 055

Instituttleder Marit Christine Berg Strandvik, mob 915 55 773

 

Sist endret: .